سه دستاورد نیروی دریایی ارتش شامل پهپاد دریاپایه پلیکان، پروژه سورن و جاسک-۲ رونمایی شد.

رونمایی از سه دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رونمایی از سه دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش/ پهپاد دریاپایه نداجا «پلیکان» نام گرفت

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، صبح امروز و با حضور دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، دستاوردهای جدید نداجا شامل پهپاد دریاپایه پلیکان، پروژه سورن و پروژه جاسک-۲ رونمایی شد.

پهپاد دریاپایه پلیکان ۲ با توانایی نفوذ در عمق، توانایی ماموریت‌های گشت و شناسایی را دارد.

این پهپاد با استفاده از چهار موتور عمود پرواز و یک موتور پیشران پر قدرت توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد.

این پرنده در ابتدا با استفاده از چهار موتور همزمان شده خود که به صورت عمود پرواز است از شناور جدا می‌شود و پس از آن با استفاده از الگوی خودکار طراحی شده در سامانه پرواز خودکار، طی فرآیند محاسبه شده بدون برهم خوردن تعادل و سقوط ناگهانی پرنده وارد فاز کروز یا حرکت افقی می شود. این فرآیند در هنگام برگشت پرواز از ماموریت شناسایی خود و نشستن بر روی کشتی بالعکس اجرا می‌شود.

یکی دیگر از وجوه تمایز این پهپاد شناوری مثبت و مقاومت آن در برابر نفوذ پذیری در هنگام فرود بر سطح آب است که به این پرونده این امکان را می دهد تا در شرایط اضطراری بدون آسیب بر روی آب فرود آمده و بازیافت شود.

عملکرد این سامانه بدون سرنشین در انجام عملیات خودکار و در شرایط نامتعارفی که پرنده‌های با سرنشین قادر به انجام ماموریت نباشند و همچنین عدم نیاز آن به تاسیسات و زیرساخت‌های گسترده و پرهزینه جهت بهره برداری،  نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا از این پرنده در راستای انجام ماموریت‌های محوله خود در یگان‌های شناور و آب‌های دوردست تحت کنترل عملیاتی خود استفاده کند.

پهپاد پلیکان ۲ آزمایشات میدانیHAT و SAT  خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

 

 

** پروژه سورن

از آنجاییکه تمام سامانه‌های موقعیت‌یاب زمینی و دریایی به منظور تعیین مختصات دقیق خود نیازمند استفاده از ماهواره ها هستند که در فضای بالای جو زمین استقرار دارند. برای تعیین موقعیت شناورهایی که در زیر دریا حرکت می‌کنند استفاده از این سیستم ها با توجه به اینکه امواج الکترومغناطیس توانایی نفوذ در عمق دریا را ندارند عملاً غیرممکن است.

«آی اِن اس» یک سامانه کمک ناوبری است که وظیفه موقعیت‌یابی لحظه‌ای زیردریایی را برعهده دارد. این واحد داده‌های مورد نیاز جهت تعیین موقعیت زوایا و همچنین سرعت ها را در سه محور از سنسورهای اینرسی نصب شده در داخل خود جمع آوری کرده و با تجزیه و تحلیل این داده‌ها موقعیت‌های لحظه‌ای وضعیت تعادل و راه یگان را در هر زمان به دست می‌آورد.

پروژه سورن با موضوع طراحی و ساخت واحد آی‌اِن‌اس است که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و بدون نیاز به جی پی اس موقعیت زیردریایی به همراه وضعیت تعادل آن را با خطای کم ارائه می‌کند.

این سیستم به علت قیمت و تکنولوژی بسیار بالای آن فقط توسط چند کشور بسیار محدود تولید می شود و قبلاً به روی هیچ یک از یگان‌های نداجا نصب نبوده است. از این رو با توجه به نیاز نیروی دریایی به یک سامانه تعیین موقعیت دقیق و همچنین طراحی و ساخت سامانه های پیشرفته به روی یگان‌های زیرسطحی و نیاز این سیستم‌ها به اطلاعات دیجیتال و دقیق یگان خودی، موضوع طی یک طرح تحقیقاتی به انجام رسید.

این پروژه پس از نصب به روی یگان‌های زیرسطحی این قابلیت‌ها را خواهد داشت که زمانی که زیر دریایی در عمق قرار گرفته و هیچ گونه ارتباطی با فضای آزاد ندارد، اولا راه یگان را به طور دقیق ارائه می‌کند، ثانیاً موقعیت زیردریایی را در زیر آب تعیین می‌کند،  ثالثاً YAW، PITCH و ROLL زیر دریایی را زیر آب تعیین کند و رابعاً اطلاعات مورد نیاز را برای سامانه سلاح ارسال نماید.

**پروژه جاسک ۲

یکی از پروژه های انجام شده توسط سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخت سامانه موشکی زیر سطح به سطح جهت بهره برداری در شناورهای زیرسطحی و زیردریایی‌ها است.

این سلاح ترکیبی از موشک، اژدر و سامانه ارتباطی و کنترل آتش است که در تعامل با یکدیگر قادر به حمله به اهداف سطحی دشمن هستند.

توانایی وارد کردن ضربات پشیمان ساز، وارد کردن دشمن به دور ایستایی، افزایش فشار روانی بر دشمن با همچنین ناامن کردن مناطق دریایی مورد علاقه دشمن، بخشی از قابلیت هایی است که نیروی دریایی با برخورداری از این زیردریایی در اختیار خواهد داشت.