کیهان: روزنامه‌های بزک‌کننده و طرفدار برجام، ترجیح دادند اظهارات مهم معاون وزیر خارجه را سانسور کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه ایران، آفتاب یزد، اعتماد، همشهری، آرمان، سازندگی، جمهوری اسلامی، اطلاعات در شماره دیروز خود هیچ تیتری از سخنان عبرت‌آموز سیدعباس عراقچی در صفحه اول خود نیاوردند. برخی از این روزنامه‌ها حتی اصل خبر را هم در صفحات داخلی درج نکردند.

در این میان روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی کوتاه با عنوان «عراقچی به دلواپسان پیوسته؟» نوشت: معاون وزیر خارجه سخنانی در مصاحبه با یک رسانه هلندی گفته که می‌تواند برای بسیاری در داخل دلسردکننده باشد. سخنانی که شاید همه دوران مذاکرات، برجام و خروج آمریکا از توافق، از سوی طیف مخالفان برجام و به ‌اصطلاح دلواپسان مطرح می‌شد و ما در رسانه‌های حامی برجام و مذاکرات از آنها به‌دلیل این همه هجمه گلایه می‌کردیم. اما ترجمه و انتشار این سخنان در رسانه‌های فارسی‌زبان می‌تواند به‌شدت بدفهمی و سوءتفاهم ایجاد کند.

شرق می‌افزاید: دردناک آنجاست که عباس عراقچی می‌گوید: «درس دیگر برجام آن بود که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد».  آقای عراقچی یادمان نرود  در تمام فاصله مهرماه سال ۹۲ تا تیرماه ۹۳ که برجام به دست آمد و در همه دوران مذاکره و اجرای توافق، همین تیم مذاکره بودند که بر اهمیت مذاکره و گفت‌وگو تأکید داشتند. اگر نمی‌توان انتظار سخن مخالفان برجام و دلواپسان را از دهان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده داشت مگر آنکه او به‌عنوان یک دیپلمات وزارت خارجه نیم‌نگاهی به دولت بعد داشته باشد.

شرق البته با جمله آخر، تلویحاً از جابه‌جایی مهم در دولت آینده خبر داده است.

یادآور می‌شود عباس عراقچی در مصاحبه با وبگاه هلندی ان‌آر‌سی با بیان اینکه برجام هم‌اکنون در شرایطی مانند «مراقبت‌های ویژه» قرار دارد، تصریح کرد: «می‌خواهم تأکید کنم یکی از درس‌هایی که ما از مسئله برجام گرفتیم، این است که نتیجه این توافق و پایبندی به آن، ظاهراً اعمال تحریم‌های جدید بود. اگر قرار است چنین باشد ما نیز شاید مجبور به تغییر رویه شویم؛ اینکه چطور را فعلا نمی‌توانم بگویم. دیگر درسی که گرفتیم این است که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد».

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که اروپا در چه زمینه‌ای موفق عمل نکرده، گفت: «اینکه [اروپا] با ایران تجارت کند، کاملا قانونی و مشروع است اما کمپانی‌های اروپایی بعد از تحریم‌های آمریکا از ایران رفتند. کشورهای اروپایی می‌گویند می‌خواهند به برجام پایبند باشند اما اروپا نشان داده یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد در برابر تسلط آمریکا به سیستم مالی [آنها] مقاومت کند».

وی تصریح کرد: «[اروپا] باید صندوقی ایجاد کند که از کمپانی‌های خود در برابر تنبیه آمریکا محافظت کند، با وجود اینکه تجارت با ایران کاملا قانونی است. اروپایی‌ها باید از خودگذشتگی بیشتری نشان دهند. هر چیزی بهایی دارد. یک ضرب‌المثل ایرانی می‌گوید نمی‌توانید بدون خیس شدن، شنا کنید».