یک کارشناس مسایل بین‌الملل می‌گوید: پیوستن برخی کشورهای اروپایی به اینستکس در شرایط فعلی در جهت ایجاد خوشبینی برای ایران و ادامه دادن به اجرای برجام است تا شاید در این فاصله راه‌حلی برای حفظ برجام به دست آید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه کشورهای اروپایی در استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران جدی هستند؟ گفت: ما شاهد عدم پایبندی و نداشتن صداقت از سوی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان به برجام در قبال ایران بودیم. گاهی این مساله را ناشی از ناتوانی خود و عدم تسلط بر بانک‌های چند ملیتی در اروپا عنوان کردند اما به نظر می‌آید این رفتار و رویکرد اروپایی‌ها چندان درست نیست.
وی ادامه داد: اروپایی‌ها در جایی که منافع‌شان ضرورت داشته باشد یکپارچه عمل می‌کنند از جمله در برابر تحریم‌های آمریکا که به طور یکپارچه تعرفه‌هایی را بر کالاهای آمریکایی که وارد اروپا می‌شوند وضع کردند و دیگر کشورها را نیز در این مسیر با خود همراه می‌کنند. از این رو معتقدم اروپایی‌ها نمی‌خواستند و نخواستند که تعهدات برجامی خود را اجرا کنند و در نهایت ایران را به برداشتن گام‌هایی در راستای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام سوق دادند.
پاک‌آیین گفت: این‌که گام بعدی ایران چه خواهد بود تصمیمی‌ است که مسوولان کشور در وقت خود اتخاذ می‌کنند اما تا جایی که می‌دانم همه گزینه‌ها از جمله خروج از برجام و حتی خروج از NPT برای مسوولان کشور روی میز قرار دارد.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد که تصمیم نظام برای اجرای کاهش تعهدات برجامی به صورت گام به گام، منطقی و درست بوده است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل اظهار کرد: برجام یک سند بین‌المللی است و برای اروپایی‌ها هم یک پیروزی تلقی می‌شود و قاعدتا به دنبال از بین رفتن آن نیستند اما تمایلی هم ندارند تعهدات خود را اجرا کنند. سیاست اروپایی‌ها طولانی کردن موضوع است به نحوی که مجبور نباشند برای ادامه اجرای برجام از سوی ایران امتیازی بدهند. پیوستن برخی کشورهای اروپایی به اینستکس در جهت ایجاد فضای خوشبینی و ادامه دادن به اجرای برجام از سوی ایران است تا شاید در این مدت زمان راه‌ حلی برای حفظ برجام به دست آید.

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنم پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس چندان جدی و موثر باشد و تغییری در روند گذشته ایجاد کند. این اقدام کشورهای اروپایی بیشتر در راستای خرید زمان است. کشورهای اروپایی به خوبی می‌دانند که اینستکس قرار بود محلی برای خرید نفت ایران و در ازای دریافت پول آن، خرید کالا انجام شود و قرار نبود پولی در آن رد و بدل شود اما آنها همین کار را هم نتوانستند انجام دهند. از این رو خیلی مهم است اقداماتی که در چارچوب اینستکس امکان‌پذیر است از سوی اروپایی‌ها برای ایران روشن شود. در بیش از یک سال گذشته اروپایی‌ها نتوانستند هیچ کاری انجام دهند از این رو این اقدامات از سوی ایران با دیده‌ شک و تردید نگاه می‌شود.