اصلاح‌طلبان که به پشتوانه عملکرد موفق 8سال خود در اداره امور کشور همواره داعیه تصدی مناصب اجرایی و انتخابی کشور را داشتند؛ امروز با مساله مهمی به نام ریزش سرمایه اجتماعی مواجهند .

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آرمان ملی: هر چند که برخی از فعالان سیاسی اصولگرا اتفاقات اخیر و شرایط فعلی جامعه را صرفا موجب ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان می‌دانند، اما پر واضح است که حداقل اتفاقات اخیر بر ریزش سرمایه اجتماعی همه جریانات سیاسی و کاهش مشارکت حداکثری مردم تاثیر داشته است. هر چند که اصلاح‌طلبان معتقدند که باید همچنان با قدرت در صحنه حاضر بود و سازوکارهای آن را نیز فراهم کرده‌اند. محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان می‌گوید: «اصلاحات نسبتا زیادی در طرح سرا صورت گرفته و جزئیات آن نیز مورد بررسی قرار گرفت. البته مطمئنا طرح جایگزینی در کنار طرح سرا خواهیم داشت که اگر به هر دلیلی موفق به اجرای طرح سرا نشدیم مکانیزمی برای تهیه لیست انتخاباتی داشته باشیم.»

مشکل اعتماد عمومی

اصلاح‌طلبان که به پشتوانه عملکرد موفق 8سال خود در اداره امور کشور همواره داعیه تصدی مناصب اجرایی و انتخابی کشور را داشتند؛ امروز با مساله مهمی به نام ریزش سرمایه اجتماعی مواجهند که بخش اعظمی از آن به دلیل ضعف عملکرد دولت مورد حمایت در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی و اجتماعی مردم بوده است. از این رو قاطبه اصلاح‌طلبان به این امر معترفند که دولت حسن روحانی به جز ضرر، زیان، کاهش سرمایه اجتماعی و از دست رفتن اعتماد عمومی به اصلاح‌طلبان چیزی در بر نداشته است. با این حال از آنجایی که اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی مردم را به پای صندوق‌های رای کشیدند امروز مردم از آنها پاسخ می‌خواهند. هرچند که برخی ضعف عملکردها در فراکسیون امید نیز بر ناکارآمدی‌های دولت دامن زد و روی هم رفته نگاه مردم به دولت و جریان حامی را تغییر داد. با این همه به‌نظر می‌رسید که می‌توان با صداقت و شفافیت شرایط موجود را برای جامعه توضیح داد و آنها را به آینده‌ای خوب و بهتر امیدوارتر کرد، اما تصمیم اخیر سران قوا در افزایش 3برابری قیمت بنزین و اجرای آن به دست دولت، به مثابه آخرین میخی است که می‌شد بر اعتماد عمومی نسبت به اصلاح‌طلبان کوبید. حتی با اینکه اصلاح‌طلبان جزو نخستین کسانی بودند که این اقدام را محکوم کرده و در مذمت آن صحبت کردند، اما بازهم تبعات این مساله و ناآرامی‌های اخیر گریبان‌گیر اصلاح‌طلبان شد. چرا که کمتر از 3 ماه به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی مانده و قطعا اصلاح‌طلبان نیز برای حضوری قدرتمند برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما ریزش سرمایه اجتماعی به حدی بوده که اگر در خوشبینانه‌ترین حالت نیز شورای نگهبان نامزدهای اصلاح‌طلب را تایید صلاحیت کند، بازهم مشکل اصلی یعنی مشارکت مردمی و حمایت از اصلاح‌طلبان به قوت خود باقی است. هر چند که اصلاح‌طلبان همچنان به تغییر وضعیت و بازگشت سرمایه اجتماعی امیدوارند

اصلاح‌طلبی راه‌حل مشکلات کشور

رئیس فراکسیون امید مجلس اصلاحات را یک پروسه تدریجی و مستمر دانست و اظهار داشت: اصلاحات تعطیل بردار نیست و راه‌حل مشکلات کشور را حاکمیت گفتمان اصلاح‌طلبی می‌دانم به همین دلیل معتقدم هیچ‌کس حق ندارد به نمایندگی از گفتمان اصلاح‌طلبی از یاس و ناامیدی در داخل این جریان صحبت کند. محمدرضا عارف در نشست اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان گفت: اگر برخی نخبگان اصلاح‌طلب به جای موضع‌گیری در فضای رسانه‌ای در کارگروه‌های تخصصی شورای عالی اصلاح‌طلبان وقت بیشتری می‌گذاشتند مطمئنا برخی مشکلات راحت‌تر حل می‌شد. رئیس شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان انسجام و وحدت را برای اصلاح‌طلبان بسیار حیاتی برشمرد و افزود: بعد از موفقیت‌هایی که شورای عالی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های گذشته داشت، وحدت و انسجام ما از داخل خانواده اصلاحات هدفگیری شده است. وی با یادآوری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در خرداد 96 اظهار کرد: بعد از پیروزی لیست امید در انتخابات شوراها در کلانشهر چه توهین‌هایی که به منتخبین مردم از سوی افراد مدعی صورت نگرفت به جای قدردانی از مردم به‌واسطه اعتماد به لیست امید همان افراد مدعی می‌خواستند از مردم به دلیل رای به لیست امید به نوعی انتقام بگیرند. رئیس مجمع نمایندگان تهران با اشاره به اظهارنظرهایی که درباره انتخابات مجلس در فضای رسانه‌ای کشور صورت می‌گیرد، اظها کرد: قرار نیست انتخابات مجلس یازدهم آخرین انتخابات باشد باید در صحنه بمانیم و تاثیرگذار باشیم. معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات با بیان اینکه فراکسیون امید بخشی از جریان اصلاحات است، ائتلاف صورت گرفته در جریان انتخابات مجلس دهم را ناکارآمد قلمداد کرد و ابراز داشت: در انتخابات مجلس دهم جریان اصلاحات در عمل تنها با یک حزب وارد ائتلاف شد که اشتباه بزرگی بود که مطمئنا در آینده تکرار نخواهد شد. گرچه گفتمان اصلاحات همواره اهل تعامل و گفت‌وگو و وفاق بوده و خواهد بود. عارف درخصوص طرح سرا تاکید کرد: کلیات این طرح در جلسه شورای عالی با رای بالای اعضا به تصویب رسید و در چندین جلسه قبل از تصویب آن اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان بحث‌های مفصلی درباره نقاط قوت و ضعف آن مطرح کردند و اکنون نیز اصلاحات نسبتا زیادی در طرح اولیه صورت گرفته است و جزئیات آن نیز مورد بررسی قرار گرفت. البته مطمئنا طرح جایگزینی در کنار طرح سرا خواهیم داشت که اگر به هر دلیلی موفق به اجرای طرح سرا نشدیم مکانیزمی برای تهیه لیست انتخاباتی داشته باشیم.