یک رسانه انگلیسی مدعی شده نمایندگان کشورهای اروپایی در نشست کمیسیون مشترک برجام، ایران را به استفاده از ساز و کاری که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور منجر شود، تهدید خواهند کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش فارس، یک رسانه انگلیسی مدعی شده کشورهای اروپایی عضو برجام در جلسه کمیسیون مشترک که جمعه در وین برگزار می‌شود ایران را به اعمال ساز و کاری که می‌توان به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران منجر شود تهدید خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز نوشته قدرت‌های اروپایی در جلسه روز جمعه از ایران خواهند خواست به «نقض» مفاد توافق هسته‌ای پایان دهد وگرنه ممکن است تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور احیا شود. 

رسانه انگلیسی با یادآوری مناقشه ایران با آمریکا بر سر تحریم‌های یکجانبه این کشور احتمال مصالحه میان دو طرف در نشست کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه را ضعیف برآورد کرده است. 

نشست جمعه در حالی برگزار می‌شود که سه کشور اروپایی عضو برجام در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شده‌اند که برخی از موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه شورای امنیت، «ناهمخوان» است.

این سه عضو اروپایی برجام در نامه‌ای که روز چهارشنبه میان اعضای شورای امنیت توزیع شده، به گوترش توصیه کرده‌اند که در گزارش بعدی خود در مورد برنامه موشکی ایران، این موشک‌ها را با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ در تضاد توصیف کند.

یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت: «فکر می‌کنم پنجره برای مذاکره و نجات توافق تقریباً بسته است.»

به نوشته رویترز، کشورهای اروپایی در حال بررسی کلید زدن ساز و کاری موسوم به «مکانیسم ماشه» هستند که می‌تواند به بازاعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود. 

سه دیپلمات گفته‌اند بعید است تصمیم برای استفاده از این مکانیسم تا ماه ژانویه که ایران قرار است پنجمین گام برای کاستن از تعهدات هسته‌ای خودش را بردارد گرفته شود. 

یک مقام ارشد اروپایی گفت: «طرف‌های اروپایی توافق باید بدانند که وقت برای آنها تنگ است. آنها تلاش می‌کنند ایران را در توافق نگاه دارند ولی هیچ اقدامی علیه زورگویی آمریکا و فشار این کشور صورت نمی‌دهند.»

یک دیپلمات غربی گفت: «فکر نمی‌کنم اروپایی‌ها هنوز به خط قرمز خودشان رسیده باشند.»

دو دیپلمات هم گفته‌اند اروپایی‌ها امیدوارند به زودی اولین مبادله در چارچوب ساز و کار موسوم به اینستکس را آغاز کنند. رویترز در پایان نوشته حتی دیپلمات‌های اروپایی هم اعتراف می‌کنند که این ساز و کار بیشتر نمادین است تا ابزاری برای نجات توافق.