مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: راه حل اساسی مشکلات کشور، سپردن زمام امور به دیالمه هاست، دیالمه‌ای که امامش را و راهش را می شناسد، به مردمش مومن است و در راه اصلاح جمهوری اسلامی، همه چیزش را هزینه می کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش  فارس، علی طلوعی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت: امروز، مفتخرم در جایگاهی ایستاده ام که رهبر معظم انقلاب سالها در آن، از انقلاب و راه های رفته اش و مسیر دشوار و پرامیدش با ما سخن می گفت. در جایگاهی که مومنان هر هفته جمع می شوند و یکدیگر را به حق و صبر توصیه می کنند که لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر.

وی افزود: پاس می دارم روز دانشجو را و زنده می دارم یاد همه دانشجویان شهیدی را که جانشان را در راه آزادی و آزادگی فدا کردند. سلام و احترام خود را تقدیم می دارم به همه دانشجویان و دانشگاهیان عزیزی که عمرشان را وقف پیشرفت و آبادانی کشورمان، ایران کرده اند.

* مهم ترین مسئله این روزها، معیشت مردم است 

طلوعی تاکید کرد: به نظر می رسد مهم ترین مسئله این روزها، معیشت مردم است و سخن گفتن از هر چیزی غیر از عوامل اساسی مشکلات اقتصادی مردم، گریز از مسئله اصلی است و علی‌رغم تلخی و تلخکامی، ما خود را موظف می دانیم از پشت این تریبون، درباره این مسائل سخن بگوییم و تحلیلمان را پخته، سنجیده و منصفانه عرضه کنیم. لذا، شهادت می دهم که در جایگاه عبادی-سیاسی نمازجمعه، سر سوزنی تعلقات جناحی و سلیقه سیاسی خود را دخالت نداده و هر چه می گویم جز به نیت صیانت از اصل نظام و انقلاب و پاسداری از کرامت مردم شریف ایران نبوده و اساسا اصالت جنبش دانشجویی، زمانی مشخص می شود که صدای مستضعفان شود.

وی افزود: اکنون روزهایی را پشت سر می گذرانیم که با توجه به شرایط سخت جنگ اقتصادی و مضیقه مالی شدید کشور، نیاز به اتاق جنگی چابک و منسجم، جهت طرح ریزی عملیاتی اداره اقتصاد کشور احساس می شود. برای رفع چنین نیازی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تشکیل شده که با توجه به خروجی های عملیاتی آن، به نظر می رسد باید به تقویت بدنه کارشناسی و افزودن نظارتی دقیق تر بر تصمیمات و نحوه اجرای آن ها پرداخت.

*  وقت آن رسیده کارنامه شش ساله دولت تدبیر و امید را بررسی کنیم

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: به موجب این شرایط و روال، دولت و شخص رییس جمهور صاحب اختیاراتی است که پس از سال های ابتدایی جنگ تحمیلی، در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است. لذا انتظار از دولت مردان آن است که در این شرایط، متناسب با اختیارات وسیع داده شده به دانشگاه و جامعه پاسخگو باشند. طبیعتا چنین وضعیتی علاوه بر دشمنی های مستکبرین، حاصل سوء تدبیرها، نگاه های غلط و تصمیمات خلق الساعه و لحظه ای بدون پشتوانه کارشناسی شفاف و دقیقی است که در شش سال اخیر بر کشور حکمفرما بوده است.

وی افزود: شیوه ای از حکمرانی که مولد بحران بوده است و بحران های متعددی، از ماجرای سبد کالا گرفته تا دوقطبی سازی های سیاسی انتخاباتی، از دی 96 تا بحران ارزی و اخیرا هم که بحران بنزین. به نظر می رسد وقت آن رسیده است که کارنامه شش ساله دولت تدبیر و امید را بررسی کنیم. بنده در این مجال، تنها به گوشه ای از آن در عرصه های مختلف مسکن، ارز، فساد، مالیات، خصوصی سازی، سیاست خارجی و... اشاره خواهم کرد.

* تولید مسکن از سال 92 به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در بحث مشکلات مسکن گفت: تولید مسکن از سال 92 به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و به حدود 350 هزار واحد مسکونی رسیده است. نقش مسکن در افزایش اشتغال و کمک به رونق صنایع وابسته نادیده انگاشته شده و طرح های پیشین مزخرف خوانده شده است.

وی افزود: شما خود قضاوت کنید. الآن هزینه مسکن از معضلات جدی شما نیست؟ الآن اولین مشکل پیش راه ازدواج جوانان تامین مسکن نیست؟ این در حالی است که تکلیف دولت در عرصه مسکن با خودش هم معلوم نیست و هر روز سخن از طرح جدیدی(مسکن امید و اجتماعی و..) برای حل این معضل زده می شود. این به کنار که وزیر پیشین راه و شهرسازی به وظایف ابتدایی خود در تولید مسکن عمل نکرد و به این افتخار هم می کند.

* با تصمیمات غیر کارشناسی شده و غیر شفاف دولت ذخایر کشور به تاراج رفت

وی درباره مشکلات ارز تصریح کرد: با تصمیمات غیر کارشناسی شده و غیر شفافی مثل تعیین نرخ دولتی4200 تومان برای ارز، موجب اختصاص 33میلیارد دلار از سرمایه مملکت به واردات کالاهایی شدند که نه تنها موجب کاهش قیمت که بعضا موجب افزایش قیمت هم شد و بستر را برای فرصت طلبان مهیا کرد و اینگونه ذخایر کشور به تاراج رفت.

طلوعی درباره فساد اقتصادی هم اظهار داشت: برادر رییس جمهور و از موثرترین افراد در مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی کشور، امروز محکوم به رشوه و اختلاس است و ما هنوز چشم به راهیم که مگر جناب رییس جمهور اعلام برائت و بیزاری کند.

* بذل و بخشش های تبعیض آمیز  دولت و معافیت مالی هنرمندان

وی درباره بحث مالیات افزود: ما امروز با دولتی مواجهیم که تنها حدود یک سوم از مالیاتی را که باید بگیرد، اخذ می کند و ما بقی آن به دلیل ناتوانی در مقابله با فرار مالیاتی صاحبان ثروت و قدرت هم چون پزشکان یا با بذل و بخشش های تبعیض آمیزی چون معافیت مالی هنرمندان برای رفع نیازهای کشور هزینه نمی شود.

* چه کسی پاسخگوی خسارتی است که با خصوصی سازی وارد شده؟

وی درباره بحث خصوصی سازی هم تاکید کرد: بیش از 6.3 هزار میلیارد تومان ارزان فروشی صورت گرفته در پالایشگاه نفت کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، آلومینیوم المهدی و هرمزال و زیرمجموعه های شرکت توسعه گردشگری را کدام نگاه کارشناسی رقم زده است؟ چه کسی پاسخگوی خسارتی است که با خصوصی سازی مملو از رانت و فساد و عدم شفافیت بر کارخانه های مادر و سودده وارد شده است؟ چه کسی پاسخگوی هزاران کارگری است که در این شرایط سخت، از کار بیکار شده اند؟ و مسئله آن که هنوز هم که هنوز است، مسئولین بر همان بیراهه ی گذشته و واگذاری های غلط اصرار دارند.

*  سال ها ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور را معطل مذاکره کردند

وی در بحث سیاست خارجی هم گفت: سال ها ظرفیت های بی نظیر کشور را معطل مذاکره، با حاصلی چون برجام کردند. برجامی که قرار بود یک شبه همه مشکلات را حل کند، امروز نتیجه اش عیان پیش روی شماست. علی رغم تذکرهای مکرر دلسوزان، مسیر مطلوبشان را پیش رفتند و طبق سنت الهی، مجددا شکست گفتمان ذلت و خودناباوری را به چشم سر مشاهده کردیم.

این فعال دانشجویی یادآور شد: همه این ها و بسیاری دیگر ازقبیل شکست طرح تحول سلامت، عدم توسعه زیر ساختی صنایع، عدم مبارزه واقعی با خام فروشی، عدم توانایی در ایجاد اشتغال، عدم توانایی در اداره درست صادرات و واردات، عدم مدیریت فرهنگی درست جامعه و... ما را به این سوال می رساند که آیا با دولتی سردرگم، بی برنامه، ناامید، بی اراده و ناتوان مواجهیم که هیچ راهی جز مذاکره برای حل مشکلات کشور بلد نیست؟ که آن هم ثمرات روزافزونش را هر روز خود شما مشاهده می کنید.

*  یادتان هست از باغ های پر از گلابی و سیب سخن می گفتند؟

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران افزود: می گفتند همه تحریم ها از روز اجرای برجام برداشته می شود. یادتان هست؟ یادتان هست از باغ های پر از گلابی و سیب سخن می گفتند؟ یادتان هست کلیدشان را؟ یادتان هست وعده های صد روزه شان را؟ آیا به نظر شما، این دولت در بن بست گرفتار نشده است؟

طلوعی افزود: به نظرتان چه میزان باید به یک دولت فرصت داد که کارآمدی خود را نشان دهد؟ شش سال کافی نبود؟ از شما می پرسم، مردم شریف ایران، یک دولت، چگونه عملکردی داشته باشد که نشان دهد لیاقت حکمرانی بر شما را ندارد؟ نمی دانم اما می دانم که امروز روز پاسخگویی است. روزی است که باید کم کم خودشان را جمع کنند و به جای اصلی کردن فرعیات و حواشی، در برابر متنی که حاصل بی اعتمادیشان به ایران و ایرانی، و اعتمادشان به بیگانگان است پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: با این تصویر از وضعیت مدیریت اجرایی کشور، آیا باید دست روی دست گذاشت که دو سال باقیمانده نیز، با همین وضعیت ادامه یابد؟ آیا باید به نصیحت دولت ادامه داد یا با مردم از ناتوانی این نگاه در اداره کشور سخن گفت؟ خلاصه این که یکی از مسائل مهم ما یافتن پاسخی واقع بینانه برای نحوه تعامل با دولتی است که منابع و سرمایه اجتماعی نظام را به واسطه بی کفایتی و بی لیاقتی خود به تاراج داده است.

طلوعی ادامه داد: نخبگان و اندیشمندان ما باید راه حلی برای این مسئله پیدا کنند. مردم ما با کسی عقد اخوت نخوانده اند و چک سفید امضای چهار ساله به کسی نداده اند که با هر عملکردی به مسئولیت خود ادامه دهد. الحمدلله قانون اساسی مترقی ای داریم که ظرفیت هایی را برای اصلاح اوضاع اداره کشور پیش بینی کرده است. در این رابطه پرسش هایی از قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی نیز مطرح است.

*  قوه قضائیه باید به مبارزه با مفاسد سیاسی قیام کند

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره عملکرد قوه قضائیه هم گفت: مقابله با مفاسد اقتصادی و دزدی ها و محاکمه اختلاس گران و سلطان های مختلف سکه و ارز، شایان تقدیر است اما این توجه لازم است که همه این مفاسد اقتصادی تحت حمایت صاحبان قدرتی است که زمینه را برای بروز این گونه وقایع آماده می کنند. ریشه اصلی فساد این جاست و باید قوه قضائیه به مبارزه با مفاسد سیاسی قیام کند.

طلوعی یادآور شد: مسئولی که حق مسئولیت خود را ادا نمی کند و با عملکرد غلط خود آبروی نظام را می برد، شایستگی مسئولیت در جمهوری اسلامی را ندارد. در همین قضیه اخیر، کسانی که با توهین به شعور و کرامت مردم، شبانه و ناگهانی قیمت بنزین را افزایش دادند، در حالی که تا ساعاتی قبل خود آن را تکذیب می کردند، کسانی که با عملکرد غلط خود، موجب نارضایتی گسترده عمومی، از بین رفتن سرمایه اجتماعی، تحمیل هزینه های گزاف به نظام و رهبری و زمینه ساز بروز دشمنی دشمنان و ازبین رفتن بانک ها و دکان ها و جان و مال مردم شدند، باید مورد پیگرد و محاکمه قرار گیرند.

وی گفت: هم چنین، مسئولین محترم قوه قضاییه، باید با تلاش جهت فراهم آوردن امکان اعتراضات آرام و موثر مردمی و کمک به گسترش آزادی های مشروع، در راستای پاسداشت حقوق عامه، از اعتماد مردم به نظام اسلامی به عنوان مهم ترین سرمایه کشور مراقبت و محافظت کنند.

*  چنین مجلسی نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند

طلوعی در ادامه درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: جایی که قرار بود خانه ملت باشد و ابزار نظارت مردم بر دولت، هنگامی که درگیر بازی های سیاسی شد و کارنابلدهایی به صرف وابستگی به جناحی وارد آن شدند، خروجی اش بهتر از این هم نمی شود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: طبیعی است که چنین مجلسی نتواند در شرایط اضطرار، وارد میدان شده و مشکلات مردم را حل کند. طبیعی است که چنین مجلسی توانایی لازم جهت کنترل و جهت دهی به دولت را نداشته باشد. چنین مجلسی خود به خود از دایره تصمیم گیری و نقش آفرینی در مسائل اساسی خارج می شود.

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران  تصریح کرد: آقای رییس جمهور مدتی پیش فرمودند که به نظرشان بهترین مجلس ها، مجلس اول است. به نظر می رسد فرمایش دقیقی داشتند. مجلسی که در آن خامنه ای، باهنر، رجایی، چمران، آیت و دیالمه بودند، طبیعی است که حر باشد. چنین مجلسی بود که بدون وامداری از کسی، آزادانه تحلیل و شجاعانه مردمش را نمایندگی می کرد. چنین مجلسی بود که می توانست با دقت بر دولت نظارت کند و اگر جایی به منافع مردم و انقلاب خیانت می شد، به اتکای پشتوانه مردمی اش، می ایستاد و خائن را کنار می گذاشت.

* راه حل اساسی مشکلات کشور، سپردن زمام امور به دیالمه هاست

وی گفت: ما معتقدیم، راه حل اساسی مشکلات کشور، سپردن زمام امور به دیالمه هاست. ما دیالمه را می خواهیم. آن کس که امامش را می شناسد، راهش را می شناسد، به مردمش مومن است و در راه اصلاح جمهوری اسلامی، همه چیزش را هزینه می کند.

طلوعی در پایان اظهار داشت: آینده جمهوری اسلامی، ان شاءالله، به لطف خدا و مسئولینی چون دیالمه، بسیار درخشان تر از امروز خواهد بود. ما آمده بودیم که قله ها را فتح کنیم و ان شاءالله چنین نیز خواهیم کرد.