و می‌گوید خروج آمریکا از برجام غیرقانونی بوده و می‌پذیرد تحریم‌هایی که از سوی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، مستقیما مردم عادی را هدف قرار داده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 وزیر خارجه ایالات متحده چند روز پیش از تحریم چند شرکت حمل و نقل ایرانی خبرداد و تاکید کرد که کارزار «فشار حداکثری» بر دولت ایران ادامه خواهد یافت. این در حالی است که تاکنون چندین بار نهادهای حقوق بشری اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها مستقیما مردم عادی ایران را هدف گرفته و باعث کشته شدن برخی بیماران ایرانی در نبود داروهای خاص شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را برخلاف اهداف ترسیم شده در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت دانسته و گفته است که براساس این قطعنامه، همه کشورها باید بتوانند با ایران تجارت آزاد داشته باشند. با این وجود آمریکا کماکان بر اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران اصرار دارد و برخی ورشکستگان سیاسی در خارج از کشور نیز در راستای توجیه این تحریم‌ها با دولت ترامپ همکاری می‌کنند. «آرمان ملی» در گفت‌وگو با «آنا اسکمانی»، عضو مجلس نمایندگان فلوریدای آمریکا به بررسی موضوعاتی نظیر برجام و تحریم‌ها پرداخته است. او می‌گوید خروج آمریکا از برجام غیرقانونی بوده و می‌پذیرد تحریم‌هایی که از سوی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، مستقیما مردم عادی را هدف قرار داده است. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

رئیس‌جمهور آمریکا طی سال‌های اخیر با برخی اقدامات خود نظیر اعمال راهبرد «فشار حداکثری» علیه ایران به تنش در خاورمیانه دامن زده، به طوری که برخی تحلیلگران از احتمال وقوع یک جنگ بزرگ در صورت ادامه یافتن وضعیت فعلی سخن می‌گویند. نظر شما درباره سیاست خارجی دونالد ترامپ چیست؟

رئیس‌جمهور ترامپ فردی غیرمنطقی و خود محور است که تصمیم‌هایش پایه و اساس منطقی و علمی ندارند. معتقدم تنها راهی که می‌توانیم از طریق آن ایالات متحده را از ورود به یک جنگ ناخواسته دیگر نجات دهیم، آن است که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 فردی جز ترامپ را به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزینیم. البته به عقیده من دونالد ترامپ در شرایط فعلی خواهان به راه افتادن جنگ نیست، به خصوص در دوران تبلیغات انتخاباتی، اما سیاست‌های او در حوزه دیپلماسی پیرو یک استراتژی منطقی و معنادار نیست و در نتیجه احتمال هرچیزی وجود دارد. از سوی دیگر ما متوجهیم که او با سیاست‌هایش نظیر Muslim Ban آزار زیادی به ایرانیان رسانده و آنان را حتی از اهدافی نظیر تحصیل در دانشگاه باز داشته است.

دونالد ترامپ تاکنون چندین بار اعلام کرده حل مسأله ایران منوط به مذاکره میان او و همتای ایرانی‌اش است. دولت آمریکا همچنین 12شرط برای مذاکره با ایران تعیین کرده است. فکر می‌کنید با توجه به این موضوع آیا می‌توان امیدی به حل و فصل برخی مسائل میان ایران و آمریکا نظیر پرونده هسته‌ای داشت؟

من فکر نمی‌کنم در مقطع فعلی اتفاق خاصی میان ایران و آمریکا در راستای حل و فصل اختلافات رخ دهد؛ به خصوص این روزها که همه چیز برای دولت ترامپ سخت‌تر از قبل شده است. تحقیقاتی که پیرامون استیضاح رئیس‌جمهور در جریان است همه مسائل دیگر را تحت تأثیر خود قرار داده و فکر نمی‌کنم در این شرایط که دولت آمریکا دلمشغولی مهمی در داخل دارد، گشایشی جدی ممکن باشد.

از تحریم‌هایی که این روزها مستقیما مردم عادی را در ایران هدف قرار داده آگاهی دارید؟ آیا فکر می‌کنید این تحریم‌ها قانونی است؟

بله؛ من اخبار مربوط به ایران را دنبال می‌کنم و معتقدم همانطور که شما می‌گویید تحریم‌های ایالات متحده مردم عادی در ایران را هدف قرار داده است. من از طرفداران توافق هسته‌ای ایران بودم و فکر می‌کنم اگر نگرانی‌هایی درخصوص برخی اقدامات ایران وجود داشت، می‌شد با مذاکره و ارتقای همان توافق مسأله حل شود. بسیار ناراحت کننده است که ایالات متحده نمی‌تواند با شرکای بین‌المللی‌اش در راستای یافتن راهی منطقی برای حل موضوع ایران همکاری کند.

شما از نگرانی‌ها درباره ایران سخن می‌گویید. پرونده هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس به کار خود ادامه می‌داد و آژانس 15بار پایبندی ایران را تأیید کرد. این در حالی است که به نوشته رویترز، عربستان سعودی در حال توسعه تأسیساتی مخفی است. با این وجود علیه ایران «فشار حداکثری» اعمال می‌شود و عربستان دوست آمریکا است. چرا؟

سیاستی که امروز علیه ایران اعمال می‌شود، سیاستی در راستای اصلاح عملکرد ایران نیست بلکه ریشه در تخاصمات سیاسی دارد. هرچند ما نگرانی‌هایی جدی داریم اما تأکید می‌کنم که تحریم راه اصلاح نیست و همانطور که می‌بینیم نتوانسته کاری از پیش ببرد.

تلاش‌های زیادی جریان دارد که ایران و آمریکا به سوی کاهش تنش گام بردارند، نظیر آنچه رئیس‌جمهور مکرون و نخست وزیر آبه انجام می‌دهند. به نظر شما این تلاش‌ها می‌تواند نتیجه بخش باشد؟

رئیس‌جمهور ترامپ نشان داده کسی نیست که از طریق استدلال و منطق قانع به انجام کاری شود و به همین دلیل فکر نمی‌کنم این تلاش‌ها راه به جایی داشته باشد. با این حال معتقدم این تلاش‌ها به ویژه تلاش‌هایی که از سوی مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صورت می‌گیرد، شایسته تقدیر است.

انتخابات ریاست جمهوری 2020 نزدیک است و رقابت به شدت جریان دارد. آیا فکر می‌کنید کاندیداهای حزب دموکرات قادر به شکست دادن ترامپ هستند؟ چه کسی را برای رو در رویی با ترامپ مناسب می‌دانید؟ برنی سندرز یا بایدن؟

انتخابات پیش رو انتخابات سخت و چالش برانگیزی خواهد بود. حزب دموکرات نیز کاندیداهای خوبی برای رقابت با دونالد ترامپ دارد. به نظر من به هیچ وجه مهم نیست که چه کسی از حزب دموکرات در نهایت رو در روی رئیس‌جمهور کنونی قرار می‌گیرد؛ چرا که هر کسی از حزب دموکرات به عنوان کاندیدای نهایی معرفی شود، بهتر از ترامپ خواهد بود.