یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مذاکرات انجام شده با مقام معظم رهبری درباره طرح بانکداری اسلامی گفت: دولت در نامه‌های جداگانه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کرده بود تا دستور دهند طرح بانکداری اسلامی در مجلس متوقف شود که ایشان با این موضوع مخالفت کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمد حسین حسین زاده بحرینی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی کلیات طرح بانکداری اسلامی گفت: بعد از پیروزی انقلاب همه بانک‌ها را ملی کردیم اما از اوایل دهه ۸۰ با تصویب قانون، اصل ۴۴ کشور با پدیده جدیدی مواجه شد که باید بعضی از بانک‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی افزود: ۱۴ سال پیش مقام معظم رهبری اجازه تاسیس بانک خصوصی را دادند و در سیاست‌های کلی ابلاغی اصل ۴۴ فرمودند  حالا که بانک خصوصی داریم باید به صورت قانونی و شرعی باشد. ۱۴ سال مجلس و بانک مرکزی تعلل کرد تا کار به این جا رسید. امروز حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان نقدیندگی داریم رشد نقدیندگی در اقتصاد حدود ۷۰۰ برابر شده اما رشد تولید طبق آخرین گزارش رئیس بانک مرکزی نیم درصد بوده است همین امسال ۲۵ درصد رشد نقدیندگی داشتیم که دلیل اینها بانک‌ها هستند.

این نماینده مجلس یادآور شد: ۷ سال پیش که به مجلس آمدم مقام معظم رهبری به من فرمودند در کمیسیون اقتصادی افرادی همچون آقای مصباحی مقدم هستند بروید و کاری که باید را انجام دهید بعد هم فرمودند هر کاری لازم بود را به من بگویید تا براساس سهمم انجام دهم. بعد از آن دولت و بانک مرکزی از آقا تقاضا کردند تا دستور دهند طرح از دستور خارج شود. ایشان موافقت نکردند بعد آقای جهانگیری نامه نوشت باز هم ایشان موافقت نکردند.

وی ادامه داد: یکی دو ماه پیش آقای همتی به رهبری نامه نوشت که اجازه دهید طرح سه ماه مسکوت بماند تا دولت لایحه دهد آقا در پاسخ فرمودند نمایندگان موثر این طرح با بانک مرکزی تفاهم کنند بعد آقای لاریجانی موضوع را به آقای همتی منتقل کرد مبنی بر این که طبق فرموده رهبری توقف در کار نیست و تفاهم کنید.

حسین زاده با بیان این که بیش از ۳۰ ساعت این طرح مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است، افزود: ما  دست‌خط‌های آقای همتی را داریم که نوشته‌اند هیات‌های عالی و وضعیت قرض در این طرح چطور باشد کار به جایی رسید که آقای همتی بیان کرد به عنوان رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند با این طرح مخالفت کند و به رئیس جمهور می‌گوید برای مخالفت طرح دیگری را به مجلس برسد. امروز چه شده که شما این گونه در مجلس صحبت می‌کنید و این نگرانی را به نمایندگان الحاق می‌کنید.

وی خطاب به نمایندگان گفت: اگر کلیات این طرح تصویب نشود دولت لایحه نمی‌آورد همین امسال رهبری در سخنرانی عید فرمود ۴ سال پیش آقا قول داد که از دولت لایحه‌ای در این باره به مجلس داده شود ۴ سال گذشت و لایحه ندادند منظور ایشان آقای جهانگیری بود که به رهبری نامه نوشته بود این وضعیت چند بار تکرار شد که آخرین چشمه آن از آقای همتی مبنی بر درخواست توقف سه ماه این طرح برای ارائه لایحه دولت به مجلس بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت به دلیل اختلافات درونی خود بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نمی‌تواند به مجلس لایحه دهد این بار بر دوش نمایندگان است ما ضمن درخواست از نمایندگان برای رای قاطع به کلیات این طرح پیشنهاد می‌کنیم جهت رفع دغدغه بانک مرکزی و دغدغه مراجع این طرح به صورت دو شوری باشد تا مجددا روی این موضوع کار شود ولی نمی‌پذیریم که آقای همتی می‌گوید این طرح بدون حضور کارشناسان بانک مرکزی بررسی شده است. همه شاهد هستند یک جلسه بدون حضور آنها برگزار نکردیم.