یک وکیل دادگستری تاکید کرد که نپیوستن به FATF باعث می شود تمامی ارتباط مالی ما با خارج از کشور قطع شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مضرات نپیوستن کشور به FATF گفت: نپیوستن به FATF باعث می شود تمامی ارتباط مالی ما با خارج از کشور قطع شود،  بدون اینکه جرمی انجام داده باشیم و گناهی مرتکب شده باشیم، ناخودآگاه در مظان اتهام خود را مینشانیم. مثلا در بخش پالرمو می‌گویند به تروریست‌ها کمک می کنیم و در بخش پولشویی و... ناخودآگاه در مظان اتهام می نشینیم، بدون اینکه گناهی انجام داده باشیم.

وی افزود: پیوستن به FATF  در بعد داخلی هم خیلی مهم است. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که می توانیم به بانک برویم و هر مبلغی را که خواستیم جابجا کنیم و با پیوستن به  FATF مبدا و مقصد پول‌ها روشن می شود.

این وکیل دادگستری تصریح کرد:‌ همه فکر می کنند که FATF  مربوط به غرب و آمریکا و انگلیس است؛ در صورتی که این طور نیست. FATF  یک  نهاد و NGO اقتصادی است و ارتباطی به دولت‌ها ندارد؛ زیرا تراکنش‌های بین المللی و داخلی و مشخصا پولی که فرستاده می شود را بررسی و مشخص می کند که از راه معاملات درست و مال حلال و مشروع به دست آمده است یا خیر.

احمدی ادامه داد: با نپیوستن به FATF  نمی توانیم حتی معاملات عادی را انجام دهیم.

وی درباره اینکه دیدگاه موافقان پیوستن به FATF  به چه میزان منطقی است؟ گفت: موافقان بر این نظرند که چرا باید به   FATF نپیوندیم و کار عملی درستی انجام می‌دهند که پشت به معاملات ناصحیح و پول های مساله دار می کنند.

احمدی درباره اینکه دیدگاه مخالفان پیوستن به FATF  به چه میزان منطقی است؟ خاطرنشان کرد: مخالفان این امر دو دسته اند. یک دسته از مخالفان نادانسته و بدون اینکه دلیل مخالفت خود را بدانند با پیوستن به FATF  مخالفت می کنند. گروه دیگر مخالفان، گروهی هستند که منافعی دارند.

وی در پایان گفت:  FATF   شاهراه بین المللی است و هیچ ارتباطی به کشورها ندارد. در این شاهراه بین المللی پول های در حال گردش  مبدا و مقصد دارد. در این شاهراه بین المللی FATF   نظارت می کند که پول ناصوابی حرکت نکند.