ایران همواره اعلام کرده است هیچ گونه مذاکره ای (مستقیم یا غیر مستقیم ) با آمریکا تا زمانی که تحریم ها را لغو نکند نخواهد داشت . حسن روحانی اولین رئیس جمهوری ایران است که پس از 19سال به ژاپن سفر کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 روزنامه خراسان: با این که از مدت ها قبل تحلیل ها درباره سفر روحانی  به ژاپن به ویژه از سوی رسانه های غربی  آغاز وحتی  سعی شده بود این سفر را در راستای حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا  جلوه دهند اما گفت و گوهای سران دو کشور که با ابتکار جالب چشم بادامی ها پشت میزی که با میوه های یلدایی تزیین شده بود برگزار شد، بدون امضای توافق یا تفاهم نامه ای پایان یافت و «روحانی» و «آبه» صرفا بر مواضع مشترک تهران و توکیو تاکید کردند. ایران همواره اعلام کرده  است  هیچ گونه مذاکره ای (مستقیم یا غیر مستقیم ) با آمریکا تا زمانی که تحریم ها را لغو نکند نخواهد داشت  . حسن روحانی اولین رئیس جمهوری ایران است که پس از 19سال به ژاپن سفر کرده است.  علاوه بر روابط دوجانبه آن چه از مذاکرات دو طرف منتشر شده بر دو محور برجام و طرح صلح هرمز در خصوص خلیج فارس متمرکز بوده است. در این میان شاید بتوان حمایت رسمی توکیو از طرح صلح هرمز و شروع همکاری ژاپنی با سه کشور اروپایی درباره برجام را یکی از خبرهای مهم این دیدار در حوزه امنیت خلیج فارس دانست. با این حال علاوه بر روایت سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران (president.ir)، خبرگزاری رسمی ژاپن موسوم به کیودو نیز روایت خودش را دارد و معتقد است بیشترین بخش مذاکرات روی برجام بوده است. با این حال   این مذاکرات به توافق یا متن خاصی منتج نشد و حتی «آبه» و «روحانی» نشست خبری مشترک هم برگزار نکردند. هرچند از متن مذاکرات پشت پرده چیزی منتشر نشده اما ظریف در توئیتی این دیدار را «صمیمانه، صادقانه و بنیادی» توصیف کرده است: «نشستی صمیمانه، صادقانه و بنیادی بین حسن روحانی و آبه شینزو روی داد که باعث شد همکاری‌های دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تقویت شود. ما همچنین از میزبانان ژاپنی‌مان قدردانیم که انقلاب زمستانی(شب یلدا) را در کنار ما جشن گرفتند.»به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در دیدار سران کشورهای ایران و ژاپن، روحانی با اشاره به ارائه طرح ها و پیشنهادهای راهبردی برای کمک به تامین امنیت و صلح و ثبات در منطقه از جمله طرح "صلح هرمز" برای تامین امنیت منطقه، خلیج فارس و تنگه هرمز، گفت: ایران از همکاری همه کشورها از جمله ژاپن در این زمینه استقبال و قدردانی می کند. وی افزود: ما از هر طرحی که بتواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی  و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال می کنیم .

شروع همکاری ژاپن با 3 کشور اروپایی درباره برجام

آبه شینزو نخست وزیر ژاپن نیز در نشست هیئت های عالی رتبه ایران و ژاپن با ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور ایران در کشورش، ضمن استقبال و اعلام پشتیبانی کشورش از طرح صلح هرمز گفت: تامین امنیت منطقه برای همه کشورهایی که به این حوزه رفت و آمد دارند بسیار مهم است و ما از نقش سازنده ایران در تامین امنیت و ثبات و صلح در منطقه قدردانی می کنیم. وی با تاکید بر این که ژاپن پیوسته از برجام حمایت کرده و به تلاش های خود در این عرصه ادامه می دهد ، از شروع همکاری کشورش با سه کشور اروپایی در این زمینه خبر داد.از سوی دیگر خبرگزاری ژاپنی کیودو نیز روایتی از این دیدار مهم ارائه کرده و می نویسد، سران ژاپن و ایران در مذاکرات درباره برجام و اختلاف تهران و واشنگتن در خصوص این قرارداد بین‌المللی بحث و رایزنی کردند.در ابتدای این دیدارروحانی به شینزو آبه گفته توافق هسته ای یک توافق بسیار مهم برای ایران است به همین دلیل ما به شدت، خروج یک طرفه و غیرمنطقی آمریکا از این توافق را محکوم می کنیم. روحانی گفت: ما امیدواریم که ژاپن و سایر کشورهای جهان برای حفظ این توافق تلاش کنند. در این میان رویترز هم همچون همیشه به شیطنت های خود ادامه داده و درباره جزئیات این دیدار به نقل از یک مقام رسمی ژاپنی مدعی شده که آبه شینزو درباره کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و از جمهوری اسلامی خواسته که از اتخاذ گام‌های بیشتری که ممکن است به تضعیف این توافق منجر شود، خودداری کند.