خبرگزاری آناتولی در گزارشی درباره رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین به نقل از تحلیلگران ژئوپولتیک و روابط بین الملل تاکید کرد که این رزمایش در واقع نمایش قدرت به آمریکا است.

رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین؛ نمایش قدرت به آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری آناتولی، ایران در حال آماده سازی برای برگزاری یک رزمایش دریایی مشترک با روسیه و چین در اقیانوس هند است که برای ایران، اولین رزمایش از این نوع از زمان انقلاب اسلامی در سال 57 به شمار می آید.

تاریخ دقیق برگزاری این رزمایش هنوز اعلام نشده است اما کارشناسان انتظار دارند که روز 27 دسامبر (ششم دی ماه) در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار شود.

اگرچه مسکو و پکن تاکنون به طور علنی درباره رزمایش مشترک خود با ایران اظهار نظر نکرده‌اند اما همکاری ها میان سه کشور برای برگزاری این گونه تمرین های نظامی به عنوان یک رخ‌داد منظم مدتهاست که در دستورکار این کشورها قرار دارد.

تحلیلگران و ناظران بر این باورند که این رزمایش با نام "کمربند امنیتی دریایی" پیامی از سوی ایران به آمریکا در شرایطی است که تنش ها میان تهران و واشنگتن بر سر توافق هسته ای با ایران ادامه دارد.

آناتولی در ادامه با اشاره به تلاش های اخیر آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه به بهانه حوادث چند وقت گذشته در آب های خلیج فارس و حمله یمنی ها به تاسیسات نفتی عربستان گزارش داد: رئیس جمهوری ایران نیز در پاسخ طرحی را برای برقراری صلح در منطقه ارائه داده و از کشورهایی که در امتداد تنگه هرمز به علاوه روسیه و چین خواسته است تا به آن بپیوندند.
اکنون پیوستن روسیه و چین به رزمایش دریایی مشترک با ایران بسیار حائز اهمیت است چراکه مسکو متحد استراتژیک تمام عیار تهران به شمار می آید و پکن نیز بزرگترین خریدار نفت ایران است.

اینکه این رزمایش نظامی نشان دهنده حمایت روسیه و چین از ایران در صورت وقوع یک درگیری نظامی باشد یا یک همکاری نظامی عادی بین این سه متحد، این روزها به شدت موضوع گمانه زنی هاست.

خبرگزاری آناتولی به نقل از یک کارشناس  ژئوپولتیک متخصص در روابط ایران و آمریکا می‌نویسد: این رزمایش شاید سلطه جهانی آمریکا را به چالش نکشد اما در حال حاضر، ظرفیت‌ها و گزینه‌های استراتژیک آمریکا در آسیا و شمال آفریقا را محدود می‌کند.

همچنین یک تحلیلگر امور بین الملل با بیان اینکه رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین نمایش قدرت تهران و متحدانش به آمریکاست، تصریح کرد: ایران در حال تغییر تاکتیک پدافند نظامی اش است و می‌خواهد یک پیام به غرب مبنی بر این بدهد که مرزهای دفاع دریایی کشور در حال توسعه است و به همین دلیل خلیج فارس برای این رزمایش انتخاب نشده است.