نشریه آلمانی اشپیگل با اشاره به آغاز رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در آبهای شمال اقیانوس هند، این اقدام را قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا در بحبوحه اختلافات هسته‌ای دانست.

گزارش رسانه آلمانی از قدرت‌نمایی دریایی ایران در بحبوحه اختلافات با آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در گزارش این نشریه آلمانی آمده است: در حالی که اختلافات هسته ای ایران و آمریکا به قوت خود باقی است، این کشور به همراه روسیه و چین آمادگی نظامی اش را در دریا به نمایش گذاشته است. پیام این رزمایش دریایی این است که «نمی توان ایران را منزوی کرد».

اشپیگل با بیان این که روسیه و چین دو شریک قدرتمند برای ایران هستند، افزود: حکومت ایران با همکاری این دو کشور رزمایش چهارروزه ای را در خلیج عمان و اقیانوس هند برگزار می کند.
در این رزمایش قرار است عملیات نجات کشتی ها دچار حمله و یا آتش سوزی و نیز هدف قرار دادن اهداف دریایی تمرین شود.

 

به نوشته این نشریه آبهای جنوبی ایران مدت هاست که کانون تنش های بین المللی است؛در تابستان چندین کشتی تجاری در تنگه هرمز که به خلیج عمان متصل است، مورد حمله قرار گرفتند. همچنین سپاه پاسداران ایران نفت کش انگلیسی 'Stena Impero' را به خاطر نقض قوانین توقیف کرد. تنگه هرمز یکی از مهمترین مسیرهای حمل و نقل در جهان است که از طریق آن یک پنجم حمل و نقلهای نفتی جهان انجام می شود.

به گزارش ایرنا، امروز (شنبه) در دومین روز از برگزاری رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین، یگان‌های شناور سه کشور که از صبح امروز با جدا شدن از بندر چابهار به سمت محل اجرای ماموریت در شمال اقیانوس هند و دریای عمان عزیمت کرده بودند، اولین مرحله از تمرینات این رزمایش را به اجرا گذاشتند. در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران، روسیه و چین به فرماندهی شناور تندر و با استفاده از سلاح کالیبر ۲۰ میلیمتری به سوی سه هدف از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند.

 

همچنین در مرحله بعد تمرین PHOTOEX شامل صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش متناسب با تهدیدات موجود در منطقه نیز صورت گرفت که تمام مراحل فوق با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش انجام شد. گفتنی است رزمایش مشترک بین کشورهای ایران روسیه و چین از روز جمعه به مدت ۴ روز در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار می‌شود.

اقیانوس هند و دریای عمان از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می شوند و کشورهای بسیاری در این مناطق تردد می کنند و لذا برقراری امنیت در این منطقه مهم و حیاتی است. تقویت و افزایش تجربه در امنیت تجارت بین المللی ، تبادل تجربه امنیت در میان کشورهای ایران و روسیه و چین و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از اهداف این رزمایش است.