موضوعات مطرح شده در سفر روحانی به ژاپن در حال پیگیری است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایرنا– وابسته فرهنگی سابق ژاپن در ایران از تداوم پیگیری خواسته‌های مقامات ارشد ایران و ژاپن پس از سفر رئیس جمهوری ایران به توکیو خبر داد و گفت در این سفر اطمینان داده شد نیروهای ژاپن به خلیج فارس نخواهند آمد.
"ساچی ساکاناشی" روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره نتایج سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن گفت هنوز زود است درباره نتایج این دیدار و دستاوردهای آن قضاوت کرد، زیرا دو کشور خواسته های متعددی مطرح کرده‌اند.

وی افزود: این یک دیدار خوبی بود که هنوز نتایج آن در حال پیگیری است. به این معنا که دو طرف درخواست‌های زیادی از یکدیگر داشتند که به نظر من  اکنون هر دو دولت پیگیر تحقق آنها تا حد ممکن هستند.

ساکاناشی ادامه داد: این دستاوردها بعد از آنکه تلاش های هر دو دولت به ثمر بنشیند، اعلام خواهد شد اما تا همینجا باید گفت که این دیدار، فرصت بسیار خوبی برای ایران و ژاپن بود که بتوانند درباره  شرایطی که هر دو کشور با آن روبرو هستند و همچنین وضعیت منطقه خلیج فارس گفت‌وگو و تبادل نظر بکنند.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به اینکه بازتاب دیدار رسمی رئیس جمهور ایران و نشست وی با نخست وزیر ژاپن در رسانه های ژاپنی چگونه بود، گفت: برای رسانه های ژاپنی ، یکی از بزرگترین و مهمترین ابعاد این دیدار این بود که رئیس جمهوری ایران گفت تهران برنامه دولت آبه برای اعزام نیروهای دفاعی (SDF) به خاورمیانه یعنی به منطقه  خلیج عمان و دریای عرب و خلیج عدن را درک می کند. یعنی گسیل این نیروها به مناطقی که خارج از خلیج فارس قرار داشته و به منظور محافظت از کشتی های تجاری ژاپنی که در منطقه آمد و شد دارند، صورت می گیرد.

ساکاناشی افزود: همچنین رسانه های ژاپنی گزارش کردند که آقای روحانی از تصمیم دولت ژاپن برای نپیوستن به "ابتکار عمل امنیت دریایی" به رهبری ایالات متحده استقبال کرده است و تصمیم ژاپن برای اعزام  مستقل نیروهای دفاع از خود را درک می کند.

وابسته پیشین فرهنگی سفارت ژاپن در ایران که به زبان فارسی هم تسلط دارد و تحولات ایران را از نزدیک پیگیری می کند در پاسخ به این سوال که پوشش  دیدار رئیس جمهوری روحانی از توکیو را در رسانه های ایران چگونه ارزیابی می کند، اظهار کرد: رسانه های ژاپنی در مورد پوشش رسانه ای ایران از سفر رئیس جمهوری روحانی به ژاپن بحثی زیادی مطرح نکردند اما "ان اچ کی" سازمان ملی رادیو تلویزیون ژاپن، ۲ روز پیش به گزارش یکی از روزنامه‌های منتقد درباره این سفر اشاره کرد.

ساکاناشی خاطرنشان کرد: با این حال، علاقمندان به واکنش رسانه های ایرانی، نحوه گزارش این دیدار در داخل ایران را بررسی و پیگیری کردند. ما متوجه شدیم که برخی واقعاً از دیدار رئیس جمهوری ایران از ژاپن انتقاد دارند. این موضوع در برخی از عناوین روزنامه های ایران بازتاب روشنی داشت.

وی با این حال اظهار امیدواری کرد این رسانه ها در نهایت از نتیجه‌ای که از این سفر حاصل خواهد شد و هم اکنون هر ۲ دولت در حال پیگیری است، استقبال کنند.

کارشناس ارشد بنیاد اقتصاد انرژی ژاپن تاکید کرد: نباید انتظار داشت که صرف انجام یک سفر همه چیز را یک دفعه حل و فصل کند. آنچه که مهم است وجود اراده برای حل مشکلات،  نه با زور بلکه از راه دیپلماسی  است و این نکته ای است که رئیس جمهوری روحانی در بازدید از ژاپن بر آن تاکید داشت.