ایرنا - "طلال عتریسی" تحلیلگر لبنانی گفت: درخواست آمریکا از اتباع خود برای ترک منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که واشنگتن از پاسخ تهران به ترور سردار قاسم سلیمانی چقدر وحشت‌ زده و نگران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی جمعه شب در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "فلسطین الیوم" اضافه کرد: ترور سردار سلیمانی موجب دستپاچگی شدید واشنگتن شده و این موضوع کاملا در انتقاد مجلس نمایندگان آمریکا از این اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری‌ این کشور آشکار است.

عتریسی از این اقدام امریکا به عنوان نخستین حماقت‌ ترامپ در سال جدید میلادی تعبیر کرد.

ویژه :

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر از حمله هوایی واشنگتن به شهید سلیمانی انتقاد کرده و گفته بود که این اقدام خشونت‌ها در خاورمیانه را تشدید خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش برجسته‌ای که ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس جانشین شهید الشحد الشعبی در منطقه داشته‌اند، عملیات ترور آنها بزرگ به شمار می‌آید.

وی افزود: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به ترور سلیمانی بسیار سریع خواهد بود، ایران بدون ضربه کاری از کنار این ترور نخواهد گذشت چرا که تهران نمی‌پذیرد آمریکایی‌ها قوانین بازی یا توازنات موجود را تغییر دهند.

این استاد علوم سیاسی لبنانی اظهار کرد: سناریوی آینده ایران حکایت از آن دارد که پاسخ ایرانی‌ها در یک منطقه مشخص نخواهد بود بلکه با توجه به نقشی که سلیمانی در پیوند میان تمام گروه‌های محور مقاومت داشت شامل تمام خاورمیانه خواهد بود.

عتریسی گفت: همانگونه که در گذشته دیدیم ایران پهپاد آمریکایی را سرنگون و در پاسخ به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نفتکش انگلیسی را توقیف کرد، به همین خاطر تهران برای بدست آوردن دوباره قدرت بازدارندگی‌اش، هرگز اجازه نخواهد داد ترور سردار سلیمانی بدون پاسخ بماند.

تحلیلگر لبنانی ادامه داد: جنبه راهبردی موضوع، ایران را وادار می‌کند که به جنایت بزدلانه امریکا پاسخ سریع دهد و برآورد من این است که این پاسخ به زودی انجام خواهد شد.

عتریسی در خصوص نحوه واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی گفت: پبش‌بینی من این است که پاسخ تهران در منطقه خاورمیانه صورت گیرد و طی آن پایگاه‌های آمریکایی هدف قرار گیرند.

وی در باره اقدام گروه‌های محور مقاومت در انتقام از ترور سردار سلیمانی اظهار کرد: اینک میان تمام جریان‌های محور مقاومت تماس دائمی وجود دارد، همچنان که در قبال نحوه برخورد با این ترور بزدلانه نیز رایزنی‌هایی در جریان است.

وی افزود: پاسخ ندادن محور مقاومت به این اقدام آمریکا، واشنگتن و تل‌آویو را ترغیب خواهد کرد که به عملیات دیگری علیه محور مقاومت دست بزنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنان در خصوص این که آیا پاسخ ایران، شامل رژیم صهیونیستی نیز می‌شود؟ نیز گفت: اسرائیل شریک اطلاعاتی آمریکا در عملیات ترور سلیمانی بود و هدف ترامپ از ترور سلیمانی، افزایش شانس پیروزی‌اش در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکاست.

عتریسی در پایان گفت: با توجه به این که تل‌آویو شریک آمریکا در این اقدام بزدلانه بوده است، حمله ایران به اسرائیل از جمله احتمالات مطرح است، به همین خاطر می‌بینیم ترس و وحشت سراسر وجود آنان را فراگرفته و آنان در انتظار پاسخ به این ترور هستند.

سردار سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس سحرگاه جمعه در حمله پهپادهای آمریکایی در نزدیک فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی پس از این جنایت جمعه شب تأیید کرد که دستور ترور سردار سلیمانی را وی صادر کرده است.

این اقدام تروریستی آمریکا با واکنش گسترده بین المللی همراه شده و اخبار و گزارش‌های مرتبط با آن همچنان در صدر اخبار رسانه‌های بین المللی است.