وزیر خارجه فرانسه با توجه به تحولات کنونی در خاورمیانه، تصریح کرد که اکنون بیش از هر زمان دیگری، کاهش تنش‌ها اولویت اصلی است.

وزیر خارجه فرانسه: اولویت، کاهش تنش‌هاست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ژان ایو لودریان» در بیانیه‌ای که تارنمای وزارت خارجه فرانسه آن را منتشر کرد، ضمن محکومیت حملات بامداد امروز(چهارشنبه ۱۸ دی) در عراق، بر همبستگی خود با همپیمانان و شرکایش در چارچوب این ائتلاف و همچنین تعهد به حاکمیت و امنیت عراق تاکید کرد.  

«چرخه خشونت باید پایان یابد. فرانسه به نوبه خود همچنان مصمم به تلاش برای کاهش تنش هاست.
رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه افزود: فرانسه با همه طرف‌های ذیربط برای خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری در تماس بوده و با احترام کامل به حاکمیت عراق، بر اهمیت ادامه جنگ با داعش تاکید دارد.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اقدام تروریستی روز جمعه ۱۳ دی دولت دونالد ترامپ که منجر به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر شد، بامداد امروز(چهارشنبه ۱۸ دی) از شلیک ده‌ها موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.
براساس این اطلاعیه، ده‌ها موشک زمین به زمین به این پایگاه آمریکایی اصابت کرده است. انفجارها در پایگاه عین الأسد مهیب گزارش شده است.

وزیر امور خارجه فرانسه پیشتر در واکنش به ترور سردار سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس در حمله پهپادی آمریکا، با تاکید بر موضع این کشور مبنی بر کاهش تنش‌ها میان تهران - واشنگتن گفت: هنوز جایی برای دیپلماسی وجود دارد.
او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ب.اف.ام» فرانسه بدون اشاره به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، فقط از انتخاب‌های بد برای تشدید خطرناک تنش‌ها بین تهران و واشنگتن ابراز تاسف کرده و گفته بود: در مذاکراتی که با دیگر مقام‌ها انجام داده‌ام، هیچ کس خواهان جنگ نیست. همه می‌گویند باید جلوی تنش‌ها گرفته شود؛ همچنان می‌توان بحران را از راه‌ سیاسی حل‌وفصل کرد.

وی تاکید کرد، اگر امروز نتوان آتش جنگ را خاموش کرد، خطر واقعی برای به راه افتادن یک جنگ (جدید) در خاورمیانه وجود دارد.
او همچون برخی هم‌سِلفان اروپایی خود با بیان اینکه ایران از هرگونه انتقام‌جویی خودداری کند، پاسخ ایران به این اقدام تروریستی آمریکا را سبب به خطر افتادن حیات ائتلاف علیه داعش دانسته بود؛ از نظر او، یکی از اولویت‌های منطقه، حفظ این ائتلاف در سوریه و عراق است. «ائتلاف علیه داعش نمرده است و باید دنبال شود.»
وزیر امور خارجه فرانسه همچنین خواستار مذاکره تهران و واشنگتن برای کاهش تنش‌ها شده بود.