وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای گفت که به نفع هند است که روابط دوجانبه با ایران را حفظ کند و دهلی نو قولی به ایران برای خرید نفت نداده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در مصاحبه با پایگاه خبری هندی پرینت در پاسخ به سوالی درباره تحولات منطقه پس از اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که آمریکا اقدامی را مرتکب شد که به احساسات میلیون‌ها انسان در عراق، ایران، کشورهای حاشیه خلیج فارس و در سراسر منطقه و جهان و حتی در هند ضربه زد. بنابراین آمریکا باید پیامدهای این اقدام را متحمل شود.

وی اضافه کرد: «سردار سلیمانی میهمان دولت عراق بود و آمریکا در خاک عراق اقدام به ترور وی کرد. ما به این اقدام آمریکا در راستای دفاع از خود واکنش نشان دادیم اگر چه اقدام ما متناسب با اقدام تروریستی آمریکا نبود اما آن اقدام را انجام دادیم و پایان واکنش نظامی ما بود. اما در حال حاضر مردم منطقه خشمگین هستند و آنها اقدام خواهند کرد. نخستین اقدام توسط پارلمان عراق و با تصویب طرح اخراج آمریکایی‌ها انجام شد.»

ظریف در ادامه این مصاحبه با اشاره به تشریح ویژگی قلدرمآبانه آمریکا پرداخت و گفت: «آمریکا به کشورها می‌گوید که باید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کنند. این همانند آن است که یک نفر در تقاطع بایستد و به خودروها بگوید که باید از چراغ قرمز عبور کنند و اگر عبور نکنند شیشه‌ خودروهایشان را خواهد شکست. شما نام این را چه می‌گذارید آیا غیر از قلدری است.»

وی افزود: «آمریکا احترامی برای قوانین بین‌الملل قائل نیست آنها به قوانینی احترام می‌گذارند که خود وضع می‌کنند اگر شما شنیده باشید رئیس جمهور ترامپ گفت که وی قصد دارد تا اماکن فرهنگی (ایران) را هدف قرار دهد اما هدف قرار دادن اماکن فرهنگی جنایت جنگی به شمار می‌آید اما وی قادر بوده که این سخن را بگوید.»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در این باره که هند از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت کرده، گفت: «این به نفع هند است که روابط دوجانبه با ایران را حفظ کند اما ما به تصمیم هند احترام می‌گذاریم و امیدواریم که در این باره تجدید نظر کند.»

وزیر امور خارجه ایران درباره طرح توسعه بندر چابهار توسط هند که از تحریم‌های آمریکا معاف شده و همچنین امکان از سرگیری خرید نفت ایران توسط هند گفت که تمامی این موضوعات مورد بحث قرار گرفت  اما هند هیچگونه قولی برای خرید نفت از ایران نداده است.