رییس جمهوری گفت: نداشتن تلفات جانی در سیستان و بلوچستان برای دولت و همه زحمتکشان افتخار است.

رییس جمهوری: مردم سیستان و بلوچستان در این بحران خم به ابرو نیاوردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در نشست هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان که در چابهار برگزار شد اظهار داشت: مشکل برق سیستان و بلوچستان برطرف شده و تنها چند روستا در این استان آب آشامیدنی آنها قطع است که بزودی برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: سیل برای مردم سیستان و بلوچستان مشکلاتی را ایجاد کرده که دولت در تلاش است تا این مشکلات را بر طرف کند.

رییس جمهوری اظهار داشت: ما مشکلات مردم سیستان و برطرف خواهیم کرد و در کنار این مردم صبور هستیم.

وی بیان کرد: امروز به یک روستای سیلزده در بخش دشتیاری چابهار رفتیم که بسیار لذت بخش بود مردمی با غرور و با ایمان که با وجود سیلاب خم به ابرو نیاوردند.
روحانی تاکید کرد: مردم سیستان و بلوچستان در این بحران خم به ابرو نیاوردند و خوشحال شدم از ستاد بحران که وقتی کمک رسانی به روستاها می‌کردیم مردم وستاهای بدون نیاز کمک ها را  به بخشهای دیگر ارسال می‌کردند.
وی گفت: مردم و خادمان دولت بعد از یک هفته مشکل برق سیستان و بلوچستان را حل کردند و اکثر روستاها مشکل برقشان حل شده که به معنای کارو تلاش بوده است.
رییس جمهوری بیان کرد: اینکه مشکل جانی در این سیلاب نداشتیم برای تمامی نیروهای امدادی امید بخش بخش است.

وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان از لحاظ زندگی، کشاورزی و زیربنایی مشکلات فراوان دارند که باید حل شود.

روحانی اظهار داشت: منازلی که بر اثر سیلاب در سیستان و بلوچستان تخریب شده‌اند باید به صورت اصولی ساخته شوند.

وی تصریح کرد: حدود ۱۴ هزار منزل مسکونی روستایی در سیستان و بلوچستان داریم که در ابتدا باید مرمت و بعد بازسازی شوند.
رییس جمهوری گفت: در این حوادث نشان داده شد که کارهایی که قبلا انجام شده است مانند سد پیشین و زیردان در منطقه بسیار کار ساز بوده و جلوی بسیاری از خسارتها را گرفته است.
وی ادامه داد: باید به سمت تکمیل سدهای سیستان و بلوچستان برویم تا در صورت بروز سیلاب در آینده با مشکلی رو به رو نشویم.

روحانی افزود: ۲۸۰ میلیون تومان برای شیرین کردن آب به این منطقه تخصیص داده شده که امیدواریم تمامی امکانات را در این راستا به کار گیریم.

رییس جمهوری به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، بررسی روند امداد رسانی و حل مشکلات سیل زدگان امروز شنبه وارد چابهار شد و مورد استقبال استاندار و نماینده ولی فقیه در استان قرار گرفت؛ وی روحانی بلافاصله پس از ورود به فرودگاه کنارک، از طریق بالگرد عازم مناطق سیل‌زده شد تا ضمن بازدید از این مناطق، از نزدیک در جریان روند امداد رسانی و اقدامات انجام شده در این زمینه قرار گیرد.

وی در سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان علاوه بر بازدید از مناطق سیل زده، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان نیز شرکت می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری و وزرای کشور، راه و شهرسازی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، رییس جمهوری را در بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان همراهی می کنند.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.

با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه های روستایی در حال بازگشایی هست اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است.

بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.

مشکل اصلی اینجاست که معبر این روستاها اغلب بستر رودخانه های فصلی است و به همین دلیل تا وقتی که آب فروکش نکرده امکان امدادرسانی به صورت زمینی وجود ندارد. روستاهای باقیمانده اغلب در شهرستان های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.

هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد.