دقیقاً دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، این کشور در اقدامی عجیب در حال تلاش برای بازگشت به برجام است. موضوعی که از سوی ناظران می‌تواند یکی از غیرمتعارف‌ترین اقدامات دولت ترامپ در طول سه و سال نیم گذشته تلقی شود. ماجرا از آنجا آغاز شد که ایالات متحده از ماه‌ها قبل در تلاش بود تا مانع رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران شود. این تحریم‌ها مطابق توافق هسته‌ای در سال 2015، قرار بود که پس از 5 سال برداشته شود و طبق آن، بخش قابل توجهی از تحریم‌های نظامی و تسلیحاتی بین‌المللی ایران رفع شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اما در این میان، ایالات متحده بارها و بارها ضمن ادعای اینکه ایران ناقض قطعنامه 2231 شواری امنیت است، درصدد منع رفع این تحریم‌ها برآمده و آخرین تلاشش نیز با محوریت محکوم کردن پرتاب ماهواره نظامی نور توسط ایران به اوج خود رسیده است. در چنین شرایطی، روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی فاش کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال یک استدلال حقوقی است تا نشان دهد که کشورش همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و از این طریق برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال فشار کند.

در این گزارش آمده که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در حال آماده‌سازی یک طرح حقوقی است که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از توافق هسته‌ای با ایران است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از آن خارج شد. این بخشی از یک راهبرد پیچیده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است که تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کرده و اطمینان حاصل کند که تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه ایران اعمال شود. این راهبرد در حالی از سوی مقامات دولت آمریکا در چند روز اخیر تشریح شده است که آن‌ها شروع به مطرح کردن قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت سازمان ملل کرده‌اند که پس از منقضی شدن تحریم فعلی در ماه اکتبر، مانع از صادرات تسلیحات به ایران می‌شود.

به گزارش ایسنا در ادامه در این مطلب آمده است: با این حال، هرگونه تلاش برای تجدید تحریم تسلیحاتی تقریبا به طور حتمی با مخالفت روسیه و چین به طور علنی یا غیرعلنی مواجه خواهد شد. روس‌ها پیش از این به مقامات آمریکا و اروپا گفته‌اند که تمایل دارند فروش جنگ‌افزارهای متعارف به ایران از سر گرفته شود. در این رابطه،  هیئت نمایندگی دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه آمریکا هنوز خود را یکی از طرف‌های برجام می‌داند تا از این طریق بتواند موجب تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل درخصوص ایران شود، واکنش نشان داد. در این پیام آمده است: آمریکا در هشتم  ماه مه 2018 گفت که به عضویت خود در برنامه جامع اقدام مشترک پایان می‌دهد و آن را از بین می‌برد. اکنون ادعاهایی وجود دارد که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف‌ها (در برجام) می‌داند. آیا این یک موقعیت شبیه به «‌Catch-22» برای ایران، شورای امنیت سازمان ملل و تمام جهان است؟

گزارش نیویورک‌تایمز می‌افزاید: با ارائه طرح حقوقی پمپئو، اگر تحریم تسلیحاتی تمدید نشود، آمریکا از حق خود به عنوان یک عضو توافق استفاده خواهد کرد. این اقدام موجب فشار آمریکا برای بازگرداندن گروه گسترده‌ای از تحریم‌ها خواهد شد که پیش از انجام شدن توافق ۲۰۱۵ [توافق هسته‌ای] مانع فروش نفت و تبادلات بانکی می‌شدند و اعمال این تحریم‌ها، به طور نظری برای تمام اعضای سازمان ملل الزام‌آور خواهد بود.

در این گزارش همچنین مطرح شده است: وندی شرمن، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، با اشاره به اینکه روسیه و چین هیچ‌گاه خواهان تحریم تسلیحاتی ایران نبوده‌اند و تنها برای مدتی محدود با آن موافقت کرده‌اند، درباره تلاش آمریکا برای اینکه نشان دهد هنوز عضوی از توافق است، گفت: من فکر می‌کنم که آن‌ها با مخالفت زیادی مواجه خواهند شد؛ چراکه دولت ترامپ از توافق خارج شد.

دست از رویاپردازی بردارید

در این راستا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به این مسئله اعلام کرد: دو سال پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه و رئیسش «توقف مشارکت آمریکا» در برجام را اعلام کردند به خیال آنکه «فشار حداکثری» آنان، ایران را به زانو درآورد. وی افزود: نظر به شکست مفتضحانه آن سیاست، او اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد. رویاپردازی را بس کنید: ملت ایران همیشه سرنوشت خود را تعیین کرده است. همچنین وزارت خارجه ایران نیز در پیامی توئیتری در این خصوص اعلام کرده است: مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا، وزیر نفرت در طول دو سال و نیم فعالیت خود به معنای واقعی هیچ دستاوردی در دیپلماسی نداشته است.در ادامه این توئیت آمده است: در دوران وزارت او جهان ناامن‌تر شده، آمریکا بیش از پیش مورد تنفر واقع شده، بیشتر تحقیر شده، هیچ صلحی به دست نیامده و هیچ ثباتی به هیچ جای دنیا بازنگشته است.