عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آمریکا از توافق هسته ای ایران و گروه۱+۵ خارج شده است و حق اظهار نظر در خصوص مفاد این توافق را ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به واکنش هیات نمایندگی روسیه در وین به طرح تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران گفت: بر اساس برجام، از مهرماه عملا تحریم های تسلیحاتی ایران به اتمام می رسد، با این حال آمریکایی ها از چند ماه قبل با وجود اینکه ناقض برجام بوده و از این توافق خارج شده اند می خواهد مانع آزادی تجارت تسلیحاتی ایران شوند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته ای و همان طور که هیات نماینده روسیه در وین گفته است، این کشور حق هیچ گونه اظهار نظر در خصوص مفاد برجام را ندارد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: آمریکا به دنبال آن است که از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند، اما روسیه به عنوان کشور عضو دائم در سازمان ملل و دارای حق وتو به آمریکایی ها یادآور شد که آنها در برجام اجازه اظهار نظر ندارند چرا که دیگر عضوی از توافق هسته ای نیستند.

وی همچنین به مقررات بین المللی اشاره کرد و توضیح داد: از آنجایی که توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است، به لحاظ مقررات بین المللی نقض آن نیازمند قطعنامه دیگری است که با توجه به اینکه اتفاق نظری روی آن وجود ندارد، عملا آمریکا نمی تواند  تمدید تحریم های تسلیحاتی را به نتیجه برساند.

بروجردی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تاکید کرد: اقدامات آمریکا آب در هاون کوبیدن است و در نهایت منجر به نتیجه ای نخواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به عملکرد وزارت خارجه برای خنثی کردن تلاش های آمریکا در فضای بین المللی، گفت: وزارت خارجه به طور مستمر با کشورهای مهم به خصوص چین و روسیه در ارتباط است، آمریکایی ها  دنبال این بودند که سمپزیومی جهانی برای ادامه پیدا کردن تحریم ها تشکیل دهند که به دلیل کرونا دراین زمینه موفق نبودند وزارت خارجه از مدت ها پیش تلاش خود در جهت مقابل با اقدام آمریکا به کار گرفته در حال رایزنی است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، هیئت نمایندگی روسیه در وین دوشنبه و در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر اینکه آمریکا هنوز خود را از طرف‌های برجام می‌داند در پیامی توئیتری نوشت: آمریکا در هشتم ماه می سال ۲۰۱۸ گفت که به عضویت خود در برنامه جامع اقدام مشترک پایان می‌دهد و از آن بیرون می‌رود.

هیئت نمایندگی روسیه در وین در این خصوص تصریح کرد: اکنون ادعاهایی وجود دارد که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف‌های برجام می‌داند. آیا این یک موقعیت شبیه به «Catch-۲۲» برای ایران، شورای امنیت سازمان ملل و تمام جهان است؟

لازم به ذکر است، «Catch-۲۲» نام یک رُمان آمریکایی با محوریت جنگ است و از آن در استعاره از شرایط دشوار یا یک معضل استفاده می شود که به دلیل وجود موقعیتی متناقض و محدودیت های وابسته به آن، گریزی از آن نیست./