نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می گوید: با توجه به اینکه آمریکا دیگر قدرت سیاسی و اقتصادی در دنیا نیست؛ این پایمال کردن حقوق طرف مقابل و زیرپا گذاشتن مقررات و توافقات یک زنگ خطر بسیار جدی برای دنیا است

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت ماه گفت:آمریکا سابقه زیادی در عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی دارد که برجام یکی از رویکردهای یکجانبه آمریکا است.

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به رفتار ترامپ در بسیاری از تعهدات بین المللی تصریح کرد: الان ترامپ حیران است و این سرگردانی و حیرانی باعث شود که دست به برخی اقدامات خلاف قانون، خلاف حقوق بین المللی، خلاف دیپلماسی، خلاف تعهدات در سطح دنیا بزند و این برای مردم آمریکا و حیثیت مردم آمریکا به شدت لطمه است.

وی ادامه داد:آمریکا می‌خواهد به صورت غیرقانونی دستاورد دیگر برجام را که برای منطقه ما مهم است از بین ببرد،اما این اقدام آنها یک خلاف بین المللی است. آمریکایی‌ها در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شده و این توافق چند جانبه را زیر پاگذاشتند و  قطعنامه ۲۲۳۱ را هم زیر پا گذاشتند و عضوی از این توافق نیستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: آمریکایی ها در شورای حقوق بشر هم دچار مشکل بودند و مسئله دارند،در حوزه های بین المللی هم تحت فشار هستند و برای فرار رو به جلو و مقابله با این فشارها این اقدام ها را می کنند نه اینکه خروج آنها از توافقات و پیمان ها دستاوردی برایشان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 

اروپا نتوانست خلأ نبود آمریکا را در برجام پر کنند / پنج گام کاهش تعهدات برجامی قدرت چانه زنی ایران را رشد داد

اتحاد و مقاومت گزینه روی میز ایرانی ها در مقابل تحریم ها است

 

این نماینده مردم در مجلس دهم  با اشاره به اینکه آمریکا در مقابل پیمان های بین المللی روش های مختلفی را اعمال می کند، ادامه داد: آمریکا از بعضی پیمان های بین المللی خارج می شود و بعضی ها را رها می‌کند و حق عضویت ها آن ها را نمی دهد و روش‌های مختلفی را اعمال می‌کند؛در موضوع شیوع کرونا، آمریکا با وقاحت سازمان بهداشت جهانی را تهدید به قطع بودجه می‌کند.

ترامپ امضا

 

کاظمی با تاکید بر اینکه دنیا به زورگویی مجدد آمریکا تن نمی دهد، ادامه داد: با شروع به کار دولت ترامپ ادامه برجام سخت تر شد؛ در حقیقت از گذشته آمریکا به صورت ماهوی از برجام خارج شده بود اما از 18 اردیبهشت ماه به صورت شکلی خروج خود را اعلام کرد؛ در اینجا سوالی مطرح می شود که چگونه آمریکا به صورت یک طرفه و به راحتی از برجامی که توسط 5 کشور امضا و تبدیل به سندی بین المللی شده و تعهدی جهانی به دنبال داشته و همچنین مورد تایید سازمان بین الملل قرار گرفته خارج شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آمریکا باید خسارت ناشی از خروج از برجام را به ملت ایران بپردازد، تصریح کرد:خسارات ناشی از عدم  اجرای تعهدات آمریکا در برجام باید به صورت کارشناسی ارزیابی و به عنوان حقوق شهروندی تمامی ایرانیان توسط وزارت امور خارجه و دولت در محاکم بین المللی پیگیری شود زیرا این خسارات بسیار عظیم است.

عضو فراکسیون امید مجلس  باتاکید براین موضوع که وظیفه جامعه جهانی است که ترامپ را مهار کند،مطرح کرد:البته آمریکا قابل مهار و قابل کنترل نیست چراکه حتی وقتی دادگاه بین‌المللی لاهه یک رأی قانونی را صادر می کند، آمریکا به راحتی می گوید که این برای من ارزش ندارد وبه آن پایبند نیستم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادامه تحریم های تسلیحاتی علیه کشورمان ،افزود:با توجه به اینکه آمریکا دیگر قدرت سیاسی و اقتصادی در دنیا نیست؛ این پایمال کردن حقوق طرف مقابل  و زیرپا گذاشتن مقررات و توافقات یک زنگ خطر بسیار جدی برای دنیا است؛چراکه همه پیمان های بین المللی و قراردادهای دوجانبه و چندجانبه  بی اعتبار می شوند.