وزارت خارجه آمریکا با اصرار بر تلاش‌های این کشور جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، مدعی شد که هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح اتمی را نمی‌دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری فارس: «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، از تلاش‌های همه‌جانبه واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران خبر داد.

اورتاگوس با صدور بیانیه‌ای در صفحه توئیتر خود نوشت: «دو سال از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، می‌گذرد. ما تمام گزینه‌های دیپلماتیک را برای مطمئن شدن از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل به کار می‌بریم».

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما وضعیت کنونی خشونت و تروریسم ایران را نمی‌پذیریم. و ما هرگز به ایران اجازه نمی‌دهیم سلاح اتمی داشته باشد».

دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید این تحریم‌ها علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از بیانیه اورتاگوس، در توئیتر خود مدعی شد با خروج از برجام، آمریکایی‌ها در صلح بیشتری هستند. (جزئیات بیشتر)

ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران به موجب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) برداشته خواهد شد. پامپئو طی روزهای اخیر رهبری تلاش‌هایی را برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها به عهده گرفته، اما رویترز گزارش داده احتمالاً این تلاش به بن‌بست خواهد خورد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر با انتقاد از تلاش‌های پامپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق قطعنامه ۲۲۳۱، گفت آمریکا جایگاهی در آن ندارد.