رئیس جمهور می‌گوید هدف آمریکا این بود که شکستن توافق برجام به گردن ایران ثابت شود، اما هنرمندی و هوشمندی ایران این بود که نشان دهد مقصراصلی، قانون شکنان آمریکا هستند البته دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار و میزان هیچ چیز باشد.

طعنه کیهان به روحانی : چرا وعده سیب و گلابی دادید؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیهان : آقای روحانی در جلسه هیئت دولت، با اشاره به سالگرد برجام گفت: اساس این حرکتِ دیپلماتیک، براین مبنا بود که ما برای جهانیان ثابت کنیم ایران کشوری صلح‌طلب است و پروژه‌ای که سالیان دراز آمریکا و صهیونیست‌ها دنبال آن بودند یعنی پروژه امنیتی سازی جمهوری اسلامی بی اساس است.

روحانی ادامه داد: از آغاز این حرکت ما، یک مثلث شومی با این حرکت مخالف بودند؛ یعنی صهیونیسم، ارتجاع و تندرو‌های آمریکا که همه تلاش آن‌ها در آغاز این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد.

وی گفت: همین مثلث شوم روند خودش را ادامه داد و مخصوصا وقتی در سال ۹۵ شاهد بودند ایران و دوستان ایران از این توافق منتفع می‌شوند، به میدان آمدند و رژیم فعلی آمریکا که هم در توهمات بود و هم تندرو‌ها بر آن حاکم بودند وارد عمل شد؛ هدف آن‌ها این بود که شکستن این توافق بر گردن ایران در تاریخ ثبت شود.

روحانی ادامه داد: یعنی می‌خواستند ایران یک اقدامی انجام دهد و کل برجام را کنار بگذارد و بعد بگویند ایران بوده است که برجام را کنار گذاشته است. اما با هوشمندی ایران از سال ۹۷ که آمریکا این تعهد سیاسی، اخلاقی و حقوقی را کنار گذاشت، نگذاشت توطئه آمریکایی‌ها محقق شود و به دنیا ثابت کرده است که مقصر اصلی قانون‌شکنان آمریکا هستند. روحانی افزود: دستاورد جمهوری اسلامی ایران از برجام همچنان محفوظ مانده است؛ ما نشان دادیم همه تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی می‌شد، مبنی بر این که ما تعهداتمان را زیرپا می‌گذاریم بی اساس است و همه عملکرد ما در چارچوب قواعد بین المللی بوده است و این اثر تا پایان تاریخ هم باقی می‌ماند که تبلیغاتی که علیه ایران به راه انداخته بودند، بی اساس بوده است. وی ادامه داد: در همین حوادث چند هفته گذشته که می‌خواستند در شورای حکام علیه ما اجماع درست کنند، ناموفق بودند و در جمع شورای حکام حدود ۹ کشور با توطئه آن‌ها مخالفت کردند و تسلیم آن‌ها نشدند و دو کشور بزرگ روسیه و چین در برابر این حرکت خلاف مصلحت جامعه بین‌الملل ایستادگی کردند. درباره اظهارات هر چند وقت یک بار آقای روحانی و از جمله سخنان اخیر چند ملاحظه وجود دارد. نخست این که ایشان حد فاصل تبلیغات انتخاباتی 92، اعلام توافق در تیر ماه 94 و اظهار نظرها از سال 97 به بعد، به طور کلی هدف از مذاکره و توافق با آمریکا را جا به جا کرده است. چنان که روز اول می‌گفتند «هم باید چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژ»، و در روز 23 تیر اعلام کرد «همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی یک جا در روز اجرای توافق برداشته می‌شود» و همچنین این که آمریکایی‌ها نمی‌توانند توافق را زیر پا بگذارند و «بستن با آمریکا به عنوان کدخدا راحت‌تر» است. اما پس از نقض تمام این گزاره‌ها توسط طرف بدعهد غربی، مدت‌هاست چنین القا می‌شود که هدف ما اثبات بدعهد بودن آمریکا و اروپا بوده است(!) انگار که مردم دنیا و دولت‌ها خبری از صدها عهدشکنی و قانون‌شکنی و فریبکاری و کلاهبرداری دولت‌های غربی نداشته‌اند!

ثانیاً مشکل از دولت خبیث و بی‌سروپای ترامپ نیست. این دولت ذات خبیث آمریکا را صادقانه(!) نشان می‌دهد. مشکل از اعتماد به دولت قبلی آمریکاست که دستکش مخملین روی همین دست چدنی کشیده بود و دولت ما به طور کامل به آن اعتماد کرد. جز مثلث شومی که آقای روحانی برمی‌شمارد، ضلع چهارم و مهم‌تری هم هست و آن، دموکرات‌ها و خود اوباماست. طرف فریبکاری که بلافاصله پس از برجام، دور زدن توافق و نقض آن را به واسطه انواع تهدیدها به مجازات‌های اقتصادی و وضع و اعمال تحریم‌های گسترده جدید آغاز کرد.

براستی اگر آقای روحانی خباثت مثلث (مربع) کذایی را می‌دانست و می‌شناخت، چرا توافق را چنان بی‌چفت و بست و صد در صد به نفع و اختیار آمریکا و اروپا تنظیم کرد که به راحتی و بی‌هیچ هزینه‌ای بتوانند به هم بزنند. چرا آن همه بی‌دقتی در تنظیم و اجرای توافق صورت گرفت و حال آن که رهبر معظم انقلاب، برخی نمایندگان مجلس و انبوه کارشناسان هشدار می‌دادند؟!

سوم، این که آیا می‌توان برای متهم نشدن به کنار گذاشتن یک توافق، از پایمال شدن و ابطال مطلق توافق توسط طرف مقابل چشم پوشید و تعهدات را کاملاً یک طرفه اجرا کرد!! یعنی آقای روحانی سال 92 یا 94 به مردم و نظام این گونه گفته بود که توافقی مخدوش و پرمنفذ را اجرا می‌کند و بدون دریافت هیچ امتیازی، یک تنه ادامه می‌دهد؟!

و چهارم؛ دولت در حالی به وعده‌های اروپا دل‌خوش است که آنها بانی قطعنامه اخیر آژانس علیه ایران بودند و مهم این بود که این قطعنامه را علیه ایران گرفتند. اگر بنا بود این خباثت اروپا و آمریکا را محترم و مجاز بشماریم، اصلاً چرا با آنها توافق کردیم و به مردم وعده سیب و گلابی برجام را دادید؟! خب می‌گفتید آمریکا و اروپای جنایتکار را جای قاضی نشانده‌اید و می‌خواهید کیفرخواست و حکم این مجرمان جهانی علیه ایران را مو به مو اجرا کنید!