یوسفیان‌ملا می‌گوید وقتی لاریجانی اسم خود را در لیست کارگزاران دید بسیار تعجب کرد و گفت این لیست از کجا آمده است؟

فرار لاریجانی از کارگزاران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حزب کارگزاران سازندگی در میانه یک دوگانه ایستاده است؛ همراهی با اکثریت اصلاح‌طلبان یا حمایت از یک نامزد ائتلافی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400. در مدت اخیر بسیاری از اصلاح‌طلبان اعلام کردند که جبهه اصلاحات دیگر تجربه‌ای مانند سال92 را تکرار نمی‌کند و دیگر قابل پذیرش نیست که از یک نامزد غیراصلاح‌طلب ولو نزدیک به اصلاح‌طلبان حمایت شود. در مقابل هنوز این شائبه وجود دارد که نیروهای کارگزاران که همیشه مهم‌ترین حامی اصلاح‌طلب حسن روحانی بوده‌اند بازهم بخواهند از شخصیتی مانند او حمایت کنند تا اولا مطمئن باشند که نامزد مورد حمایشان تأیید صلاحیت می‌شود و ثانیا با تلاش برای اجماع اصلاح‌طلبان بر روی او امید به رأی‌آوری‌اش داشته باشند؛ استراتژی‌ای که تحققش چندان ساده هم نیست زیرا بعید است حزب کارگزاران بتواند بر یک نامزد غیراصلاح‌طلب اجماع ایجاد کند؛ چنانکه در انتخابات مجلس یازدهم هم نتوانست شورای عالی سیاست‌گذاری را قانع کند که لیست ائتلافی بدهد تا در نهایت خود این حزب به صورت مستقل لیستی با نام «یاران هاشمی» منتشر کرد که البته با شکست سنگینی مواجه شد.

حالا اما اعلام شده است که حزب کارگزاران سازندگی به طور رسمی وارد انتخابات شده است به‌نحوی که گویا در جلسه شورای مرکزی این حزب که برای نخستین‌بار به صورت آنلاین و به ریاست محسن هاشمی برگزار شد، حسین مرعشی ضمن ارائه گزارشی از برگزاری جلسات مستمر کمیته سیاسی حزب درباره انتخابات۱۴۰0 از ورود این کمیته به مرحله بررسی شخصیت‌ها برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. بررسی مصادیق یعنی نامزدهایی که می‌توانند مورد حمایت کارگزاران واقع شوند درحالی است که در مدت اخیر به طور غیررسمی نامزدهای این حزب معرفی شده‌اند؛ حسین مرعشی چندی پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد که جهانگیری، همتی، هاشمی، ملک‌زاده، هاشمی‌طبا و کرباسچی نامزدهای کارگزاران هستند و محسن هاشمی هم از افرادی چون حسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری، معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نام برد که البته بعد از نام‌بردن از چنین شخصیت‌هایی خودش در مقام تکذیب برآمد و گفت: «تا جایی که مدنظر من بوده ذکر این نام‌ها صرفا عنوان‌کردن نام کسانی بوده است که در جبهه اصلاحات از آنها به‌عنوان نامزدهای بالقوه سخن به‌میان می‌آید اما اینکه درباره این نام‌ها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلا چنین چیزی نیست و چنین منظوری نداشته‌ام».

در عین حال به نظر می‌رسد که اختلافاتی در میان نیروهای کارگزاران هم وجود دارد؛ به نحوی که در چند وقت اخیر حسین مرعشی در چند گفت‌وگو اعلام کرده که تمایل کارگزاران به حمایت از نامزد اصلاح‌طلب است و حتی او به طور مشخص گفته است که هیچ بحثی درباره حمایت از لاریجانی در کارگزاران صورت نگرفته است: «حزب کارگزاران تاکنون هیچ دیداری با آقای لاریجانی نداشته است و اصلا معلوم نیست که خود او بخواهد به عرصه انتخابات وارد شود یا خیر. کارگزاران اکنون نیازی ندارد از آقای لاریجانی حمایت کند. ضمن احترامی که برای آقای لاریجانی قائلیم اما در حزب کارگزاران کوچک ترین بحثی درباره حمایت از او در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نداشته ایم. حزب کارگزاران که بیشترین ظرفیت را برای معرفی نامزد دارد، حتما از یک نامزد غیرحزبی و حتی غیرجبهه ای حمایت نمی کند».

اظهارنظرهای دیگر اعضای کارگزاران اختلافات درونی این حزب را نمایان می‌کند؛ چنانکه اخیرا علی‌محمد نمازی یکی دیگر از اعضای این حزب نظری خلاف مرعشی عنوان کرده و گفته است که کارگزاران اگر مجبور شود از لاریجانی حمایت می‌کند: «خانواده لاریجانی نسبت به سه سال پیش تغییر بسیاری کرده است. علی لاریجانی باهوش و سیاست مدار است. زمانی که رئیس صدا و سیما و وزیر ارشاد بود، سابقه خوبی نداشت و در مقابل اصلاح طلبان بود. البته اکنون حزب کارگزاران اگر مجبور باشد از علی لاریجانی حمایت می کند، به این دلایل و به دلیل طرفدارنداشتن، استفاده از کاندیدای استیجاری بسیار قوی است اما نمی توان به سادگی به طرف کاندیدایی به غیر از کاندیدای اصلاح طلب رفت... لاریجانی فعلی، نشان داده است که با اصلاح طلبان بهتر کار می کند. مثلا مصوب کردن برجام و تلاش برای تثبیت لایحه اما لاریجانی از روحانی بسیار زرنگ تر است و هم وقت و انرژی بیشتری دارد و هم جوان تر است، از نظر خانوادگی هم در حوزه اداره کشور قوی تر بوده و هم خطرپذیرتر از روحانی است».

با همه این اوصاف اما گویا همه این یحث‌ها درباره علی لاریجانی از سمت نیروهای کارگزاران مطرح می‌شود و با توجه به سخنان اخیر عزت‌الله یوسفیان‌ملا علی لاریجانی چندان تمایلی هم به همسویی با کارگزاران ندارد. او در گفت‌وگویی گفته است: «تا این لحظه آقای لاریجانی هیچ تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بینی و بین‌الله نگرفته است. آقای لاریجانی با احدی از اصلاح‌طلب و غیر اصلاح‌طلب تا جایی که من اطلاع دارم مذاکره‌ای نه به صورت شخصی و نه افرادی از طرف ایشان انجام نداده است. آقایان خودشان لیست تهیه می کنند. از آقایانی که اسم آقای لاریجانی را در لیست قرار داده اند، باید پرسید که آقای لاریجانی با شما تماسی داشته یا کسی از طرف ایشان آمده است که شما نام ایشان را در لیست قرار دادید؟... باید از حزب کارگزاران پرسید شما که اسم آقای لاریجانی را در لیست خود آورده‌اید جلسه‌ای با ایشان داشتید یا کسی از اطرف آقای لاریجانی نزد شما آمد که قطعا مشخص می شود که آقای لاریجانی برنامه ای برای انتخابات دارد یا خیر. این نماینده ادوار مجلس گفت: وقتی که آقای لاریجانی و دوستان آقای لاریجانی لیست اعلامی حزب کارگزاران را دیدند تعجب کردند که این لیست از کجا آمده است».