محمدصادق کوشکی گفت: رؤسای جمهور در پایان دوره‌شان به قوانین مصوب اعتنایی نمی‌کنند.

محمدصادق کوشکی: سخنان روحانی اصلا ارزش پاسخگویی ندارد/ نزدیکان روحانی هم حرف‌هایش را جدی نمی‌گیرند/ برای پاسخگو کردن رئیس‌جمهور باید قانون اساسی اصلاح شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا حسن روحانی سخنانی را مطرح کرده است خلاف بودنش بر همه مطلعان سیاست و حقوق و او در اظهاراتی عجیب مدعی شده است که نظارت از وظایف و نمایندگان مجلس نیست: «گاهی وقت‌ها می‌شنویم که مثلا بعضی از نمایندگان مجلس می‌گویند که ما باید بر کارگزاران نظارت کنیم. این برداشت ناقص از قانون اساسی است. به یک مفهومی ممکن است به عنوان سوال داشته باشیم ولی ما نظارت نمایندگان بر کار وزرا و دولت را نداریم. آنکه در قانون اساسی آمده رئیس‌جمهوری است که بر کار وزیر نظارت می‌کند و نظارت بر کار وزیر از وظایف رییس جمهوری است. به‌عبارتی نظارت بر کار وزیر از وظایف رئیس‌جمهوری است و رئیس‌جمهوری اختلاف دو وزیر را حل می‌کند و هماهنگی بین دو وزیر یا چند وزیر بر عهده رییس جمهور است».

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره سخنان اخیر  روحانی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «سخنان آقای روحانی آن‌قدر غلط، بی‌اساس و غیرحقوقی است که اصلا ارزش پاسخگویی ندارد و حتی نزدیکان روحانی هم او را جدی نمی‌گیرد؛ یعنی من باور دارم حتی آقای آشنا و دیگر زیردستانش هم در مقام دفاع از این سخنان برنمی‌آیند زیرا اگر هر فردی فقط یک‌بار و فقط یک‌بار متن قانون اساسی را مطالعه کرده باشد، متوجه می‌شود که رئیس‌جمهور چه سخنان نادرستی را بیان می‌کند. از سوی دیگر سخنان او تأثیری هم ندارد و اصلا دیگر منشأ اثر نیست؛ پس بهتر است وقت خود را بر تحلیل سخنان او هدر ندهیم».

او ادامه داد: «به جای تحلیل حرف‌های آقای روحانی بهتر است بر یک موضوع دیگر متمرکز شویم که چرا تمام رؤسای جمهور ایران از سال69 تا کنون خود را پایبند به قانون اساسی ندانسته‌اند و همیشه در اواخر دولتشان می‌گویند که از اختیارات کافی برخوردار نیستیم که چنین سخنی را هم خاتمی، هم احمدی‌نژاد و هم روحانی بیان کردند یا آنکه می‌بینیم که رؤسای جمهور در پایان دوره‌شان به قوانین مصوب اعتنایی نمی‌کنند».

این فعال سیاسی درباره ضرورت اصلاح‌ قانون اساسی چنین گفت: «واقعیت این است که ما شاهد نقایص و خلأهایی در قانون اساسی که ضرورت اصلاح‌ آن را به نظرمان می‌رساند. اکنون اگر رئیس‌جمهور از قانون اساسی تخطی ‌کند، نهادی وجود ندارد که به تخلفش رسیدگی کند. قانون اساسی به صورت تلویحی مسئولیت اجرای قانون اساسی در بین سه قوه را بر عهده رئیس‌جمهور قرار داده است. هرچند این موضوع با تفسیر شورای نگهبان قدری تعدیل شده است اما به هر حال همچنان مورد استناد رؤسای جمهور قرار می‌گیرد».

او تصریح کرد: «می‌گویند مجلس نهاد کنترل‌کننده رئیس‌جمهور است اما واقعیت این است که تنها ابزار مجلس استیضاح است و وسیله دیگری برای نظارت بر اقدامات رئیس‌جمهور ندارد و اگر رئیس‌جمهور از یکی از اصول قانون اساسی تخطی کرد هیچ نهادی وجود ندارد که در آن مورد به‌خصوص بر رئیس‌جمهور نظارت کند، رئیس‌جمهور را محاکمه کند و با ضمانت اجرای دقیق او را وادار به اجرای قانون اساسی کند. برای مثال یکی از وظایف رئیس‌جمهور اجرای اسناد بالادستی است؛ یعنی رئیس‌جمهور موظف است که سیاست‌های ابلاغی رهبری را اجرا کند و اگر نکند چه نهادی می‌تواند او وادار به اجرا کند؟ برای تحقق این مهم نیاز به یک دادگاه قانون اساسی وجود دارد که زیر نظر رهبری اداره شود تا بتواند به تخلفات رئیس‌جمهور رسیدگی کند و با ضمانت اجرای دقیق او را وادار به اجرای قوانین کند».

کوشکی در پایان گفت: «رؤسای جمهور دولت را اداره می‌کنند؛ آنها نمی‌توانند صریحا بگویند قوانین را اجرا نمی‌کنیم اما می‌توانند به بهانه‌های مختلف از اجرای قوانین شانه خالی کنند و این نقصی است که اگر حل نشود در آینده هم شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود».