محمدرضا باهنر خبر داده است که جهانگیری تمایل به نامزد شدن در 1400 دارد.

اجماع اصلاح‌طلبان بر جهانگیری نهایی می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بحث حضور اسحاق جهانگیری در انتخابات به شدت جدی شده است و گفته می‌شود که اصلاح‌طلبان بعد از ناامیدشدن از حضور ظریف در انتخابات تمام توان خود را بر حمایت از جهانگیری گذاشته‌اند و گویا قرار است او نامزد مورد حمایت اکثریت اصلاح‌طلبان باشد؛ هرچند موضوع حمایت از علی لاریجانی در میان نیروهای کارگزاران هنوز منتفی نشده است.

در همین رابطه اخیرا محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با نشریه «مثلث» با اعلام خبر تمایل جهانگیری به حضور در انتخابات بیان کرده که جهانگری به او(باهنر) گفته است اگر درخواست شود، در انتخابات1400 نامزد می‌شود. محمدعلی ابطحی هم چندروز پیش در گفت‌وگوی اینستاگرامی با سایت «فردا» گرچه گفت نمی‌دانم جهانگیری نامزد شود یا نه اما از او به عنوان یک اصلاح‌طلب کامل یاد کرد و از آنجایی که قبل از طرح این موضوع گفته بود اصلاح‌طلبان صرفا از یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب حمایت می‌کنند، چنین شائبه‌ای را به ذهن متبادر کرد که شاید جهانگیری نامزد موردنظر اصلاح‌طلبان باشد.

محمد مهاجری هم در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» مطرح کرده است: «آقای جهانگیری با آنکه عضو حزب کارگزاران است اما در بین اصلاح‌طلبان از مدیران عملیاتی، سالم، صادق و صالح به شمار می‌آید. اگر واقعا اصلاح‌طلبان عقلشان برسد روی آقای جهانگیری توافق می‌کنند... آقای جهانگیری نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود چون از بخش معتدل جریان اصلاحات است... الان کار او بسیار برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سخت است؛ چون خیلی در دولت آقای روحانی از توانمندی‌های او استفاده نشد و الان اگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود کسانی که در ستادهای انتخاباتی دیگر نامزدها هستند حتی برخی اصلاح‌طلبان به او انتقاد کنند که در همین دولت آقای روحانی چه کردی که حالا می خواهی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 شوی؟ در این صورت آقای جهانگیری در یک دو راهی قرار می‌گیرد چون یا باید به دولت آقای روحانی حمله کند که از او پذیرفته نمی‌شود یا باید سکوت در پیش گیرد -که به نظر می رسد همین کار را انجام دهد- که این هم به نفعش نخواهد شد... آقای جهانگیری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود ولو اینکه از همین الان بداند تأییدصلاحیت نمی‌شود. البته احتمال آنکه آقای جهانگیری تأییدصلاحیت نشود را ضعیف می‌دانم».

پیش از این نیز اسماعیل دوستی گفته بود: «ظریف یک دیپلمات خوب است و شاید سبک مدیر اجرایی خوب در حد ریاست‌جمهوری نباشد، البته انسان محبوبی است و در این مدتی هم که در وزارت خارجه بوده انصافا زحمت کشیده... اما به نظرم یک مدیر اجرایی برای اداره کشور نیست اما آقای جهانگیری شایستگی بیشتری برای ریاست جمهوری دارد و به نظرم کاندیدای اصلاح‌طلبان خواهد بود».

یا علی صوفی بیان کرده بود: « جهانگیری در انتخابات96 هم که حضور یافت مردم بلافاصله به ایشان گرایش مثبت نشان دادند و به همین واسطه حتی قدری برای روحانی هم احساس خطر شد که اگر ایشان بخواهد ادامه دهد، ممکن است روحانی در حاشیه قرار گیرد اما آن روز قصد جهانگیری این نبود که با روحانی رقابت کند و لذا به نفع روحانی کنار رفت. اگر ما کاندیدایی همانند رئیس دولت اصلاحات داشته باشیم که هم عملکرد خوبی از نظر مردم داشته باشد و هم وجه و اعتبار لازم را دارد و هم اساسا نسبتش با این دولت بسیار ضعیف است، بنابراین طبعا ایشان می‌تواند موفق باشد. اما اگر نداشتیم، جهانگیری یا امثال ایشان هم می‌توانند موردقبول اصلاح‌طلبان برای معرفی به مردم باشند ولی آن ضعف‌‌ها را خواهند داشت. این دیگر هنر جهانگیری است که چه‌طور بتواند در مواجهه با مردم خود را از ارتباطی که با دولت روحانی و عملکرد ایشان داشته، مبرا کند. اینها به هنر جهانگیری و اصلاح‌طلبان که به کمک ایشان می‌آیند، بستگی دارد».

هرچند به نظر می‌رسد گرچه شاید اصلاح‌طلبان بتوانند بر او به اجماع برسند اما بعید است مردم بر جهانگیری به اجماع برسند زیرا کارنامه او با کارنامه ناموفق دولت حسن روحانی گره خورده است و نمی‌تواند از بار مسئولیت ناکارآمدی‌های گسترده دولت شانه خالی کند و به نوعی خود را جدای از دولت معرفی کند؛ چنانکه روز گذشته محمدصالح جوکار، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره همین موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «

گرچه اصلاح‌طلبان چندی است که به ظاهر می‌خواهند حساب خود را از دولت جدا کنند اما واقعیت این است که چنین امری در نگاه مردم پذیرفتنی نیست و مردم دولت روحانی را دولت اصلاح‌طلبان می‌دانند. در چنین فضایی مدام گزینه‌های مختلف را مطرح می‌کنند تا واکنش جامعه را ارزیابی کنند که تا کنون هیچ واکنش درخوری دریافت نکرده‌اند... مردم هیچ تحرک خاصی در دولت نمی‌بینند که این بی‌تحرکی هم به مدیران عالی و هم به مدیران پایین‌رتبه دولت بازمی‌گردد. آقای جهانگیری هم در همین قاعده سنجیده می‌شود. در دولت آقای روحانی قرار بود تقسیم کار مهمی میان رئیس‌جمهور و معاون اول انجام شود و اعتبار بسیاری به معاون اول داده می‌شد اما در عمل دیدیم که آقای جهانگیری جز چنداقدام زیان‌بارش هیچ عملی انجام نداد».

در نهایت باید دید که ورود اصلاح‌طلبان با اسحاق جهانگیری چه آورده جدیدی به مردم عرضه می‌کند و آیا مردم با تمام مشکلاتی که در هشت سال دولت «تدبیر و امید» تحمل کرده‌اند، راضی به ادامه سیاست‌های کنونی در قوه مجریه خواهند شد یا خیر؟