غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: دولت باید با تکیه بر تولید داخلی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کرد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم: دولت و حامیانش با فرافکنی مسئولیت نمی‌پذیرند/ 70درصد مشکلات اقتصادی به مدیریت دولت بازمی‌گردد و 30 درصد به تحریم‌ها/ دولت آنقدر نگاهش به غرب بود که از ظرفیت‌های داخلی غفلت کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دولت در هشت‌سال اخیر همواره کوشیده است که ناکارآمدی‌ها را به دوش دیگرانی جز خود و حامیانش نسبت دهد؛ روزی این «دیگران» آمریکاست که از سال97 از برجام خارج و تحریم‌هایی یک‌جانبه علیه ایران وضع کرد و خواه منتقدان داخلی که در همه این سال‌ها تلاش کردند با گوشزد‌کردن مشکلات از به وجود آمدن بحران خاصه در حوزه اقتصادی جلوگیری کنند اما گویا فرافکنی‌های اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها پایانی ندارد و حالا که در آستانه پایان عمر دولت قرار داریم بازهم شاهد چنین ادعاهایی هستیم.

غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره مهم‌ترین علل مشکلات در هشت سال اخیر به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در ابتدا باید به یک اصل کلی اشاره کرد که اصولا 80درصد اقتصاد ایران به داخل کشور متصل است و 20درصد سهم مناسبات خارجی مانند واردات و صادرات است. با مطالعات زیادی که انجام شده سهم تحریم‌ها بر اقتصاد ایران حداکثر 30درصد بوده است و سهم مدیریت داخلی 70درصد بوده است. من یک زمانی به آقای نهاوندیان گزارشی دادم که از هفت تحقیق که در اتاق بازرگانی انجام شده بود، به دست می‌آمد؛ موضوع آن تحقیق درباره سهم تحریم‌ها در نابسامانی‌ اقتصادی ایران بود. نتیجه آن تحقیق نشان می‌داد که تأثیر تحریم‌ها بیش از 30درصد نیست».

او ادامه داد: «دولت آقای روحانی باید به جای آنکه این قدر نگاهش به غرب باشد، به ظرفیت‌های داخلی توجه می‌کرد. دولت به دلیل آنکه همه امیدش به آمریکا و کشورهای اروپایی معطوف شد، از ظرفیت‌های داخلی غفلت کرد. دولت باید با تکیه بر تولید داخلی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کرد؛ همان دیدگاهی که اخیرا رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند. به هیچ وجه قبول نمی‌کنم که تحریم‌ها بیشترین سهم را در نابسمانی‌های اقتصادی داشته است».

این عضو مجمع تشخصی مصلحت نظام درباره موضع دولت و طرفدارانش در مواجهه با مشکلات تصریح کرد: «متأسفانه دولت و حامیانش همواره فرافکنی می‌کنند و به جای آنکه مسئولیت مشکلات را بپذیریند مشکلات را به منتقدان و تحریم‌ها مرتبط می‌کنند. دولت در بخش‌هایی مانند آب یا بهداشت و درمان که از نیروهای متخصص استفاده کرد، نتایج خوبی گرفت اما در بخش‌هایی مانند صنعت که نیروهای متخصص زیادی در سِمت‌های مدیرتی کلان حضور نداشتند و وزرای این وزارتخانه‌ هم مدام تغییر می‌کردند، شاهد بودیم که ناکارآمدی‌های گسترده‌ای ایجاد شد. در دولت آقای روحانی مردم ایران شاهد بیشترین میزان نقدینگی بودند و همین موضوع باعث شد که میزان تورم هم به شدت افزایش یابد. از سوی دیگر پول ملی هم به پایین‌ترین ارزش خود رسید. صحیح نیست که همه این مشکلات را منتسب به تحریم‌ها یا انتقاد منتقدان کنند».

مصباحی‌مقدم در پایان درباره نقدناپذیر بودن دولت گفت: «همان‌طور که گفتم دولت همیشه فرافکنی می‌کند و به جای پاسخگویی سعی می‌کند افکار عمومی را به سمت علل غیرواقعی سوق دهند در این بین علاوه بر آنکه مسئولیت را از دوش خود زمین می‌گذارد، سعی می‌کند به رقبایش حمله کند که این سیاست صحیح نیست».