محمود میرلوحی گفت: بر اساس بیانیه شورای هماهنگی و نظر نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با نامزد اصلاح‌طلب وارد انتخابات می‌شوند.

محمود میرلوحی: خاتمی نقش محوری در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان خواهد داشت/ اگر حزبی بخواهد از نامزد غیراصلاح‌طلب حمایت کند باید از نهاد اجماع‌ساز جدا شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روند سیاسی اصلاح‌طلبان با معرفی اعضای حقیقی مجمع اجماع‌ساز واردفاز جدیدی شده است اما هنوز یک پرسش مهم وجود دارد که آیا نهاد اجماع‌ساز می‌تواند باعث رفع اختلافات درون جناحی اصلاح‌طلبان شود؟ و مشخصا آیا اصلاح‌طلبان تا آخرین روز منتهی به انتخابات با سیاست حمایت از نامزد اصلاح‌طلبان به کار خود ادامه می‌دهند یا هنوز این احتمال وجود دارد که در نهایت بر یک نامزد غیراصلاح‌ به اجماع برسند؟

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که آیا غایبان اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز مانند محمدرضا عارف قصد نامزدی در انتخاباتشان را اعلام کرده‌اند که نشانی از آنها میان اعضا نیست، به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در روزهای آینده بیشتر و بهتر می‌توان به این پرسش پاسخ داد. باید جلسه شورا تشکیل شود نا خیلی از موضوعات مبهم روشن شود اما تا اینجای کار می‌دانیم که برخی شخصیت‌ها به دلیل حزبی‌بودن انتخاب نشدند و برخی نیز به دلیل آنکه احتمال نامزدی‌شان در انتخابات می‌رفت و به دلیل آنکه به نوعی ذی‌نفع محسوب نشوند، به عنوان اعضای حقیقی معرفی نشدند».

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا خودتان به عنوان اعضای نهاد اجماع‌ساز انتخاب نشدید، اظهار کرد: «شورای هماهنگی از میان جمع کثیری از شخصیت‌ها در نهایت به 15 نفر رسیدند که تصمیمشان قابل احترام است».

او درباره پاسخ به انتقادهایی که نسبت به اصل حضور اعضای حقیقی در کنار اعضای حقوقی یا همان احزاب مطرح است و گفته می‌شود که حضور تعداد اندکی از اعضای حقیقی باعث ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان می‌شود، تصریح کرد: «به هر حال این نگاه هم وجود دارد. یک زمانی در شورای عالی اصلاحات تعداد احزاب محدودی بودند و در شورای هماهنگی اصلاحات هم به یاد داری 15 حزب بودند اما اکنون تعداد احزاب به32 حزب رسیده است. با این حال بسیاری از شخصیت‌های پرنفوذ و برجسته در قالب حزبی کار نمی‌کنند. حالا این بحث دیگری است که چرا برخی بزرگان همچنان تمایل ندارند فعالیت حزبی داشته باشند اما به هر حال در مقطع کنونی وضعیت به این شکل است و نباید از ظرفیت شخصیت‌های برجسته و پر نفوذ محروم ماند».

او ادامه داد: «از سوی دیگر هر یک از این شخصیت‌ها می‌توانند سرمایه‌ اجتماعی خاصی با خود بیاورند برای مثال افرادی مانند آقای معین جامعه پزشکی را با خود به همراه می‌آورد یا مرحوم سرحدی‌زاده و آقای عارف هم بر بخش‌های دیگر جامعه تأثیر می‌گذارند».

این فعال سیاسی درخصوص اینکه اگر حزبی در نهاد اجماع ساز بر خلاف نظر اکثریت تمایل به حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب داشته باشد، وضعیت چگونه می‌شود، بیان کرد: «طبیعی است وقتی حزبی برخلاف نظر نهاد اجماع‌ساز و بیانیه شورای هماهنگی که مشخص کرده‌اند اصلاح‌طلبان با نامزد اصلاح‌طلب وارد انتخابات می‌شوند، بخواهد از نامزد غیراصلاح‌طلب حمایت کند باید از نهاد اجماع‌ساز جدا شود».

میرلوحی در پایان درباره نقش سید محمد خاتمی در این نهاد هم گفت: «حتما آقای خاتمی نقش محوری خواهد داشت و نظرات او مورد توجه خواهد بود. نقش آقای خاتمی همچنان انکار شدنی نیست».