علی صوفی گفت: رویکرد ظریف در حوزه سیاست خارجی همسو با اصلاح‌طلبان است اما او اصلاح‌طلب نیست.

علی صوفی: افشانی و اعتماد ملی حق دارند در انتخابات حاضر شوند/ ظریف هیچگاه اصلاح‌طلب نبوده است/ اگر ظریف رسما اعلام کند وابسته به جبهه اصلاحات است از او حمایت می‌کنیم/ اگر حزبی به اجماع تن ندهد باید از نهاد اجماع‌ساز خارج شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حزب اعتماد ملی اخیرا از نامزد خود رونمایی کرده است؛ محمدعلی افشانی نامزد این حزب است تا با خبری که اسماعیل گرامی‌مقدم داده است یک نامزد دیگر هم بر لیست نامزدهای اصلاح‌طلبان اضافه شود؛ علاوه بر این نام محمدجواد ظریف هم در روزهای اخیر به شدت مطرح است و برخی او را اصلاح‌طلب می‌دانند و برخی نیز چنین فکر نمی‌کنند.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای افشانی یا دیگر شخصیت‌ها حق دارند که در انتخابات نامزد شوند و احزاب هم حق دارند تا نامزد یا نامزدهای خودشان را معرفی کنند. اساسا احزاب برای کسب، مشارکت، نقد و اصلاح قدرت وارد انتخابات می‌شود و این تعریفی است که قانون احزاب از کارکرد احزاب ارائه داده است و به هیچ وجه نمی‌توان به فرد یا حزبی خرده گرفت که چرا در انتخابات حاضر می‌شوند».

او ادامه داد: «بنابراین اینکه احزاب تلاش کنند تا کرسی‌های مجلس یا شوراها را به دست بیاورند یا نامزدشان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، اصلا امر عجیبی نیست».

این فعال سیاسی درباره اینکه آیا احزابی از حالا نامزد خود را معرفی می‌کنند، به نظر نهاد اجماع‌ساز تمکین می‌کنند یا در نهایت اصلاحات با چندین نامزد در انتخابات حاضر می‌شود، بیان کرد: «27حزب تشکیل‌دهنده نهاد اجماع‌ساز یا همان جبهه اصلاح‌طلبان ایران هستند و اینها زیر مصوبه تشکیل نهاد اجماع‌ساز را امضاء کرده‌اند. همه احزاب ملزم به حرکت جبهه‌ای هستند و مطمئن باشید در نهایت وقتی بر یک نامزد واحد اجماع‌ شود دیگر نامزدها به نفع او کنار می‌روند و اگر حزبی به این موضوع تن ندهد باید از سازوکار نهاد اجماع‌ساز خارج شود».

صوفی در پایان درباره حواشی اخیری که بر سر نامزدی محمدجواد ظریف مطرح شده و برخی مانند حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران می‌گویند او یک اصلاح‌طلب تمام‌عیار است و برخی نیز مانند محمود صادقی باور دارند ظریف از نظر تشکیلاتی اصلاح‌طلب نیست، گفت: «ببینید اکنون حزب اعتماد ملی نامزد خود را معرفی کرده که هم این حزب اصلاح‌طلب است و هم نامزدش اصلاح‌طلب محسوب می‌شود. در اینجا مشکلی نیست اما آقای ظریف هیچگاه از نظر تشکیلاتی اصلاح‌طلب نبوده و نیست. اساسا کسانی که در وزارت خارجه کار می‌کنند از نظر قانونی از حضور در احزاب منع دارند و طبیعی است که آقای ظریف هم که سال‌ها در وزارت خارجه کار کرده، در جبهه سیاسی خاصی کار نکرده است. بله رویکرد آقای ظریف در حوزه سیاست خارجی همسو با نظر اصلاح‌طلبان است اما او اصلاح‌طلب نیست و اگر قرار باشد آقای ظریف در انتخابات نامزد شود باید رسما اعلام کند که وابسته به جبهه اصلاحات است و اگر خود را اصلاح‌طلب نداند و مثلا بگوید من جزو هیچ جناحی نیستیم حتما اصلاح‌طلبان از او حمایت نمی‌کنند زیرا اساسا حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب مغایر با بند یک نهاد اجماع‌ساز است».