یک اقتصاددان گفت: زندگی فرودستان برای دولت اهمیتی ندارد.

ابراهیم رزاقی: قرار بود حامی کوخ‌نشینان باشیم!/ در شأن مردم نیست در شرایط کرونا ساعت‌ها در صف مرغ بایستند/ دولت مردم را فقیر می‌کند تا به ستوه آیند و به نظام بی‌اعتماد شوند/ اگر دولتی جهادی روی کار بیاید هشت ساله کشوری صنعتی خواهیم شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت ارزاق عمومی به قدری بحرانی است که مردم نه تنها توان خرید گوشت را ندارند بلکه دیگر مرغ هم به آرامی از سفره‌شان حذف می‌شود. این در حالی است که دولت وعده داده بود که شب عید قیمت کالاهای اساسی کنترل شود؛ ادعایی که مانند تمام ادعاهای دولت در تمام این‌سال‌ها محقق نشد و اکنون شاهد آن هستیم که مردم ایران در شرایط کرونا ساعت‌ها در صف مرغ‌های منحمد دولتی می‌ایستند تا شاید بتوانند مرغ را به بهانه قدری اندک‌تر تهیه کنند.

ابراهیم رزاقی درباره علت بروز مشکلات عدیده اقتصادی در ایام کنونی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «این مسئله فقط به امروز مربوط نیست و از زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی اقتصاد ایران لیبرالی اداره می‌شود. در زمان جنگ اقتصاد بی‌حساب و کتاب نبود و دولت سعی می‌کرد اقتصاد را بر اساس قانون اساسی اداره کند. یکی از راه‌های درآمد دولت مالیات است. شما ببنید که دولت در ایران چه‌قدر مالیات می‌گیرد؟ به 20 تا 30درصد هم نمی‌رسد و آن را هم از مردم بی‌چاره می‌گیرد نه از ابرسرمایه‌دارها یا شرکت‌های بزرگ. اگر دولت در اقتصاد دخالت نکند و حامی مردم نباشد -که نیست- وضع همین می‌شود که مشاهده می‌کنید. دولت اقتصاد را به حال خود رها کرده است و هیچ برنامه‌ای ندارد و در چنین وضعی افسارگسختگی اقتصادی امر عجیبی نیست».

او ادامه داد: «دولت مدام می‌گوید که بازار را تثبیت می‌کنیم. این چه طور تثبیت بازاری است که به این میزان با تورم روبه‌رو است؟ امروز زندگی برای حقوق‌بگیران به شدت سخت شده است و رفاه اقتصادی که هیچ، امرار معاش هم برای مردم سخت شده است. تنها شیوه‌ای که دولت برای اداره اقتصاد یاد گرفته چاپ پول و استقراض است. این که نشد شیوه اداره کشور!»

او درباره ناتوانی اقتصادی مردم بیان کرد: «بسیاری از مردم در ایام کرونا شغل خود را از دست دادند. از آن سو قیمت مسکن سر به آسمان می‌زند. چرا دولت با مالیات بر خانه‌های خالی موافق نیست؟ چرا اجازه نمی‌دهد سرمایه‌دارها مالیات سرمایه خود را بپردازند؟ چون نمی‌خواهد و زندگی فرودستان برایش اهمیتی ندارد. اما علت فقط این نیست؛ دولت می‌خواهد مردم را هرچه بیشتر فقیر کند تا به ستوه آیند و به نظام بی‌اعتماد شوند. دولت در همان مسیری حرکت می‌کند که ضدانقلاب می‌خواهد. آمریکا وقتی دید که جمهوری اسلامی اهل مقاوت است و زیر بار ظلم و زور نمی‌رود دل به نابودی اقتصاد داخلی خوش کرد و دولت هم در همان مسیر قدم بر می‌دارد».

این اقتصاددان درباره ریشه‌های فساد اقتصادی در دولت اظهار کرد: «هر روز نگاه می‌کنیم، برادر رئیس‌جمهور یا دختر یکی از وزرا یا فامیل فلان وزیر شریان‌های اقتصادی را در دست گرفته‌اند و جیب خود را پر می‌کنند. در چنین شرایطی به مردم گفته می‌شود امکان وارد کردن خوراک طیور مهیا نیست یا دانه‌های روغنی در گمرک گیر کرده است و به همین دلیل مرغ و روغن افزایش قیمت یافته است. همه اینها شاید وجود داشته باشد اما مقصر کیست؟ دولتی است که صرفا جیب خود را پر می‌کند و هیچ حرکتی برای رفع مشکلات مردم بی‌چاره نمی‌کند. قرار بود حامی کوخ‌نشنیان باشیم نه آنکه مردم برای یک کیلو مرغ در صف بایستند. واقعا در شأن مردم نیست در شرایط کرونا ساعت‌ها در صف مرغ بایستند».

رزاقی در پایان گفت: «باز هم می‌گویم که دولت می‌خواهند مردم را گرسنه نگه دارد تا مردم از کل انقلاب خسته شوند که البته در این مسیر ناکام می‌ماند زیرا مردم از انقلاب دور نمی‌شوند. من امید دارم که هرچه زودتر دوران این دولت به سر آید و تردید ندارم که اگر از پس انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دولتی جهادی و انقلابی روی کار بیاید بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود و اصلا دور از ذهن نیست که ظرف هشت‌سال ایران به کشوری صنعتی تبدیل شود».