عباس سلیمی نمین گفت: احمدی‌نژادی‌ها و تندروهای اصلاح‌طلبان نمی‌توانند چهره قالیباف را نزد مردم مخدوش کنند.

عباس سلیمی نمین: قالیباف توان اجماع‌سازی را دارد/ حیف است رئیسی کارهایش ارزشمندش در قوه قضائیه را ناتمام بگذارد/ توصیه‌ام به نیروهای پایداری این است که در اجماع اخلال ایجاد نکنند/ احمدی‌نژاد نگران است با روی کار آمدن قالیباف برای همیشه فراموش شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف دو شخصیتی هستند که به گفته بسیاری از کارشناسان در میان اصولگرایان بیشترین شانس را برای ایجاد اجماع دارد. البته تجربه تاریخی  هم همین گزاره را ثابت می‌کند؛ به نحوی که ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 توانستند تمام رأی اصولگرایان را تجمیع کنند که در نهایت قالیباف به نفع رئیسی کنار کشید. حالا و بعد از گذشت چهار سال بازهم به نظر می‌رسد همین دو فرد توانایی ایجاد اجماع را داشته باشند و در صورتی که رئیسی نامزد انتخابات نشود، گمانه‌زنی‌های بسیاری بر اجماع بر قالیباف وجود دارد.

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع گفت: «آقای رئیسی و قالیباف از بزرگان جریان اصولگرایی هستند که توانایی ایجاد وحدت و اجماع را دارند. آقای رئیسی اکنون کار بسیار بزرگی را در قوه قضائیه آغاز کرده است و بسیار می‌تواند مؤثر باشد زیرا قوه قضائیه سالم و به دور از سیاسی‌کاری قادر خواهد بود که سلامت اداری و اقتصادی را در کل کشور از جمله دو قوه دیگر تعمیم دهد. آقای رئیسی برای تحقق این مهم بسیار شایسته است و تا اینجای کار هم اقدامات ارزشمندی را انجام داده است و حقیقتا مانند او مسلط به امور قضایی کم داریم؛ لذا حیف است که ایشان از قوه قضائیه بیرون بیاید و کارها ناتمام بماند».

او ادامه داد: «درباره آقای قالیباف هم باید گفت که او حتما توانایی ایجاد اجماع را دارد و علی‌رغم تخریب سنگینی که برخی طیف‌ها علیه او انجام می‌دهند، همه می‌دانند که چه توانایی بالایی در امور اجرایی دارد. اکنون احمدی‌نژادی‌ها و تندروهای اصلاح‌طلبان انواع تهمت‌ها را به او نسبت می‌دهند و سعی می‌کنند چهره‌ای مخدوش از قالیباف نزد مردم ایجاد کنند که البته نمی‌توانند زیرا مردم عملکرد مسئولان را ارزیابی می‌کنند و متوجه می‌شوند که چه کسی کار کرده و چه کسی بی‌عمل بوده است و حتما هیچکس نمی‌تواند اقدامات مثبت و گسترده آقای قالیباف در دوره شهرداری‌اش را انکار کند».

این فعال سیاسی درباره علت هجمه‌ها علیه قالیباف بیان کرد: «اتفاقا از هجمه‌های گسترده به قالیباف می‌توان نتیجه گرفت که او هم توانایی ایجاد اجماع را دارد هم توان تغییر در عرصه اجرایی کشور را داراست؛ به همین دلیل طیف‌هایی مانند جبهه پایداری، احمدی‌نژادی‌ها و اصلاح‌طلبان رادیکال به او حمله می‌کنند. مشخصا احمدی‌نژاد می‌داند که اگر قالیباف رئیس‌جمهور شود تمام کارنامه دولتش به حاشیه می‌رود. دولت نهم با تیم وزرایی اصولگرا توانست اقدامات خوبی انجام دهد که دیدیم احمدی‌نژاد با همان وزرا در دولت دهم به مشکل خورد. در واقع دولت نهم برای احمدی‌نژاد نیست و دولت دهم ازآنِ او است زیرا دولت نهم برخلاف تمایل احمدی‌نژاد یک دولت کاملا اصولگرا بود. حالا احمدی‌نژاد و نزدیکانش می‌‌دانند که اگر قالیباف رئیس‌جمهور حتی کارنامه دولت نهم هم به حاشیه می‌رود زیرا قالیباف می‌داند که از تمام ظرفیت‌های کشور چه‌طور استفاده کند. احمدی‌نژاد نگران است با روی کار آمدن قالیباف برای همیشه فراموش شود به همین دلیل انواع تهمت‌ها را به قالیباف روانه می‌کند؛ هرچند موفق نخواهد بود و با این کارها ماهیت خود را بیشتر عیان می‌کند. اصلاح‌طلبان هم که این‌روزها تقریبا هیچ پایگاه اجتماعی‌ای ندارند، می‌کوشند با تخریب افراد مورد قبول مردم، خود را بالا بکشند و همه اینها در حالی است که اگر شورای ائتلاف به نتیجه نهایی برسد، قالیباف توان اجماع‌سازی سیاسی و جلب نظر مردم را دارد».

او درباره شانس انتخاباتی اصلاح‌طلبان هم اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان در این دوره شانس بسیار کمی دارند زیرا سرمایه اجتماعی‌شان می‌پرسد در این سال‌ها دولت مورد حمایتتان چه کرد؟ واقعیت این است که دولت دستاورد ویژه‌ای ندارد که اصلاح‌طلبان بتوانند بر آن مانور انتخاباتی دهند و رأی کسب کنند. هم طیف سالم و دغدغه‌مند اصلاح‌طلب و هم نیروهای تند اصلاح‌طلبان قادر نیستند که در انتخابات توفیقی داشته باشند».

سلیمی‌نمین در پایان گفت: «آقای قالیباف در حوزه اجرایی و آقای رئیسی در حوزه قضایی کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند تا حدی که حتی اصلاح‌طلبان منصف هم اذعان دارند که عملکرد قالیباف در دوره شهرداری‌اش بی‌نظیر بوده است زیرا آنها هم می‌بینند که در دوره چهارساله شهرداری و شورای شهر اصلاح‌طلبان حتی یک پرژه مهم به انجام نرسید اما در دوره شهرداری آقای قالیباف صدها پروژه پیش رفت. در نهایت یک توصیه برادرانه به نیروهای تندروی اصولگرا مانند پایداری‌ها دارم که در ایجاد اجماع بر قالیباف اخلال ایجاد نکنند هرچند اگر بخواهند اخلال هم ایجاد کنند تأثیر چندانی ندارند».