ممکن است ظریف نامزد انتخابات نشود اما در کمپین انتخاباتی اصلاح‌طلبان به نفع یک نامزد خاص حاضر شود.

از ظریف انکار و از اصلاح‌طلبان اصرار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: از محمد جواد ظریف انکار و از اصلاح‌طلبان اصرار؛ ظریف در ماه‌های گذشته بارها به انحاء مختلف اعلام کرده است که قصد نامزدی ریاست‌جمهوری ندارد و از قضا بارها هم گفته است تمایل دارد در همین مسئولیت کنونی یعنی وزارت امور خارجه در دولت بعد کار کند. او حتی یک‌بار به صراحت گفت که هیچ تخصصی در اداره کشور ندارد. ظاهر امر نشان می‌دهد ظریف نمی‌آید اما اصرارهای بی‌امان اصلاح‌طلبان برای نامزدی او در انتخابات چه پیامی دارد؟ اصلاح‌طلبان که از سال92 تا کنون همواره با دو قطبی‌سازی در حوزه سیاست خارجی سعی به جنگ‌هراسی مردم کرده‌اند می‌دانند که در این انتخابات هم تنها راه توفیق‌شان ادامه همین سیاست است؛ به همین دلیل بهترین گزینه برای آنها ظریف می‌تواند باشد. ظریف از یک‌سو نماد برجامی است که برخی محافل اصلاح‌طلبی هنوز از آن به عنوان یک دستاورد یاد می‌کنند و از سوی دیگر احتمال تأیید صلاحیتش نسبت به نیروهای جناحی اصلاح‌طلب بیشتر است؛ علاوه بر اینها به باور برخی اصلاح‌طلبان او به طور شخصی هم سرمایه اجتماعی دارد. همه این‌ها درحالی است که خود ظریف تا اینجای کار به دفعات گفته است که در انتخابات نامزد ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود.در کنار اینها مسئله نزدیکی ظریف به لاریجانی هم مطرح است. ظریف نمی‌تواند انکار کند که علی لاریجانی دستِ‌کم در حوزه سیاست خارجی نزدیکی فکری بسیار زیادی به او دارد؛ به طوری که وقتی لاریجانی رئیس‌مجلس بود، همه کار کرد که برجام ظرف چند دقیقه به تصویب مجلس برسد و او از هیچ تلاشی برای پیش‌برد اهداف سیاسی خارجی دولت مضایقه نکرد.

در کنار اینها اما یک احتمال دیگر هم مطرح است. برخی باور دارند ظریف نامزد پوششی لاریجانی است و قرار است اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی او را جلب و در نهایت بر سبد رأی لاریجانی اضافه کنند. ظریف هم تا اینجای کار گرچه حضور در انتخابات را رد کرده است اما صراحتا وابستگی خود به اصلاح‌طلبان را انکار نکرده است و حتی با یاد داریم چندسال پیش در قامت وزارت خارجه با این حال که منع برای شرکت در جلسات حزبی داشت اما در کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان شرکت کرد تا نزدیکی خود به اصلاح‌طلبان را نشان دهد.

با جمع موارد فوق می‌توان پیش‌بینی کرد که ممکن است ظریف بر موضع خود بایستد و نامزد انتخابات نشود اما در عین حال او در کمپین انتخاباتی اصلاح‌طلبان به نفع یک نامزد خاص حاضر شود تا همان‌طور که خودش هم بارها گفته است در دولت آینده جایگاه کنونی خود را داشته باشد و بی‌تردید اصلاح‌طلبان از این پتانسیل بالقوه صرف نظر نمی‌کنند و می‌خواهند ظریف برایشان نقش موتور محرک انتخاباتی را ایفا کند؛ خواه خودش نامزد شود، خواه به نفع نامزد آنها در انتخابات کنشگری سیاسی داشته باشد.