هدایت‌الله آقایی گفت: اکنون هم به صورت نانوشته میان اصلاح‌طلبان انشعاب رخ داده است.

هدایت‌الله آقایی: امثال کرباسچی مردم را به بازی گرفته‌اند/ کرباسچی به دلیل رفاقت شخصی با لاریجانی از او حمایت می‌کند/ حمایت از لاریجانی باعث گسترده‌شدن بی‌اعتمادی مردم به اصلاحات می‌شود/ در آینده انشعاب اصلاح‌طلبان در قالب اطلاعیه‌ها علنی می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا فائزه هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی بیان کرده غلامحسین کرباسچی خواهان حمایت از لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 است. این گزاره نشان می‌دهد عمق شکاف و اختلاف میان اصلاح‌طلبان فقط محدود به احزاب این جناح سیاسی بلکه در خود کارگزاران هم اختلافات مهمی وجود دارد.

هدایت‌الله آقایی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «مرز میان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مشخص است و به هر حال در تمام این‌ سال‌ها در شیوه مدیریت و تفکر سیاسی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تفاوت وجود داشته است. اگر قرار باشد این شاخص‌ها نادیده گرفته شود و مثلا فردی که کاملا اصولگراست مانند آقای لاریجانی نامزد اصلاح‌طلبان شود، مردم می‌پرسند پس تفاوت‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان چیست؟ و چرا این همه سال به ما گفتید که میان این دو جریان فرق است؟ عملکرد آقای لاریجانی خاصه در صداوسیما از یادها نرفته است و چه‌طور می‌شود کل جریان اصلاحات از چنین فردی حمایت کند؟»

او ادامه داد: «اشکالی ندارد افراد تغییر کنند اما در عالم سیاست این چرخش‌های ناگهانی پذیرفتنی نیست. به هر حال هرکسی کارنامه‌ای دارد و مردم او را با آن کارنامه می‌شناسند و نمی‌شود ناگهان به مردم گفت که از این به بعد این فرد مورد حمایت اصلاح‌طلبان است».

این فعال سیاسی درباره اینکه حمایت کرباسچی از لاریجانی چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: «کسانی مانند آقای کرباسچی که خواهان حمایت از آقای لاریجانی هستند یا دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا را یکی می‌دانند که اگر این‌طور فکر می‌کنند به نوعی مردم را به بازی گرفته‌اند زیرا همین‌ها سال‌ها دم از تفاوت میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان زده‌اند یا آنکه استدلال انتخاب میان بد و بدتر را مطرح می‌کنند و می‌گویند که در شرایطی که نمی‌شود یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب داشت باید از نامزد اصلاح‌طلب حمایت کنیم که این هم توجیه بدتر از گناه است زیرا قرار است چه چیزی بدتر شود؟ قرار است مثلا شرایط بدتر از زمان دولت روحانی شود؟ آیا روحانی که نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود و از قضا نیرویی ائتلافی به شمار می‌آمد وضعیت را بهبود بخشید؟ من تصور می‌کنم که حمایت از لاریجانی و از بین بردن مرزهای اصولگرایی و اصلاح‌طلبی آب در هاون کوبیدن است».

او در پاسخ به این پرسش که حمایت از لاریجانی از سوی برخی اعضای کارگزاران مانند کرباسچی با چه هدفی دنبال می‌شود، اظهار کرد: «حق مردم نیست که بازیچه قرار داده شوند. برخی به دلیل موضوعات شخصی یا تعهداتی که به برخی داده‌اند، پیشنهادهایی به مردم می‌دهند که واقعا در شأن مردم نیست. من همیشه گفته‌ام که حمایت از لاریجانی نوعی خودزنی برای کارگزاران است و بر بی‌اعتمادی گسترده مردم به اصلاح‌طلبان دامن می‌زند. به هر حال در مناسبات آقای کرباسچی و آقای لاریجانی توقعات شخصی و تعهداتی وجود دارد که باعث می‌شود تمایل به حمایت از لاریجانی مطرح شود یا آنکه رفاقت‌هایی وجود دارد که باعث ایجاد چنین موضوعی می‌شود؛ درصورتی که واقعا صحیح نیست که سرنوشت مردم به رفاقت‌های شخصی برخی با برخی دیگر گره زده شود».

آقایی در پایان درباره احتمال انشعاب گسترده میان اصلاح‌طلبان گفت: «اکنون هم به صورت نانوشته انشعاب رخ داده است و احتمال می‌رود در آینده انشعاب علنی شود و در قالب اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها انشعاب به صورت رسمی اعلام شود».