مهدی آیتی گفت: من واقعا تعجب می‌کنم که چرا جهانگیری منت قدر‌طلبی‌اش بر سر مردم می‌گذارد؟

مهدی آیتی: جهانگیری معاون اولی را به خواب هم نمی‌دید/ جهانگیری و مرعشی همه پست‌ها را بین نیروهای کارگزاران تقسیم کردند/ ورود جهانگیری به انتخابات 96 توهین به شعور ملت بود/ جهانگیری می‌دانست با استعفایش باید در خانه گل‌ها را آب می‌داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اسحاق جهانگیری اخیرا گفته است اگر در دولت دوم روحانی کنار نکشیدم، برای مردم بوده است و جوانمردی کردم. علاوه بر این او گفته که در انتخابات سال96 به اصرار حسن روحانی وارد انتخابات شدم. همه این‌ها در حالی است که به گفته بسیاری کارشناسان اسحاق جهانگیری دستِ‌کم در دوره دوم دولت روحانی کار خاصی نکرد و مشخص نیست که او از چه بابت منت کار نکرده‌اش را بر سر مردم می‌گذارد؟ از سوی دیگر به نظر می‌رسد که اسحاق جهانگیری یکی از نامزدهای محتمل اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 1400 باشد که بازهم تصویر دقیقی در دست نیست که او تا چه‌حد می‌تواند مورد اقبال مردم واقع شود؟

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای جهانگیری به خواب هم نمی‌دید که معاون اول دولت شود. او در شرایطی به این جایگاه رسید که با ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی، روحانی گزینه اصلاح‌طلبان شد و به دلیل آنکه جهانگیری رئیس ستاد آقای هاشمی و البته فامیل او بود و سهمیه‌ای به جهانگیری دادند و سهم او از دولت معاون اولی شد زیرا جهانگیری دست راست آقای هاشمی بود و گرنه به صفت شخصی‌اش هیچ کارنامه موفقی ندارد و به یاد داریم که وقتی وزیر صنایع بود چه آسیب‌های بزرگی بر بخش صعنت کشور وارد شد و بسیاری از شهرک‌های صنعتی به تعطیلی کشانده شدند».

او درباره ورود جهانگیری به انتخابات سال96 بیان کرد: «آقای جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 به صورت نمایشی وارد انتخابات شد و همه می‌دانستند که مهره اصلی نیست و مشغول نقش بازی‌کردن است. ورود صوری جهانگیری به انتخابات96 توهین به شعور ملت بود و روا نیست که فردی بیاید از تریبون انتخابات استفاده کند، حرف‌هایش را بزند و در نهایت جاخالی بدهد و کنار بکشد».

این فعال سیاسی درباره این سخن جهانگیری که اگر در دولت دوم روحانی کنار می‌رفتم، کاری ناجوانمردانه انجام داده بودم، اظهار کرد: «آقای جهانگیری می‌دانست که اگر از دولت کنار برود هیچ جایگاه اجتماعی ندارد و باید در خانه‌اش گل‌ها را آب می‌داد. او بین خانه‌نشینی و معاون اول، ماندن در معاون اولی را انتخاب کرد؛ ولو یک معاون بی‌اختیار. آقای جهانگیری با همکاری حزب کارگزاران و مشخصا با همکاری آقای حسین مرعشی در دولت اول روحانی همه پست‌ها را بین نیروهای کارگزاران تقسیم کردند و از معاون وزیری تا استانداری‌ها و جاگزینی نیروهای نزدیک به خودشان به خصوص در شستا و تأمین اجتماعی بر اساس سلیقه خود انجام دادند. وقتی در دولت دوم نیروهای حزب اعتدال و توسعه مانند نوبخت و واعظی او را کنار زدند، جهانگیری دو راه داشت یا یک مقام بی‌اختیار باقی بماند یا آنکه خانه‌نشین شود و آقای جهانگیری راه اول را انتخابات کرد. من واقعا تعجب می‌کنم که چرا منت قدرت‌طلبی‌اش را بر سر می‌گذارد؟»

او در پاسخ به این پرسش که آیا جهانگیری می‌تواند مورد اجماع اصلاح‌طلبان واقع شود، تصریح کرد: «جهانگیری سابقه روشن مدیریتی ندارد و کارنامه‌اش در تمام دوران فعالیتش به شدت ضعیف است. او در حد وزارت هم نیست چه رسد به ریاست‌جمهوری. به همین دلیل بعید است او گزینه نهایی اصلاح‌طلبان باشد».

او درباره اینکه جهانگیری چه‌قدر مورد اقبال افکار عمومی است هم خاطرنشان کرد: «آقای جهانگیری در میان مردم هم هیچ جایگاهی ندارد و مردم صرفا او را با دلار 4200تومانی می‌شناسند؛ موضوعی که آسیب‌های جدی بر اقتصاد کشور وارد کرد».

آیتی در پایان درباره اینکه چه کسی می‌تواند مورد اتفاق نظر اصلاح‌طلبان باشد، گفت: «آقای ظریف گزینه مناسبی است که تا اینجای کار خودش گفته است که نمی‌آید. بعد از او اصلاح‌طلبان به سمت سید حسن خمینی رفتند که او نیز گویا نمی‌آید زیرا می‌داند وقتی در انتخابات مجلس خبرگان ردصلاحیت شد، به مراتب اولی احتمال ردصلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد. بعد از این دو گزینه مناسبی وجود ندارد و اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، احتمالا اصلاح‌طلبان به سمت عارف یا همین جهانگیری بروند که در این صورت با شکست مواجه می‌شوند. به نظر من اگر امکان معرفی نامزد برجسته‌ای وجود نداشته باشد، اصلاح‌طلبان باید در این دوره انتخابات نامزدی معرفی نکنند و به سمت بازیابی خود بروند».