با وجود نامزدهای متعدد در جبهه اصلاحات اسحاق جهانگیری مسیر ساده‌ای پیش رو ندارد.

کار سخت جهانگیری در میان هاشمی، ظریف و عارف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اسحاق جهانگیری در شرایطی خود را برای انتخابات ریاست‌جهوری 1400 آماده می‌کند که بار سنگین عملکرد ناکارآمد دولت روحانی بر دوشش سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد که یارای فرافکنی و فرار از مسئولیت را نداشته باشد. جهانگیری که یک عضو حزب کارگزاران سازندگی به شمار می‌آید، از نظر تشکیلاتی همیشه اصلاح‌طلب بوده و از نظر حزبی نیز متعلق به حزب کارگزاران سازندگی است اما به دلیل آنکه نزدیک به هشت سال معاون اول دولت اجاره‌ای روحانی را در اختیار داشت، بسیاری از اصلاح‌طلبان باور دارند که جهانگیری منتسب به دولت روحانی است و نمی‌توان بر او اجماع کرد. البته هستند کسانی هم که معتقدند به دلیل آنکه جهانگیری در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 با اقبال بخشی از جامعه مواجه شد، شاید بتواند در این دوره هم دستِ‌کم آن بخش را همراه خود کند.

علاوه بر جهانگیری گویا محسن هاشمی قصد نامزدی در انتخابات دارد و گفته می‌شود اگر دست کارگزاران خالی باشد، از او حمایت می‌کند. البته هاشمی موانعی پیش رو دارد؛ نخست همین انتسابش به کارگزاران سازندگی است که خود عاملی برای عدم اجماع بدنه اصلی اصلاح‌طلبان بر او می‌شود زیرا اختلاف شدید و علنی حزب اتحاد ملت با حزب کارگزاران به  قدری است که بعید است حزبی که بیشترین تأثیر را بر سید محمد خاتمی دارد، راضی به حمایت از نامزد رقیب خود یعنی کارگزاران شود؛ از سوی دیگر هاشمی سابقه مدیریتی‌اش در مدیریت متروی تهران و ریاست شورای شهر خلاصه می‌شود؛ خاصه آنکه در شورای شهر هم عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته است. تنها ویژگی منحصر به فرد هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی بودن است که بعید به نظر می‌رسد این ارتباط خونی بتواند برایش رأی‌آور باشد.

نام محمدجواد ظریف هم در بین نامزدهای اصلاح‌طلبان به چشم می‌خورد و گویا بر اساس اخبار رسیده نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان حساب ویژه‌ای بر او باز کرده است تا حدی که گفته می‌شود اگر ظریف نامزد شود، احتمال اجماع بر او بیش از دیگران است. البته برخی ظریف را اصلاح‌طلب نمی‌دانند و باور دارند به دلیل آنکه او هیچگاه به صورت تشکیلاتی اصلاح‌طلب نبوده است، نمی‌تواند مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشد زیرا اصلاح‌طلبان در این دوره نمی‌خواهند بازهم با نامزد اجاره‌ای وارد انتخابات شوند؛ البته در مقابل برخی مانند حسن مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران باور دارد که ظریف اصلاح‌طلب است. به هر روی تا اینجای کار ظریف مهم‌ترین نامزد اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود البته همه اینها منوط به آن است که خود ظریف تمایل به نامزدی در انتخابات داشته باشد.

محمدرضا عارف هم می‌خواهد نامزد شود و گویا او بی‌توجه به اجماع اصلاح‌طلبان نامزد می‌شود. عارف تصمیم خود را گرفته است و نمی‌خواهد مانند سال92 سرنوشت سیاسی‌اش را در اختیار اصلاح‌طلبان قرار دهد. البته عارف به دلیل عملکردش در مجلس مورد انتقاد بخش‌ زیادی از جامعه است و شاید ورود مستقل به انتخابات قدری مسیر انتخاباتی‌اش را سخت کند.

در نهایت به نظر می‌رسد که با وجود نامزدهای متعدد در جبهه اصلاحات اسحاق جهانگیری مسیر ساده‌ای پیش رو نداشته باشد؛ هرچند باید منتظر ماند و دید که در نهایت تصمیم نهایی مجموع اصلاح‌طلبان چه خواهد شد.