رامین مهمان‌پرست گفت: اگر مذاکرات بهانه‌ای برای بهبود جایگاه انتخاباتی حامیان دولت است باید انتقاد کرد.

رامین مهمان‌پرست: اگر دولت بخواهد در مذاکره خارج از چارچوب نظرات رهبری عمل کند، جلویش گرفته می‌شود/ ممکن است دولت برای اهدافی انتخاباتی وانمود کند که به دستاوردی رسیده است/ نتیجه نشست وین بستگی به لغو کامل تحریم‌ها از سوی آمریکا دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: نشست وین آغاز به کار کرد تا دولت در انتهای دوران مسئولیتش بار دیگر برای احیای برجام تلاشی کرده باشد. اما چه‌قدر می‌توان امید داشت که آمریکا تمام تحریم‌های یک‌جانبه‌اش را لغو کند و ایران نیز در این صورت به شرایط دوران برجام بازگردد؟ رهبر انقلاب چندی پیش به صراحت بیان کردند که برجام بازگشت به شرایط برجام تنها در صورتی میسر است که بی‌هیچ قید و شرطی تمام تحریم‌های اِعمال شده بعد از انتقعاد برجام لغو شود.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «به نتیجه رسیدن یا نرسیدن نشست وین بستگی به اراده طرف آمریکایی دارد. موضع ایران مشخص است و بر اساس نظر رهبر انقلاب باید تمام تحریم‌های آمریکا لغو شود. حالا باید دید که آنها چه کار می‌کنند. اگر آنها بازهم به دنبال یک بازی جدید باشند و اهدافی غیر از به نتیجه‌رسیدن را دنبال کنند، طبیعی است که ایران هم نباید بازگشت به شرایط برجام را بپذیرد و تغییری در شرایط ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین تکلیف ما روشن است و ادامه مذاکرات و نتیجه‌اش بستگی به اراده آمریکا دارد که چه کار می‌خواهد انجام دهد».

او ادامه داد: «آقای عراقچی درباره آنچه در وین رخ می‌دهد گفته است که تا اینجای کار شرایط مذاکره سخت است اما در چارچوب درستی پیش می‌رود. اگر منظور او از چارچوب درست لفو تحریم‌ها باشد که خوب است و این امید وجود دارد که مذاکرات به نتیجه برسد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «هر دولتی وقتی به پایان کارش نزدیک می‌شود سعی می‌کند دستاوردی از خود به جای بگذارد. دولت آقای روحانی هم همین کار را می‌کند. حالا باید دید که آیا اقدامات اخیر با نیت بهبود اوضاع مردم است یا آنکه اهدافی سیاسی و انتخاباتی را دنبال می‌کند؟ اگر حالت اول است و دولت می‌خواهد خاطره خوشی از خود به یادگار بگذارد که خوب است اما اگر مذاکرات وین بهانه‌ای برای بهبود جایگاه انتخاباتی حامیانش است و به نوعی برای رسیدن به نتیجه با غربی تعجیل می‌شود، حتما باید رویکرد دولت مورد انتقاد قرار بگیرد. ممکن است دولت بخواهد برای آنکه در پایان کارش بگوید که برجام احیاء شد، وانمود کند که دستاوردی به دست آمده است که نباید این‌طور باشد».

مهمان‌پرست در پایان در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر دولت می‌تواند رأسا عمل کند و برای جلوگیری از امتیازدادن‌های احتمالی دولت چه باید کرد، گفت: «موضوعاتی که در مذاکرات مطرح می‌شود در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شود و حتما این نهاد بر عملکرد تیم مذاکره‌کننده نظارت دارد. در هر صورت مطمئن باشید که اگر تیم مذاکره‌کننده و به طور کلی دولت بخواهند خارج از چارچوب نظرات رهبری عمل کنند، جلویشان گرفته می‌شود».