نیروهای کارگزاران، جهانگیری را در عمل انجام‌شده قرار داده‌اند و می‌خواهند که نامزد انتخابات نشود.

پشت پای کارگزاران به جهانگیری با حمایت تمام‌قد از ظریف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: گویا حزب کارگزاران سازندگی تصمیم خود را گرفته است و قرار است که از محمدجواد ظریف حمایت کند. این گزاره یک پیام روشن به اسحاق جهانگیری دارد؛ آنکه حزب متبوعش پشتش را خالی کرده است. اسحاق جهانگیری عضو رسمی حزب کارگزاران است و به نظر می‌رسید که اگر قرار باشد یک حامی جدی باشد، حزبش خواهد بود؛ در صورتی که انگار کمترین حزبی که تمایل به حضور او در انتخابات دارد، کارگزاران است.

اخیرا سید حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران در گفت‌وگویی به صراحت گفته بود که کارگزاران و بلکه تمام اصلاح‌طلبان خواهان حضور ظریف در انتخابات هستند: «اصلاح‌طلبان آقای ظریف را به عنوان اصلاح طلب قبول دارند... به هر حال برداشت اصلاح طلبان این است که آقای ظریف یک دیپلمات اصلاح طلب است... به نظر من انتخاب اول جبهه اصلاح‌طلبان آقای ظریف خواهد بود... یعنی نظر جبهه اصلاحات در مورد آقای ظریف، قاطع است».

یا عطریانفر که در گفت‌وگویی گفت: « ما به صفت جبهه‌ای ظریف و به صفت حزبی، محسن هاشمی را برگزیده‌ایم». یا در جایی دیگر گفته بود: «ظریف، جهانگیری، پزشکیان که اجماع نخبگانی روی این افراد بعید نیست». او در پاسخ به این پرسش که مگر ظریف اصلاح‌طلب محسوب می‌شود گفته که: «بله، اصلاح‌طلبی مهری بر پیشانی افراد نیست. عملکرد او را که نگاه می‌کنیم با ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی سازگاری تام‌و‌تمام دارد».

یا در گفت‌وگویی دیگر هم بیان کرده بود: «تا جایی که اطلاع داریم، جهانگیری مدت‌های مدیدی است که در حال رایزنی است و تا این لحظه برای نامزد شدن اعلام موافقت نکرده است. علت اینکه ما کمتر از آقای جهانگیری نام می‌بریم، به خاطر نظر خود او است. جهانگیری گفته است چون خودم به جمع بندی نرسیدم، تمرکز روی من در حال حاضر به مصلحت نیست. اما طبیعتا یکی از شخصیت‌هایی است که می‌تواند مورد توافق جبهه اصلاحات باشد».

این سخنان اعضای ارشد کارگزاران دو نتیجه را به دست می‌دهد؛ نخست آنکه آنها می‌خواهند جهانگیری را در عمل انجام‌شده قرار دهند؛ به نوعی که زودهنگام با القاء این موضوع که خود جهانگیری نمی‌خواهد وارد شود، از ورود او جلوگیری کنند و در وهله دوم به او بگویند در صورت حضور از تو حمایت نمی‌کنیم، پس خودت در انتخابات حاضر نشو. در حقیقت اکنون اسحاق جهانگیری به عنوان عضو ارشد حزب کارگزاران بیش از آنکه اعضای حزب متبوعش از او برای حضور در انتخابات درخواست کنند، مورد درخواست اصلاح‌طلبانی است که اتفاقا از نظر طیفی با کارگزاران از دیرباز مشکل داشته‌اند؛ به نحوی که اخباری مبنی بر تمایل اطرافیان سید محمد خاتمی و مشارکتی‌های سابق برای نامزدی جهانگیری به گوش می‌رسد.

از سوی دیگر اعضای کارگزاران در شرایطی بر این موضوع که ظریف یک اصلاح‌طلبان تمام‌عیار است و باید مورد حمایت اصلاح‌طلبان واقع شود، تأکید می‌کنند که بسیاری از اصلاح‌طلبان می‌گویند بر اساس مصوبه تشکیل نهاد اجماع‌ساز نمی‌توان از یک نیروی غیراصلاح‌طلب حمایت کرد و ظریف هم پایگاه سیاسی‌اش اصلاحات نیست و حتی در دوران اصلاحات مشکلات عدیده‌ای با دولت اصلاحات داشت. گرچه ظریف در هیچ جناح دیگری هم به دلیل فعالیت دائمی‌اش در وزارت خارجه از ابتدای انقلاب تا کنون نداشته است اما به تفسیری او اصلاح‌طلب نیست؛ در مقابل چنین دیدگاهی برخی اصلاح‌طلبان مانند اعضای کارگزاران سازندگی می‌گویند که اصلاح‌طلبی نشان و مدالی نیست که بر دوش یک نفر بزنیم و بر دیگری نه.

به هر حال این دو نگاه نسبت به محمدجواد ظریف وجود دارد و از سوی دیگر جهانگیری هم موافقان و مخالفانی در جبهه اصلاحات دارد و عجیب است که گویا مهم‌ترین مخالفانش در حزب متوبعش یعنی کارگزاران دیده می‌شود.