به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد پیش از انتخابات مترصد تندکردن فضای سیاسی است.

ماجرای دعوت همکاری احمدی‌نژاد از اصلاح‌طلبانی چون فائزه هاشمی و تاجزاده چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین:  محمود احمدی‌نژاد که این‌روزها یعنی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار خبرساز شده است، گویا از برخی نیروهای اصلاح‌طلب دعوت به همکاری می‌کند. مشخصا چندی پیش فائزه هاشمی در کلاب هاوس گفت که محمود احمدی‌نژاد به او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد معاون اولی داده ولی او به خاطر عملکردش در سال ۸۸ و توهین‌هایی که به پدرش کرده نپذیرفته است. هاشمی گفت: «درخواست ائتلاف داد، اما قبول نکردم». فائزه هاشمی در ادامه بیان کرد که ممکن است آدم‌ها عوض شوند ولی اگر آقای احمدی‌نژاد عوض شده باید ابتدا از گذشته خود معذرت می‌خواست که این کار را نکرده است». فائزه هاشمی گفت احمدی‌نژاد به او پیشنهاد مناظره هم داده اما او این مناظره را هم نپذیرفته است: «ایشان را سلامت نمی دانم. به گفته فائزه هاشمی احمدی‌نژاد ابتدا به او پیشنهاد مناظره را داده و چندماه بعد به او پیشنهاد معاون اولی داده است».

بعد از این سخنان بود که دفتر محمود احمدی‌نژاد ادعای فائزه هاشمی را رد کرد و به کلی منکر ارائه چنین پیشنهادی از سوی احمدی‌نژاد شد. متعاقب اطلاعیه دفتر احمدی‌نژاد، عبدالرضا داوری به طور ضمنی حرف‌های فائزه هاشمی را تأیید کرد و در توئیتر خود نوشت: «از سال ۱۳۹۱، محمود احمدی نژاد، یک رابط و پیامرسان ثابت با خاندان رفسنجانی دارد که پیام طرفین را منتقل میکند. نام این فرد، «خ.ن» است و از اعضای دفتر رئیس جمهور در دولت دهم بود. او از طرف حمید بقایی ابتدا برای ارتباط با فاطمه هاشمی و سپس با سایر اعضای خاندان هاشمی ماموریت یافت».

حالا اما داوری از موضوع دیگری رونمایی کرده است گفته که احمدی‌نژاد در سال97 هم به مصطفی تاجزاده پیشنهاد همکاری داده بود. او نوشته است: «پس از انتشار منشور بهار در بهمن۹۷، از طرف احمدی‌نژاد مأموریت یافتم با مصطفی تاجزاده گفت‌وگو کنم تا ضمن دعوت از او برای ملاقات و همکاری با احمدی نژاد، برایش توضیح دهم که چگونه از نظریه مهدویت در منشور بهار، می‌توان به مدل بومی دمکراسی‌خواهی برای مهار نهاد ولایت فقیه دست یافت. گفت‌وگویم با مصطفی تاجزاده بیش از دو ساعت به درازا کشید. او گفت برایش اصلاح‌طلبی اهمیت دارد نه اصلاح‌طلبان ولی در انگیزه و رفتار احمدی‌نژاد هم نسبتی با اصلاح‌طلبی نمی‌دید و کنش‌های او را در پارادایم قدرت‌طلبی می‌یافت. تاج زاده، درخواست احمدی نژاد برای ملاقات و همکاری را رد کرد».

با جمع این سخنان و البته مواضع تندی که اخیرا احمدی‌نژاد اتخاذ کرده است، به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد بنا دارد تا برای خود یارکشی سیاسی کند تا از پس این یارکشی در صورتی که حتی در انتخابات ردصلاحیت هم شود، بتواند موج اجتماعی راه بیندازد و نهادهای نظارتی انتخاباتی را در معرض آماج حملات قرار دهد؛ البته چنین تصوری هیچگاه به واقعیت نمی‌پیوندند زیرا از یک‌سو مشاهده می‌شود که نه‌تنها یاران سابق احمدی‌نژاد مانند داوری به او انتقادهای مهمی وارد می‌کنند و عملا راه خود را از او جدا کرده‌اند بلکه اصلاح‌طلبان هم ولو نیروهای افراطی آنها با هیچ منطقی خود را هم‌کاسه احمدی‌نژاد نمی‌کنند؛ علاوه بر این احمدی‌نژاد می‌خواهد با تندکردن فضای سیاسی اصل انتخابات را به حاشیه ببرد و با ناامید کردن مردم از اصل انتخابات و مجموعه کارگزاران نظام فضای سیاسی را متشنج کند که در این مسیر گویا متوسل نیروهای اصلاح‌طلبی که به شکلی دیگر همین مسیر را طی می‌کنند، شده است. کافی است برای اثبات این مدعا به سخنرانی اخیر او در اردبیل نگاه کنیم تا ببینیم چه‌طور تمام مسئولان نظام و بدون هیچ‌ استثنایی را به خرید یک جزیره برای فرار کردن متهم می‌کند و مانند سابق هیچ سندی برای حرف‌هایش ارائه نمی‌کند. البته چنین هدفی هم محقق نمی‌شود زیرا برخلاف آنچه احمدی‌نژاد تصور می‌کند مردم از سیاست‌های جاری انتقاد دارند و از قضا تمایل دارند که با روی کار آوردن نیروهایی دلسوز وضعیت کنونی را تغییر دهند.