محمدصادق کوشکی گفت: اصلاح‌طلبان تا هفته آخر منتهی به انتخابات حمایت همه‌جانبه خود از لاریجانی را اعلام نمی‌کنند.

محمدصادق کوشکی: لاریجانی قدرت بدون مسئولیت را به اصلاح‌طلبان هدیه می‌کند/ لاریجانی گزینه نهایی اصلاح‌طلبان است/ تاجزاده فقط برای گرم‌کردن تنور انتخابات آمده است/ تاجزاده به جوک‌های محفل‌های خصوصی اصلاح‌طلبان تبدیل شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه محمدجواد ظریف در نامه‌ای به مقام معظم رهبری اعلام کرده نامزد انتخابات نمی‌شود. این گزاره می‌تواند روند انتخاباتی اصلاح‌طلبان را دستخوش تغییراتی کند زیرا ظاهر امر آن بود که نیروهای اصلاح‌طلب حساب ویژه‌ای بر ظریف باز کرده بودند. با توجه به این گزاره اکنون این پرسش به وجود می‌آید که آیا گزینه نهایی جبهه اصلاحات علی لاریجانی است؟

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «بیش از شش ماه است که می‌گویم اصلاح‌طلبان نامزدشان ظریف نیست زیرا او اختلافات مهمی با اصلاح‌طلبان دارد که مهم‌ترینش به زمانی بازمی‌گردد که ظریف در وزارت خارجه دولت آقای خاتمی کار می‌کرد. از سوی دیگر ظریف نمی‌تواند برای اصلاح‌طلبان نیروی عملیاتی خوبی باشد و خواسته‌های آنها را محقق کند».

او ادامه داد: «برای اصلاح‌طلبان مطلوب است که یک حسن روحانی دیگر را روی کار بیاورند زیرا پیکان تمام انتقادهای مردم در پی برآورده نشدن مطالباتشان به سمت روحانی بود و نه به سمت اصلاح‌طلبان. نیروهای اصلاح‌طلبان تمام بهره خود از دولت را بردند بدون آنکه ذره‌ای پاسخگو باشند. آنها چنین مدلی را بسیار دوست دارند و در حال حاضر هم بهترین گزینه برای استمرار وضع موجود آنها علی لاریجانی است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره مختصات سیاسی علی لاریجانی بیان کرد: «علی لاریجانی همه خصوصیاتی که اصلاح‌طلبان می‌خواهند را دارد. او همچنین مورد حمایت طیف‌های سنتی اصولگرایان هم هست و در قم هم اعتباری دارد. پدرخوانده‌های اصلاحات می‌دانند تنها کسی که مانند روحانی می‌تواند قدرت بدون مسئولیت را به اصلاح‌طلبان اهداء کند، لاریجانی است».

او در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح‌طلبان به صورت علنی حمایت خود از لاریجانی را بیان نمی‌کنند، اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان بازی هوشمندانه‌ای را راه انداخته‌اند. آنها در ابتدا نام افرادی فانتزی مانند حسن خمینی، محمدجواد ظریف و... را مطرح کردند تا به تدریج بدنه اجتماعی خود را وارد انتخابات کنند. آنها هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، می‌گویند که به این دلیل و آن دلیل نامزدهایمان وارد انتخابات نشدند و حالا ناچاریم که از لاریجانی حمایت کنیم. با این ترفند می‌خواهند رأی بدنه اصلی خود را بگیرند و با فضاسازی‌های مجازی هم پنج میلیون رأی از مردم عادی اخذ کنند. تا تقریبا همان نتیجه‌ای که در سال92 به دست آوردند را کسب کنند. من باور دارم اصلاح‌طلبان تا هفته آخر منتهی به انتخابات حمایت همه‌جانبه خود از لاریجانی را اعلام نمی‌کنند».

او همچنین درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان شانس رأی‌آوری با لاریجانی را دارند یا خیر، گفت: «آنها همه تلاش خود را می‌کنند تا رأی بیاورند و تا آخرین روز انتخابات هم دست از این تلاش نمی‌کشند. حالا ممکن است رأی هم نیاورند اما کارشان را می‌کنند. شما نگاه کنید که فرمان سلبریتی‌هایی مانند مهناز افشار، حمید فرخ‌نژاد و... دست اصلاح‌طلبان است و حتما می‌توانند با تکیه به آنها از مردم عادی و البته از رأی اولی‌ها که سلبریتی‌ها را دوست دارند، رأی بگیرند».

کوشکی در پایان ارزیابی خود از ورود رسمی تاجزاده به انتخابات را اینگونه توضیح داد: «آقای تاجزاده یکی از آنهایی است که برای گرم‌کردن تنور انتخابات آمده است؛ مانند مطهری، ظریف، پزشکیان، عارف و... که همه ضربه‌گیر لاریجانی‌اند. او اصلا در حد این حرف‌ها نیست که بخواهد گزینه جدی‌ای باشد. در محافل اصلاح‌طلبی تاجزاده در حد یک شومن است و تبدیل به جوک محفلی اصلاح‌طلبان شده است. اینکه برخی می‌گویند ورود او به انتخابات نشانه‌ای از تصمیم اصلاح‌طلبان برای ایجاد تشنج انتخاباتی مانند آنچه در سال88 دیدیم را هم به هیچ‌وجه قبول ندارم  زیرا اصلاح‌طلبان در جمع‌های خصوصی خود می‌گویند که حوادث بعد از انتخابات 88 حماقت محض اصلاح‌طلبان بود. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نباید از قدرت دور بمانند برای همین هم در پی ایجاد 88 دیگری نیستند هم دیگر توان آن زمان را ندارند».