حمیدرضا ترقی گفت: طبیعی است تاجزاده‌ای که مخالفتش با نظام جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست، تأییدصلاحیت نشود.

حمیدرضا ترقی: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند فضایی مثل سال88 را ایجاد کنند زیرا اقبال مردمی ندارند/ تاجزاده عنصری ساختارکشن است که نه به قانون اساسی باور دارد، نه به جمهوری اسلامی/ اصلاح‌طلبان با روانه‌کردن نامزدهای رادیکال می‌خواهند شورای نگهبان را زیرسؤال ببرند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا الیاس حضرتی، قائم مقام حزب اعتماد ملی در توئیتی خبر از نامزدشدن مصطفی تاجزاده داده است. ورود تاجزاده به انتخابات می‌توان یک پیام روشن داشته باشد؛ آنکه دستِ‌کم بخشی از اصلاح‌طلبان خواهان رادیکال‌شدن فضای سیاسی و انتخاباتی هستند اما آنها در پی چنین تصمیمی چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اصلاح‌طلبان در هر دوره برای مظلوم‌نمایی و توجیه عدم موفقیت خود مظلوم‌نمایی می‌کنند. به خصوص در این دوره که آنها سرمایه اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند و دیگر اقبالی در بین جامعه ندارند، می‌کوشند نامزدهایی را روانه میدان کنند که از پیش می‌دانند بر اساس موازین قانونی ردصلاحیت می‌شود. هدف آنها از این اقدام زیرسؤال‌بردن شورای نگهبان است تا بگویند اگر رأی نیاوردیم، علتش تصمیم شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌هاست. اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند با این اقدام می‌توانند بر ناکارآمدی‌ها و بی‌برنامگی‌های خود سرپوش بگذارند».

او ادامه داد: «در میان اصلاح‌طلبان دو جریان وجود دارد؛ نخست جریان رادیکال که اصرار دارد نباید از نامزد اجاره‌ای استفاده کرد و جریانی دیگر که نیروهای آن می‌گویند به هر قیمتی ولو استفاده از نامزد اجاره‌ای باید در قدرت بمانیم و باور دارند که لازم است از نامزدهای اصلاح‌طلب عبور کنیم و از کسانی حمایت به عمل آوریم که میزان اصلاح‌طلبی کمتری دارند. این موضوع نشان‌دهنده اختلاف جدی میان اصلاح‌طلبان است و احتمالا باید شاهد مجادله نیروهای رادیکال و معتدل آنها باشیم».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا مطرح‌شدن نام افرادی مانند مصطفی تاجزاده می‌تواند حکایت از برنامه اصلاح‌طلبان برای متشنج‌کردن فضای انتخابات مانند آنچیزی که در سال88 شاهد بودیم، داشته باشد، بیان کرد: «اصلاح‌طلبان اگر هم در پی متشنج‌کردن فضای سیاسی و انتخاباتی باشند، موفق نخواهد شد زیرا سرمایه اجتماعی‌شان از دست رفته است و کسی با فراخوان آنها به تنش کشیده نمی‌شود. مردم در مقطع کنونی خواهان آرامش هستند و تردید نکنید که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند فضایی مانند سال88 را رقم بزنند. در سال88 هم کسانی که برای اصلاح‌طلبان سینه می‌زدند و مدت‌ها بر موضع خود ایستادند، متوجه شدند که متشنج‌کردن فضا نه‌تنها نتیجه‌ای در پی ندارد بلکه خساراتی عظیم به کشور می‌زند. با این اوصاف اصلاح‌طلبان هر کاری هم بکنند نمی‌توانند شرایطی مشابه آن سال را ایجاد کنند».

او درباره شخص مصطفی تاجزاده هم چنین گفت: «آقای تاجزاده عنصری ساختارشکن است که نه به انقلاب اسلامی باور دارند، نه به قانون اساسی و نه حتی به نظام سیاسی موجود و مواضعش را هم درباره نظام به روشنی گفته است و طبیعی است کسی که اساسا قانون اساسی را قبول ندارند و سعی در ساختارشکنی دارد و مخالفتش با نظام جمهوری اسلامی را علنی بیان می‌کند ئ بر کسی پوشیده نیست، تأییدصلاحیت نشود؛ علاوه بر این او سابقه زندان به دلایل امنیتی هم دارد و سوابق تاریکش در دوران مسولیتش در وزارت کشور هم بر کسی پوشیده نیست. او یکی از عوامل فتنه سال78 است و بعد از آن هم نقش مهمی در تنش‌های سال88 داشت. در مجموع او هیچ یک از ویژگی‌های نامزد شدن را دارا نیست».

ترقی در پایان درباره شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان اگر از نامزدی اجاره‌ای استفاده کنند و از آن سو کمک با کمک هم‌پیمان‌هایشان در کشورهای غربی بتوانند با تکیه به مذاکرات اخیر در وین گشایشی اقتصادی در کشور به وجود آورند، می‌توانند رقیب اصولگرایان باشند؛ هرچند در آن صورت هم به قطعیت نمی‌توان گفت که رأیی بالاتر از 50درصد به دست آورند».