بسیار بعید است مردم که سال‌ها سخت‌ترین مشکلات را تحمل کردند حالا رأی خود را به نتیجه مذاکرات گره بزنند.

مذاکرات وین پوششی برای بازی انتخاباتی دولت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دولت می‌کوشد به هر نحوی که شده در مذاکرات وین نتیجه‌ای به دست بیاورد تا در انتهای عمر خود از احیای برجام سخن بگوید. برجام که چندسال است عملا هیچ کارکردی برای ملت و کشور ایران نداشته است و به باور عموم کارشناسان حوزه سیاست خارجی برجام سندی شکست‌خورده محسوب می‌شود. این گزاره واضح در حالی است که دولت در شرایطی که چندماه دیگر عمر کاری‌اش به پایان می‌رسد می‌خواهد این سند را همچنان دستاوردی مهم جلوه دهد.

اما پرسشی که در پی دور جدید مذاکرات هسته‌ای به وجود می‌آید این است که آیا می‌توان تحرکات اخیر دولت در حوزه سیاست خارجی را نوعی تحرک انتخاباتی دانست؟ به نظر می‌رسد که دولت با مطرح کردن احیای برجام قصد دارد تا علاوه بر آنکه خود را دولتی کارآمد نشان دهد، بر سبد رأی اصلاح‌طلبان نیز بیفزاید. این احتمال در شرایطی تشدید می‌شود که محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه دولت در معرض نامزد شدن در انتخابات قرار دارد؛ به نحوی که اخیرا تقریبا تمام احزاب اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند گزینه نهایی‌شان ظریف است. ظریف در چندوقت اخیر بارها اعلام کرده که نامزد نمی‌شود اما او در آخرین اظهارنظر انتخاباتی‌اش که در کلاب هاوس انجام داد گفت که اگ فشارها از سوی مخالفان بیشتر شود ممکن است نتیجه معکوس دهد و در انتخابات نامزد شوم. علی محمدنمازی هم امروز گفته است که اصلاح‌طلبان با تشویق مکرر او به نامزد شدن در پی آوردن ظریف هستند. فارغ از بحث جناحی اصلاح‌طلبان آنچه اکنون مورد بحث قرار دارد، این است که تحرک دیپلماتیک دولت در حالی است که ظریف به احتمال زیاد نامزد اصلاح طلبان خواهد شد و هیچ بعید نیست که نتیجه مذاکرات در جهت پر کردن سبد رأی او استفاده شود.

علاوه بر اینها خطری که در چند وقت اخیر به شدت احساس می‌شود، این است که دولت در هر شرایطی نتیجه مذاکرات را مثبت جلوه دهد؛ به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که دولت خوانش خود از نتیجه مذاکرات و نه حقیقت را به مردم عرضه کند تا اهداف مذکور خود را در پی آن دنبال کند. دولت در این موضوع سابقه هم دارد؛ خاصه زمانی که برجام منعقد شده بود و وزارت امور خارجه ترجمه‌ای نادرست به نمایندگان ارائه داده بود که در آن ترجمه آمده بود تحریم‌ها لغو می‌شود در حالی که در متن اصلی از لغو تحریم‌ها سخنی به میان نیامده بود و ترکیب لغوی «تلیق تحریم‌ها» آمده بود که تفاوت این دو بسیار است. آن زمان هم دولت می‌کوشید مجلس دهم را راضی به تصویب برجام کند که البته با حمایت بی دریغ علی لاریجانی در مقام رئیس مجلس موفق شد. حالا هم این احتمال وجود دارد که دولت نتیجه واقعی را تحریف کند تا بتواند اهداف انتخاباتی خود را جلو ببرد.

در نهایت آنچه مسلم است، این است که مردم از دولت حسن روحانی و اصلاح‌طلبان رضایت ندارند زیرا ناکارآمدی ایشان در تمام ابعاد کشورداری به قدری بود که بیشترین فشارهای اقتصادی بر حیات مردم تحمیل شد، به نحوی که خرید مرغ به یک بحران گسترده تبدیل شد. در چنین شرایطی بسیار بعید است که مردم تحت تأثیر نتیجه مذاکرات قرار گیرند و رأی خود را بر نتیجه آن استوار کنند.