اصلاح‌طلبان فارغ از آنکه ظریف نامزد شود یا نه، یا حتی صلاحیتش تایید شود یا نه، می‌خواهند صرفا او را وسیله برای تحرک سرمایه‌ اجتماعی خود قرار دهند.

ظریف نامزد واقعی یا ابزار تحریک انتخاباتی؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان تمام توان خود را گذاشته‌اند تا محمد جواد ظریف نامزد شود. تلاش آنها در نگاه اولیه چنین به ذهن می‌رساند که آنها برنامه‌ انتخاباتی‌شان را با حضور ظریف تنظیم کرده‌اند و واقعا تصور می‌کنند که او می‌تواند برای اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور خوبی باشد اما این ظاهر امر است زیرا اولا خود ظریف بارها گفته است که در انتخابات نامزد نمی‌شود و از سوی دیگر ظریف یک نیروی اصلاح‌طلب نیست که بتواند بر اساس مصوبه نهاد اجماع‌ساز نامزد نهایی اصلاح‌طلبان باشد. با چنین اوصافی این پرسش به وجود می‌آید که پس چرا اصلاح‌طلبان همچنان نام او را در رسانه‌های خود مطرح می‌کنند؟

ظریف نیرویی است که به زعم اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خاصی دارد؛ یعنی به ادعای نیروهای اصلاح‌طلب او جدای از حمایت این یا آن جناح سیاسی صرفا به صفت شخصی دارای پایگاه اجتماعی است؛ فارغ از آنکه این ادعا چه‌قدر درست است و آیا بعد از شکست کامل برجام و دیگر سیاست‌های خارجی دولت مردم به چه میزان از او رضایت دارند، موضوع این است که اصلاح‌طلبان بر اساس چنین باوری می‌خواهند در وهله نخست سرمایه اجتماعی مورد ادعای خود را به میدان بیاورند و ثانیا به دلیل آنکه ظریف در کانون توجه عمومی است و اکنون به‌عنوان وزیر امور خارجه مستقر که هر روز اخبارش منتشر می‌شود، مردم را نسبت به انتخابات متوجه کنند. اصلاح‌طلبان فارغ از آنکه حتی ظریف نامزد شود یا نه تا زمان ثبت نام انتخاباتی با بهره‌گیری از نام او مخاطبان خود را متوجه او می‌کنند تا بتوانند انرژی انتخاباتی مضاعفی به دست آوردند. هدف دیگر از این سیاست آن است که با مطرح‌کردن نام ظریف از مذاکرات در جریان برجامی که در وین در حال انجام است نیز بهره‌برداری کنند و هرنتیجه‌ای که به دست آید را طوری جلوه دهند که گویی برجام شکست‌خورده در ماه‌های پایانی دولت احیاء شده است تا با این دستاویز از مردم رأی بگیرند.

علاوه بر اینها حتی اگر ظریف نامزد هم شود هیچ بعید نیست صلاحیتش احراز نشود؛ به این معنی که اصلاح‌طلبان با علم به اینکه حتی تأیید صلاحیت ظریف هم محل تردید است اما از او استفاده ابزاری برای تحرک انتخاباتی به نفع جناح سیاسی خود می‌کنند.

محمدجواد ظریف گرچه به باور بسیاری از کارشناسان نتوانست وزیر امور جارجه موفقی باشد، اما به هر روی به عنوان یک دیپلمات باسابقه شناخته می‌شود و عجیب است که خود او نیز با سابقه بالای کار دیپلماتیک اینک بازیچه انتخاباتی اصلاح‌طلبان شده است تا جایی که اخیرا به جای آنکه نسبت به پشت پرده بازی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان انتقاد کند، باز هم محور انتقادهایش را به سمت منتقدان برجام چرخانده است و گویی که تمام انتقادهایی که در این هشت سال ابراز شد از اساس غلط بوده است و او توجه نمی‌کند که شاید اگر به سخن منتقدان که بارها گفتند غربی‌ها قابل اعتماد نیستند توجه می‌کرد، اکنون با توافقی بی‌اثر به نام برجام مواجه نبود. ظریف حتما نمی‌تواند به سمت ریاست‌جمهوری برسد اما به نظر می‌رسد که اگر بازیچه انتخاباتی اصلاح‌طلبان نمی‌شد، می‌توانست محل بحث جدی در حوزه دیپلماسی قرار بگیرد.