اصلاح‌طلبان می‌خواهند در پی انتشار مصاحبه جنجالی ظریف بر دوقطبی مذاکره-مقابله یا میدان- دیپلماسی دامن بزنند.

آیا این فایل صوتی وصیت‌نامه سیاسی ظریف بود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته فایلی صوتی از مصاحبه سعید لیلاز با محمدجواد ظریف منتشر شد که بازخوردهای گسترده‌ای را داشت. این مصاحبه که در قالب پروژه تاریخ شفای در مرکز مطالعات ریاست‌جمهوری که ریاستش با حسام‌الدین آشناست، انجام شده، گویا هفت ساعت است که دیروز سه ساعت از آن منتشر شد.

نخستین نکته‌ای که در پی این مصاحبه به دست می‌آید این است که در جزئیات حرف‌های ظریف نکته تازه‌ای به دست نمی‌آید اما وقتی وزیر امور خارجه کشور همه این نکات را باهم بیان می‌کند و به نوعی خود را در تقابل با تصمیم‌های کلان نظام قرار می‌دهد، می‌شود چنین برداشت که ظریف تمایلی به حرکت همسو با سیاست‌های نظام در حوزه دیپلماتیک را نداشته است و مشکل همین‌جاست که این فایل صوتی را بااهمیت می‌کند و به نوعی مواضع ظریف را خطرناک نشان می‌دهد.

دوم آنکه فارغ از محتوای مطرح‌شده از سوی ظریف که باید در جای خود بررسی شود موضوع آن است که چرا این فایل صوتی برای نخستین‌بار از سوی یک رسانه خارج از کشور که آشکارا معاند جمهوری اسلامی است و بودجه‌اش از سعودی‌ها تأمین می‌شود، منتشر شده است و چه کسی این فایل را در اختیار آنها قرار داده است؟ همین موضوع می‌تواند خط و ربط‌های بسیاری را روشن کند.

سوم آنکه بعد از انتشار این فایل صوتی بسیاری از اتاق‌هایی که کلاب‌هاوس در تحلیل ابعاد سخنان ظریف تشکیل می‌شود نه توسط خبرنگاران و فعالان سیاسی داخلی، بلکه توسط خبرنگاران رسانه‌های ضدانقلاب شکل می‌گیرند و در حقیقت رسانه‌های مخالف نظام هدایتگران اصلی ماجرای فایل صوتی ظریف شده‌اند که باید بررسی شود چه نفعی از قِبل حواشی موجود کنونی می‌برند؟ و آیا نوعی تقسیم کار میان آنها با برخی عناصر داخلی وجود دارد؟

نکته پایانی آن است که چه کسانی در داخل از این فایل صوتی سود می‌برند؟ اصلاح‌طلبان در همین مدت اندکِ بعد از انتشار فایل صوتی ادعا می‌کنند که این فایل صوتی برای تخریب ظریف منتشر شده است اما اولا این فایل در اختیار مرکز تحت مدیریت حسام‌الدین آشنا بوده است و ثانیا اتفاقا مهم‌ترین بهره‌بردای را اصلاح‌طلبان خواهند برد زیرا با منشترشدن سخنان اخیر ظریف آنها بر ایجاد دوگانه مذاکره-مقابله یا میدان-دیپپلماسی دامن می‌زنند؛ همان موضوعی که در سال92 باعث کسب رأی آنها از مردم شد. اصلاح‌طلبان می‌دانند که اگر ظریف نامزد انتخابات شود و احیانا ردصلاحیت شود، موجی که ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی در سال92 ایجاد کرد را شکل نمی‌دهد؛ بنابراین انتشار این فایل صوتی در ایام پیش از انتخابات برای آنها مناسب است زیرا می‌توانند بر سیاست پیشین خود یعنی دوقطبی جنگ و صلح و مذاکره-مقابله دامن بزنند. به هر روی انتشار این فایل صوتی حتما با اهدافی سیاسی صورت گرفته است و باید دید که کارگردان‌های اصلی این پروژه چه کسانی هستند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟