سید حسین نقوی حسینی گفت: ظریف حرف‌هایی غیرواقعی بیان کرد و خسارت سنگینی به کشور وارد کرد.

سید حسین نقوی حسینی: ظریف با فردی به مصاحبه نشست که در گذشته متهم به افشای اسناد کشور بوده است/ ظریف دشمن‌شاد کرد/ عمر سیاسی ظریف خیلی پیش از اینها به پایان رسیده بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: محمدجواد ظریف با مواضع اخیرش بر همه ثابت کرد برخلاف آنچه ادعا می‌کرد، بیشتر منافع بیگانگان را تأمین می‌کند؛ کمااینکه روز گذشته رهبر معظم انقلاب در فرمایش‌هایشان گفتند که برخی مسئولان صحبت‌هایی می‌کنند که بیگانگان بر زبان می‌آورند. از طرفی رهبری فرمودند که وزارت خارجه در مسائل کلان سیاست خارجی تصمیم‌گیرنده نیست.

سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم درباره جایگاه وزارت خارجه در نظام جمهوری اسلامی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «سیاست خارجی هر کشوری شامل سه سطح است. سطح نخست سیاست‌های کلی در سیاست خارجی است که طبق قانون اساسی ایران باید از سوی حاکمیت تعیین شود نه دستگاه دیپلماسی. در همه جای دنیا هم همین است و اگر به سخنان رهبران حکومت‌ها توجه کنیم، در می‌یابیم که سیاست خارجی کلان اتفاقا جزء مسائلی است که به هیچ وجه دست یک وزارتخانه نیست. سطح دوم تاتیک‌هاست که این سطح هم در حوزه اختیار وزارت خارجه نیست البته اعضای وزارت خارجه می‌توانند نظرات خود را در نهادهای تصمیم‌ساز ارائه بدهند اما به هیچ‌وجه وزیر امور خارجه نمی‌تواند به صورت انفرادی تصمیم‌گیر باشد. سطح سوم اجرای سیاست‌هاست که دقیقا وظیفه وزارت خارجه این سطح است. در واقع وزارت خارجه مجری سیاست‌هایی است که در دو سطح پیشین تعیین می‌شود. اصلا قوه مجریه همان‌طور که از نامش برمی‌آید، مسئول اجراست و وزارت امور خارجه هم بخشی از قوه مجریه است».

او ادامه داد: «علاوه بر این بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها صرفا به حوزه وزارت خارجه مربوط نمی‌شود. به بیان دیگر دیپلماسی عرصه‌های مختلفی دارد که همه آن مربوط به وزارت خارجه نیست؛ مثلا ما دیپلماسی پارلمانی داریم که به شدت هم تعیین‌کننده است. یا دیپلماسی نفتی وجود دارد یا حتی دیپلماسی نظامی که همه این‌ها به وزارت امور خارجه مربوط نیست».

او درباره فایل صوتی محمدجواد ظریف بیان کرد: «درباره فایل صوتی اخیر چند موضوع مطرح است؛ نخست آنکه اصلا چرا باید چنین صحبت‌هایی از سوی وزیر امور خارجه در یک مصاحبه مطرح شود؟ چرا باید آقای ظریف بنشیند و هفت‌ساعت سخن بگوید؟ دوم آنکه اگر هم بنا بوده پروژه تاریخ شفاهی انجام دهند و سخنان آقای ظریف به عنوان سندی تاریخی ثبت و ضبط شود، چرا این سند حفظ نشده است؟ یعنی یک مجموعه‌ای نبوده است که بتواند از این مصاحبه نگهداری کند؟ و چه‌طور این مصاحبه از آن سوی مرزها و از یک شبکه معاند سر درآورد؟ سوم آنکه چرا آقای ظریف مقابل فردی به نام سعید لیلاز نشست که در گذشته متهم به افشای اسناد کشور بوده است؟ علاوه بر این‌ها یعنی سیستم امنیتی دولت این‌قدر رهاست که هر کسی با هر سابقه‌ای می‌آید مصاحبه می‌کند و در نهایت هم مصاحبه‌ای محرمانه منتشر می‌شود؟ واقعا همه اینها ابهاماتی است که در موضوع فایل صوتی وجود دارد».

این نماینده سابق مجلس درباره محتوای حرف‌های ظریف، اظهار کرد: «آقای ظریف حرف‌هایی غیرواقعی بیان کرده است. ما نباید دشمن‌شاد کنیم و آقای ظریف این کار را انجام داد و خسارت سنگینی به کشور وارد کرد. به نظر من رهبری خیلی ملاحظه کردند و به دلیل آنکه دولت در پایان کارش به سر می‌برد با احترام زیادی سخن گفتند وگرنه حتی می‌شد برخورد شدیدتر با آقای ظریف شود».

نقوی حسینی در پایان درباره سرنوشت ظریف گفت: «عمر سیاسی آقای ظریف به پایان رسید و پرونده‌اش بسته شد؛ البته حتی اگر این فایل صوتی هم منتشر نمی‌شد بازهم عمرش سیاسی‌اش تمام شده بود زیرا مردم دیگر به کسانی که به غربی‌ها اعتماد می‌کنند، دل نمی‌بندند».