محمدصادق کوشکی گفت: لاریجانی در پایگاه اصلی اصولگرایی جایگاهی ندارد و حداکثر 5نفر از پدرخوانده‌ها از او حمایت می‌کنند.

lحمدصادق کوشکی: تنها چندنفر از پدرخوانده‌های اصولگرایی از لاریجانی حمایت می‌کنند/ اگر رئیسی نامزد شود، ممکن است لاریجانی نامزد نشود/ اصلاح‌طلبان و لاریجانی به نیازهای هم پاسخ مثبت می‌دهند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: پس از انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف و متعاقیش موضع‌گیری رهبر انقلاب به نظر می‌رسد که کار برای نامزد اصلی اصلاح‌طلبان سخت شده باشد؛ چه اینکه خود ظریف هم دیگر تمایلی به حضور در انتخابات ندارد و به نظر می‌رسد قصد دارد پایان عمر سیاسی‌اش را بپذیرد. در این شرایط گویا شانس علی لاریجانی بیشتر شده است؛ شخصیتی که تا کنون هیچ اظهارنظر انتخاباتی نکرده و مشغول رصد اوضاع است. لاریجانی چشم به حمایت کامل اصلاح‌طلبان از خود و نیز حمایت بخشی از اصولگرایان دوخته است تا در این شرایط بتواند با رأیی شکننده پیروز انتخابات شود اما آیا چنین طرحی به سرانجام می‌رسد؟

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره مناسبت اصلاح‌طلبان و لاریجانی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «واقعیت این است که اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای برای مطرح کردن ندارند و می‌خواهند باز هم مانند دو انتخابات 92 و 96 خود را پشت سر یک نیروی اجاره‌ای پنهان کنند. آنها تجریه این کار را دارند و برای تحقق این هدف نیروهای خود را هم قربانی می‌کنند. از یاد نمی‌بریم که در سال92 آقای عارف قربانی روحانی شد و در سال96 همین وضعیت برای آقای جهانگیری به وجود آمد که هر دوی اینها اصلاح‌طلبانی تمام‌عیار بودند اما دیدیم که مجموعه اصلاح‌طلبان این دو را زیر پای روحانی گذاشتند».

او ادامه داد: «اکنون اصلاح‌طلبان بیش از هر زمانی نزد جامعه منفورند و دیگر پایگاه رأیی ندارند؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهند با استفاده از رحم اجاره‌ای شکست سنگین‌شان را پنهان کنند زیرا می‌دانند که هیچ شانسی در انتخابات ندارند و در عین حال اِشراف دارند که اگر با یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب وارد انتخابات شوند، بزرگ‌ترین شکست تاریخ را رقم می‌زنند به همین به سمت آقای لاریجانی رفته‌اند».

این فعال سیاسی درباره تمایل اصلاح‌طلبان به لاریجانی بیان کرد: «اصلاح‌طلبان و لاریجانی نیاز دو طرفه به یکدیگر دارند؛ به این معنا لاریجانی می‌داند که هیچ‌وقت، هیچ پایگاه رأیی نداشته است و می‌خواهد از سبد رأی اصلاح‌طلبان استفاده کند و اصلاح‌طلبان هم برای استمرار سیاست فرار از پاسخگویی و در عین حال دست‌اندازی به قدرت دوست دارند با لاریجانی وارد انتخابات شوند. از قضا لاریجانی هم نزدیک به اصلاح‌طلبان است و دیگر آن لاریجانیِ دوران مدیریتش در صداوسیما نیست و اصلاح‌طلبان هم در این سال‌ها تغییرات زیادی کرده‌اند و به شدت پراگماتیست شده‌اند و اصلا برایشان مهم نیست که لاریجانی در دورانی که در صداوسیما بوده با آنها چگونه برخورد کرده است. لاریجانی و اصلاح‌طلبان می‌توانند به نیازهای هم پاسخ مثبت دهند».

او در پاسخ به این پرسش که جایگاه لاریجانی در شورای وحدت و اصولگرایان سنتی چگونه است، اظهار کرد: «تنها چندنفر از پدرخوانده‌های اصولگرایی که در شورای وحدت جمع شده‌اند از لاریجانی حمایت می‌کنند و تردید نکنید او در پایگاه اصلی اصولگرایی هیچ جایگاهی ندارد و من تصور می‌کنم حتی شورای وحدت هم به حمایت از لاریجانی نمی‌رسد زیرا حداکثر 5نفر از آن پدرخوانده‌ها مدافع لاریجانی‌اند و حمایت از او حتی از شورای وحدتی‌ها هم عمومیت ندارد».

این تحلیلگر سیاسی درباره سرمایه اجتماعی علی لاریجانی خاطرنشان کرد: «به یاد داریم وقتی آقای لاریجانی از صداوسیما رفت و در اوج محبوبیت میان پدرخوانده‌های اصولگرایی قرار داشت و در شرایطی به عنوان نامزد اصلی جبهه پیروان معرفی شد، نتوانست بیش از یک‌میلیون و نیم رأی بیاورد. او هیچگاه شخصیتی محبوب و کاریزماتیک نبوده است».

کوشکی در پاسخ به این پرسش که اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود، آیا لاریجانی نامزد می‌شود، تصریح کرد: «در صورتی که آقای رئیسی نامزد شود، ممکن است لاریجانی از ترس باختن نامزد نشود و تن به رقابت با او ندهد اما اگر آقای رئیسی نامزد نشود، حتما آقای لاریجانی می‌آید».