علی صوفی گفت: اگر آقای جهانگیری تأییدصلاحیت بشود اطرافیان آقای روحانی برایش مزاحمت ایجاد می‌کنند.

علی صوفی: بهتر بود جهانگیری از مسئولیتش استعفا می‌داد/ نزدیکان روحانی برای جهانگیری در انتخابات مزاحمت ایجاد می‌کنند/ شرایط جهانگیری برای اقناع مردم به شدت سخت است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اسحاق جهانگیری گرچه به‌عنوان نامزد اول اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود اما محدودیت‌های مهمی پیش روی او دیده می‌شود که مهم‌ترین آنها عدم مقبولیت اجتماعی و وابستگی‌اش به دولت حسن روحانی است. از سوی دیگر او مخالفان مهمی در میان نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی دارد که شاخص‌ترین آنها نزدیکان روحانی مانند اعضای حزب اعتدال و توسعه هستند.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو جبهه اصلاحات ایران درباره سازوکار معرفی نامزد نهایی در جبهه اصلاحات به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در وهله نخست باید یک ابهامی را روشن کنم؛ آنکه جبهه اصلاحات تاکنون هیچ نامزدی ندارد؛ به این معنا که آرائی که در جبهه اصلاحات به برخی از شخصیت‌ها داده شد که آقای ظریف حایز بیشترین رأی و بعد از او آقایان جهانگیری و تاجزاده قرار داشتند صرفا به این معنا بود که اصلاح‌طلبان این افراد را به جبهه اصلاحات ایران معرفی کرده بودند و آنها در مرحله گزینش قرار نگرفتند. در ابتدا قرار بود که گزینش نامزدها سه مرحله‌ای باشد. مرحله اول همین بود که نامزدها معرفی شوند و بعد از آن در مرحله دوم قرار بود که آنها به رأی گذاشته شوند و هرکسی که یک‌سوم رأی را می‌آورد، می‌توانست برنامه‌هایش را ارائه کند و مرحله سوم هم این بود که از میان آنها هرکدام که دو سوم آراء را به دست می‌آوردند اجازه داشتند در انتخابات ثبت نام کنند. که همه اینها منتفی شد. در واقع جبهه اصلاحات تا الان نامزدی ندارد و هنوز فرایند معرفی نامزد طی شده است».

او درباره وضعیت انتخاباتی اسحاق جهانگیری بیان کرد: «آقای جهانگیری به هر حال یک اصلاح‌طلب است و سابقه زیادی در حوزه اجرایی دارد. در دوره اول دولت آقای روحانی هم خوب عمل کرد اما بعد از آن در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد پوششی آمد اما بیش از آقای روحانی مورد اقبال قرار گرفت، نسبت به او کینه‌توزی شد و اطرافیان آقای روحانی با او عداوت کردند. آنها کوشیدند که جهانگیری را منزوی کنند که او استعفا بدهد اما آقای جهانگیری تصمیم شخصی‌اش این بود که در دولت بماند که به نظر من اگر استعفا می‌داد برای شأنیت سیاسی‌اش بهتر بود. او در دولت ماند و وجهه عمومی‌اش آسیب جدی دید و اکنون هم برای اقناع افکار عمومی شرایط به شدت سختی را در پیش دارد».

این فعال سیاسی درباره اینکه بعد از جهانگیری چه نامزدهایی می‌توانند به عنوان نامزد نهایی اصلاح‌طلبان مطرح باشند، اظهار کرد: «اکنون آقای پزشکیان گزینه خوبی است. او وجهه مناسبی در میان مردم دارد، پاکدست است و سال‌ها نماینده مجلس بوده است و سابقه نایب‌رئیسی اول مجلس را هم در کارنامه‌اش دارد و وزیر دولت اصلاحات هم بوده است. هیچ دلیلی ندارد که او مورد حمایت مخاطبان اصلاحات قرار نگیرد مگر آنکه فضای کلی انتخابات طوری باشد که مردم کلا به صحنه نیایند».

صوفی در پایان در خصوص اینکه اگر جهانگیری به عنوان نامزد نهایی اصلاح‌طلبان معرفی شود، آیا اطرافیان روحانی برای او مانع ایجاد می‌کنند یا نه، گفت: «اگر آقای جهانگیری تأییدصلاحیت بشود و در عین حال بتواند مردم را قانع به رأی‌دادن کند، در آن صورت اطرافیان آقای روحانی برایش مزاحمت ایجاد می‌کنند. البته آنها آن‌قدر نزد مردم بی‌اعتبار هستند که اگر احیانا برای جهانگیری مزاحمت ایجاد کنند، مردم بیشتر به جهانگیری اقبال نشان می‌دهند».