حزب کارگزاران سازندگی تمایل دارد همتی به عنوان نامزد نهایی جبهه اصلاحات معرفی شود.

همتی کیست و می‌تواند نامزد نهایی اصلاح‌طلبان باشد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری تأیید شده است و اکنون در کنار محسن مهرعلیزاده یکی از نامردهای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود او در سال۵۷ دوره کارشناسی دانشگاه تهران را آغاز و در همان دانشگاه سال۶۷ فوق لیسانس خود را دریافت کرد و درجه دکترای اقتصاد خود را در سال۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرد و به اتمام رساند. عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و تدریس‌کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است.

همتی در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد و تا معاونت سیاسی این سازمان پیش رفت. او نه سال مدیرکل خبر و پنج سال معاون سیاسی صدا و سیما بود. وی در دوران جنگ ایران و عراق، از مسئولین تبلیغات جنگ بود. او از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ در سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه فعالیت کرد و نقش کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی در صنعت بیمه داشت. بعد از آنکه محمدابراهیم امین، رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران در پی انتشار فیش حقوق‌های نجومی مدیران بیمه از سمت خود استعفا کرد، وزیر اقتصاد عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران را برای رئیس کلی بیمه مرکزی ایران به هیئت وزیران معرفی کرد که مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت. همچنین عبدالناصر همتی در دوره مسئولیت حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود. او در آغاز دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی پیشنهاد اولیه تأسیس «صندوق ذخیره ارزی» را که بعدا به نام «صندوق توسعه ملی» نام گرفت ارائه داد. علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به مجمع عمومی بانک ملی پیشنهاد کرده بود که عبدالناصر همتی جایگزین فرشاد حیدری در ریاست بانک ملی شود و اعضای مجمع با پیشنهاد وزیر اقتصاد موافقت کردند. او پس از خاتمه فعالیت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، و قبل از نشستن بر مسند رئیس کلی بانک مرکزی سفیر ایران در چین شد. او در مرداد ماه ۱۳۹۷ از سوی روحانی جایگزین ولی‌الله سیف شد و بدین ترتیب عبدالناصر همتی به سمت رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد.

همتی حالا در قامت نامزد ریاست‌جمهوری حاضر شده است و یکی از دو نامزد اصلاح‌طلبان در کنار محسن مهرعلیزاده محسوب می‌شود. اصلاح‌طلبان تا اینجای کار نگاه خوش‌بینی نسبت به این دو ندارند و بر اساس آخرین اخباری که از جبهه اصلاحات به گوش می‌رسد گویا آنها تمایلی به حمایت از این دو ندارند؛ البته در میان تندشدن فضای سیاسی در جبهه اصلاحات کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرده است که همتی نیروی مناسبی است. البته تا اینجای کار طیف رادیکال اصلاح‌طلب باور به تحریم انتخابات یا همان مشارکت غیرفعال در انتخابات دارند، یک طیف اندک هم می‌گویند از مهرعلیزاده باید حمایت شود و بخش میانه‌روی اصلاحات مانند کارگزاران سازندگی می‌خواهند همتی که روزگاری عضو رسمی کارگزاران بوده است، نامزد نهایی اصلاح‌طلبان باشد. به هر روی باید صبر کرد و دید که نتیجه مشترک اصلاح‌طلبان چه خواهد شد و آیا اصلا آنها به نتیجه مشترکی می‌رسند یا نه؟