محسن کوهکن گفت: به‌طور کلی تراز مناظره‌ها در سطح انتخابات ریاست‌‌جمهوری نظام جمهوری اسلامی ایران نبود.

محسن کوهکن: سطح مناظره رضایت‌بخش نبود/ هیچ برنامه‌ای در مناظره دوم شنیده نشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مناظره دوم انتخاباتی هم برگزار شد و نامزدها در آن به بیان دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی خود پرداختند اما به باور برخی کارشناسان این مناظره هم مانند مناظره پیشین حاوی برنامه‌های نامزدها نبود.

محسن کوهکن، فعال سیاسی در تحلیل مناظر دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به «مثلث‌آنلاین» گفت: «قضاوت عمومی بر مناظره‌ها ملاک تحلیل است وگرنه عده‌ای هستند که به صورت افراطی از نامزد مورد حمایتشان در هر شرایطی دفاع می‌کنند و نگاه یک‌سویه آنها نمی‌تواند منشأ ارزیابی باشد. در مجموع به نظر می‌رسد که سطح مناظره‌ها رضایت‌بخش نبود».

او ادامه داد: «اکنون بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری نباید برای رأی‌آوری سخنان قشری، قومیتی، جنسیتی یا صنفی بزنند. مثلا یکی برای جذب رأی معلمان بدون هیچ برنامه‌ای وعده‌هایی برای بهبود حال معلمان بدهد یا دیگری مدام بانوان را مورد هدف قرار دهد یا دیگری سعی کند با بیان کلماتی رأی یک قوم را به دست آورد یا آن یکی مدام بگوید حقوق اهل تسنن رعایت می‌شود. البته همه این‌ها باید محقق شود اما مشکل آنجایی است که حقوق به حق این بخش‌های اجتماعی دست‌مایه تبلیغات انتخاباتی قرار می‌گیرد».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین محوری که نامزدها باید در مناظره‌ها بر آن بحث کنند، چیست، اظهار کرد: «نامزدها باید بیایند بگویند آیا در همین اختیارات ریاست‌جمهوری می‌توانند کار کنند یا خیر؟ اصلا بخش اختیارات ریاست‌جمهوری در قانون اساسی را خوانده‌اند یا نه؟ و اگر می‌خواهند کار کنند با همین اختیارات دقیقا چه کارهایی انجام می‌دهند؟ تا بعد از چهار سال یا هشت سال نگویند که اختیار نداشتیم یا قانون اساسی باید اصلاح شود. مردم انتظار دارند برنامه‌های دقیق از نامزدها بشوند و اگر وقت مناظره اجازه نمی‌دهد به طور کامل برنامه‌هایشان را بیان کنند، حداقل رئوس آن را بگویند».

او درباره اینکه آیا منظره دوم باعث افزایش مشارکت در انتخابات شد یا نه، تصریح کرد: «معمولا مناظره‌ها تا 15درصد میزان مشارکت را افزایش می‌دهد اما این مناظره‌ها زمانی می‌تواند چنین شرایطی را فراهم کند در آنها برنامه ارائه شود».

کوهکن در پایان گفت: «من تصور می‌کنم مجموعا آقای رئیسی به دلیل آنکه اخلاق را بیشتر رعایت کرد بهتر از بقیه بود اما به طور کلی تراز مناظره‌ها در سطح انتخابات ریاست‌‌جمهوری نظام جمهوری اسلامی ایران نبود».