جمشید عدالتیان گفت: وقتی می‌گوییم باید رشد اقتصادی به وجود آید، باید همه موانع از بین برود.

جمشید عدالتیان: امیدوارم رئیسی سیاست را به خدمت اقتصاد درآورد/ اولویت دولت آینده باید رشد اقتصادی باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت بغرنج اقتصادی حتما مهم‌ترین مشکل این روزهای مردم ایران است؛ به نحوی که تمام نامزدهای انتخابات با شعارهای اقتصادی وارد میدان شده بودند و حتی وقتی که از سیاست خارجی هم سخن می‌گفتند برای حل مشکلات اقتصادی بود.

جمشید عدالتیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره مهم‌ترین اولویت اقتصادی دولت سید ابراهیم رئیسی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «راه‌حل نظری رفع مشکلات اقتصادی در دنیا شناخته شده است و از لحاظ تئوریک کمبودی وجود ندارد و از مشاوران برجسته‌ای هم می‌توان استفاده کرد تا مشکلات را رفع کرد. از لحاظ عملی هم کشورهای مختلفی هستند که راه تغییر شیوه‌های اقتصادی را در پیش گرفته‌اند و موفق بوده‌اند؛ مثل ترکیه، امارات، اندونزی و حتی بنگلادش که در این مسیر قدم گذاشته است. چین هم نمونه خوبی برای ایران است و می‌شود بررسی کرد که چه‌طور در نیم قرن اخیر به این میزان رشد اقتصادی داشته است اما فرای همه اینها یک موضوع بیش از همه چیز اهمیت دارد؛ اینکه دولت آقای رئیسی می‌خواهد اقتصاد اولویت باشد یا نه؟ اگر اقتصاد را در اولویت قرار دهد، حتما می‌شود بسیاری از مشکلات را رفع یا کاهش داد».

او ادامه داد: «بنابراین برای مهار تورم، از میان بردن فقر و... راه حال وجود دارد اما همه اینها در گرو رشد اقتصادی است و رشد اقتصادی هم با سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. رشد اقتصادی آغازگر هر پدیده مثبت اقتصادی است و لازمه‌اش جذب سرمایه است. در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود که رشد سالانه باید هشت درصد باشد که برای این منظور باید 18 تا 30 درصد سرمایه‌گذاری شود. حالا تصور کنیم اگر این رشد هشت درصدی محقق می‌شد، این ظرفیت وجود داشت که در آمد ملی در دو سال صددرصد افزایش یابد. اگر چنین حالتی در کشور پدید آید حتما تورم از بین می‌رود، بیکاری پنهان ریشه‌کن و حقوق و دستمزدها واقعی می‌شود».

این تحیلگر مسائل اقتصادی درباره پیوند توسعه روابط دیپماتیک با رشد اقتصادی بیان کرد: «وقتی می‌گوییم باید رشد اقتصادی به وجود آید، باید همه موانع از بین برود. حتما یکی از موانع مهم مشکلاتی است که برای ایران در عرصه بین‌المللی وجود دارد. نمی‌شود ارتباط با کشورهای دیگر مناسب نباشد و راه‌های انتقال پول بسته باشد، طبیعی است که امکان سرمایه‌گذاری خارجی و متعاقبش رشد اقتصادی وجود نداشته باشد. دولت آینده باید تکلیفش را روشن کند که می‌خواهد مسائل سیاسی در داخل و خارج برایش اولویت باشد یا اقتصاد اگر سیاست حاکم باشد حتما وضعیت همین‌طور که هست پیش می‌رود اما من امید دارم آقای رئیسی سیاست را در خدمت اقتصاد در آورد نه برعکس».

عدالتیان در پایان درباره شعار انتخاباتی رئیسی مبنی بر شکوفایی در بازار مسکن هم گفت: «بازهم تأکید می‌کنم که رشد اقتصادی یعنی همه‌ ارکان اقتصاد که به مسکن هم مربوط می‌شود. البته مسکن تقسیم‌بندی‌های متعددی و باید مؤلفه‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف مسکن بررسی کرد اما به نظرم منظور آقای رئیسی ساخت مسکن برای طبقات ضعیف بود همان چیزی که در دوره آقای احمدی‌نژاد با ساخت مسکن مهر رخ که پروژه خوبی هم بود».