حسین انواری گفت: نمی‌توان سراسر هشت سال دولت آقای روحانی را تیره و تار یا یک‌سره مثبت قلمداد کنیم.

حسین انواری: دولت روحانی از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفت و سرگرم مسائل حاشیه‌ای شد/ رئیسی باید از خطاهای روحانی درس بگیرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته آخرین جلسه هیئت دولت دولت حسن روحانی برگزار شد تا خط پایانی باشد بر دولتی که تمام همتش به برقراری ارتباط با غربی‌ها گذشت. حالا شاید بهتر بشود درباره عملکرد دولت روحانی به قضاوت نشست و درخصوص ملاحظاتی که سید ابراهیم رئیسی باید رعایت کند، سخن گفت.

 

حسین انواری، فعال سیاسی درباره عملکرد هشت‌ساله روحانی و دولتش به «مثلث‌آنلاین» گفت: «دولت آقای روحانی یک سری کارهای خوب انجام داد و یک سری کارهای نادرست. حتما نمی‌توان سراسر هشت سال دولت آقای روحانی را تیره و تار یا یک‌سره مثبت قلمداد کنیم. دولت آقای رئیسی باید کارهای خوب دولت روحانی را اخذ کند و بر کیفیت و کمیت آن بیفزاید و از خطاهایش هم درس بگیرد. مسیری که لازم است دولت سیزدهم بپیماید، مسیر مشخص‌شده در قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، سیاست‌های پنج‌ساله و البته رهنمودهای عمومی و خصوصی رهبر انقلاب است که همه اینها سندهای بالادستی محسوب می‌شوند».

او ادامه داد: «در اصل 121 قانون اساسی رئیس‌جمهور در مجلس سوگند یاد می‌کند که وقت خود را در خدمت به مردم قرار دهد، اخلاق را گسترش دهد، عدالت را ترویج کند، از خودکامگی بپرهیزد، خرمت اشخاص را رعایت کند و در مجموع حافظ منافع ملی در تمام وجوه باشد. حالا که دولت آقای رئیسی در ابتدای کار خود قرار دارد باید بداند که این سوگند چراغ راه است و یک امر تزیینی نیست و باید رئیس‌جمهور متعهد به آن باشد».

این فعال سیاسی درباره نقاط ضعف دولت روحانی بیان کرد: «دولت آقای روحانی قدری از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفت؛ از طرفی سرگرم مسائل حاشیه‌ای شد به جای آنکه به مسائل کلی بپردازد. موضوع دیگر که در دولت آینده باید به شدت به آن توجه شود، موضوع مردم‌سالاری دینی است. مردم باید در رأس تصمیم‌گیری‌ها باشند زیرا مردم یکی از مهم‌ترین اصول نظام اسلامی‌اند. می‌گویند که اگر مسئولی در مسئولیت‌هایی که به حقوق مردم مربوط می‌شود کوتاهی و سستی کند و به نوعی خیانت در امانت کند، محاربه با خدا کرده است؛ پس رعایت حقوق مردم تا این میزان اهمیت دارد».

انواری در پایان گفت: «از طرفی باید بدانیم که میل طبیعی انسان به طغیان است و همه مسئولان خاصه رئیس‌جمهور باید غرور و تکبر که می‌توانند از عوارض قدرت باشند را مهار کنند. اگر انسان خداشناس باشد، هیچگاه متکبر نمی‌شود. علاوه بر این رئیس‌جمهور باید افرادی را در مسئولیت‌های مختلف بگمارد که همین ویژگی‌ها را داشته باشند. عرصه ریاست‌جمهوری یک آزمون الهی است و امیدوارم آقای رئیسی از این آزمون سربلند بیرون آید».