سید حسین نقوی حسینی گفت: ایران با آمریکا در هیچ زمینه‌ای جز برجام مذاکره نمی‌کند و اصلا بحثی برای مذاکره وجود ندارد.

سید حسین نقوی حسینی: رئیسی  مرعوب سیاست چماق و هویچ آمریکا نشود/ دست آمریکایی‌ها خالی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سیاست چماق و هویج آمریکایی‌ها باز هم آغاز شده است؛ اینبار علیه دولت جدید ایران. آنها از یک‌سو خواهان به نتیجه رسیدن برجام هستند و از یک سو می‌گویند که همچنان احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران وجود دارد. حالا باید دید که دولت سید ابراهیم رئیسی در این شرایط پرابهام در حوزه سیاست خارجی باید چگونه عمل کند؟

سید حسین نقوی حسینی، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای رئیسی هم در مناظره‌های انتخاباتی، هم در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش و هم در سخنرانی در مشهد گفت که باید مذاکرات با اقتدار انجام شود. واقعیت هم همین است و دولت جدید ایران باید به دنبال رفع کامل تحریم‌ها باشد».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها در حال حاضر به شدت نیاز به توافق با ایران دارند. این موضوع را دستگاه دیپلماسی جدید باید بداند که اتفاقا احیای برجام بیشتر مورد درخواست آمریکایی‌هاست اما آنها سیاست‌شان چماق و هویج است و حالا می‌خواهد دولت آقای رئیسی را بترسانند اما آقای رئیسی نباید از چماق آمریکایی‌ها بترسد و مرعوب سیاست‌هایشان نشود زیرا دستشان خالی است».

این نماینده پیشین مجلس درباره ضرورت‌هایی که در مذاکره با آمریکایی‌ها باید لحاظ شود، بیان کرد: «مقام معظم رهبری چند سال تبیین کردند که نباید به آمریکا اعتماد کرد که متأسفانه دستگاه دیپلماسی دولت به آن توجه نکرد و حالا هم خودشان به این اشتباهشان اعتراف می‌کنند. دولت آقای رئیسی باید بداند که آمریکا بدعهد است و حتی نباید به وعده نقد آمریکا هم اعتماد کرد. از سوی دیگر باز هم رهبر انقلاب تأکید کردند که اجرای برجام باید گام به گام باشد که بازهم دولت به این توصیه توجه نکرد. اجرای گام به گام برجام همین حالا هم موثر است و دولت می‌تواند در مذاکرات این موضوع را مطرح کند و حتی در متن مذاکرات آورده شود؛ یعنی اگر این کار را غربی‌ها انجام داد، به صورت متقبال ایران فلان کار را انجام می‌دهد و دیگر این‌طور نباشد که ایران ناگهان به همه تعهدات خود عمل کند و طرف غربی خود را بی‌نیاز از انجام تعهدات ببیند».

نقوی حسینی در پایان درباره احتمال برقراری ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی فرای توافق برجام گفت: «ایران با آمریکا در هیچ زمینه‌ای جز برجام مذاکره نمی‌کند و اصلا بحثی برای مذاکره وجود ندارد. همین که به واسطه برجام تسهیلات بانکی به وجود آید و ایران بتواند در عرصه بین‌المللی مبادلات اقتصادی داشته باشد بس است و اصلا نیازی نیست که با آمریکایی‌ها ارتباط اقتصادی وجود داشته باشد زیرا دنیا فقط آمریکا نیست و ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری در حوزه‌های مختلف مانند خاورمیانه، آفریقا، شرق آسیا، آمریکای لاتین و... وجود دارد. درباره ارتباط با اروپایی‌ها هم باید گفت که مشکلی برای ارتباط با آنها نیست اما باید حواسمان باشد که آنها هم در شرایطی علیه ایران اقدامات زیادی کرده‌اند».